Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL SAPADE. Bolzonello, a cesse cûl, al falope dôs voltis

............

Mi àn dite che Bolzonello, intune interviste a Radio Spazio 103, si è tirât indaûr. Nol sarès duncje cuintri di nissune domande, di nissun paîs che al varès gole di jentrâ in Regjon. Si visaiso de monede di Buie? Jo o resti su chel che o ai sintût e viodût: “Sappada resta in Veneto”, cheste e je le rispueste ae domande de gjornaliste Rai. Forsit cualchidun lu à visât che nol jere il câs di lâ indenant a pescjâ buiacis, ma dut câs, ancje cussì, la mê opinion no cambie: al assessôr i da fastidi dome sintî nomenâ alc di furlan. Nol sarà un câs che cuant che al jere sindic di Pordenon, la sô zonte e vedi decidût di no domandâ di tirâsi fûr de liste dai comuns furlanofons.
Ma o crôt che sul câs specific, chel di Sapade, al sedi lat fûr ancje dal so jessi istituzionâl. Bolzonello al pues jessi antifurlan tant che al à voie, al pues fâ di dut cuintri la nestre identitât e lenghe, sintîsi plui venit di un venezian e plui julian di un triestin. Al pues sintîsi plui dongje ae seconde componente di cheste Regjon cul tratut Friûl-Vignesie Julie. Afârs siei.
Ma dôs robis no pues perdonâi: la mancjance di rispiet pai sapadins e chê pe democrazie.
I fradis di Sapade a àn vinçût un referendum par tornâ in Friûl, che i plasi o no al siôr Bolzonello.
In chestis pagjinis o podês lei le storie di cheste bataie lungje e sufierte, deventade – se volês – un segnâl di sperance par dut il Friûl.
Lis istituzions, a fuarce di dâi, no son rivadis a frenâ cheste volontât di tornâ dongje a la Patrie, ancje se plui di cualchidun nol viodeve la ore che alc si metès di traviers. Cumò al è il moment dal ultin sfuarç e nissun al pues permetisi di lâ cuintri di ce che un popul al à decidût in plene libertât.
Une biele peraule che in tancj de bande politiche di Bolzonello a doprin dispès.
Simpri par chei altris.
Cuant che ur tocje ai furlans, a sunin dute une altre musiche, cence inacuarzisi des stonaduris ma lant indenant istès.
E je ore che su di lôr si sbassi il sipari.
✒ Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +