Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL SAPADE. Saro: “Se o jeri jo in Parlament, o varès spesseât a fâ tornâ a partî l’iter daurman”

............

FERRUCCIO SARO INTUN DISSEN DI GIOVANNI Di lEna
Ferruccio Saro intun dissen di Giovanni Di Lena

La volontât popolâr dai citadins di Sapade e Cint a pro dal Friûl e à incuintrât il sostegn di cuasi ducj i nestris politics, ma la lentece dai passaçs parlamentârs, lis crisis di guvier, il cambiâ des maiorancis e une schirie di coincidencis negativis a àn vanificât, pal moment, ogni sfuarç di senatôrs, deputâts, dai conseis regjonâi di Friûl-VJ e Venit e de Provincie di Udin.
Di agns Ferruccio Saro (senatôr de legjislature precedente) al à operât in maniere cuotidiane a pro dal passaç di Sapade e di Cint al Friûl. Costant al è stât il so contat cui comitâts e i aministradôrs dai doi comuns, la opare di sensibilizazion e ricercje dal consens “Pro Friûl” tes stanziis dai palaçs romans e je stade fine e trasversâl, di comission in comission, di ufici in ufici. Il senatôr di Martignà al à fate sô la cause di Sapade e Cint parcè che le à simpri considerade “Legjitime parcè che e nas dal desideri, rinfuarçît di un referendum, des popolazions locâls di tornâ in Friûl par resons di nature economiche, ma soredut linguistiche, storiche e culturâl”.
Se al fos ancjemò in Parlament, ce fasaressial?
“O varès fat tornâ a partî daurman l’iter legjislatîf, robe che e varès di sucedi stant i tancj contats tignûts tra i comitâts di Cint e Sapade e la senadore Isabella De Monte”.
O vin savût che ancje se nol plui in Senât, i rapuarts cun Sapade e Cint a continuin…
“Di là de politiche, di là de finalitât, e je nassude une biele amicizie. Cun chei di Cint e di Sapade si cjatìn e si sintìn dispès. A son stâts simpri presints ai incuintris che o ai promovût a Martignà li dal ‘Podere’. Il lôr intervent nol è mai mancjât e il Prin di Jugn ju ai presentâts a la Presidente de Regjon Debora Serracchiani e a ‘Libera Civiltà’ la associazion che e à condividude la cuase”.
I timps par gambiâ targhis, boi e cjartutis gjeografichis?
“Cheste volte il dut al varès di risolvisi plui di corse viodût che a son inmò bogns i parês favorevui des Regjons Venit e Friûl-VJ”
Sapade e Cint in Friûl?
“Sperìn in curt” al siere Saro. ❚
Daniele Martina

A torzeon pal Friûl / “Der Voschank”, il spetacul des mascaris sauranis

Sara Traunero
La tradizion dal “Kheirar” e dal “Rölar” e cjape dentri dut il paîs Mascaris bielis e mascaris brutis, cun musis intaiadis intal len e cu lis liniis plui diferentis, a son lis protagonistis assoludis di une ricorence tant curiose che antighe: al è il Carnevâl di Sauris, intal dialet sauran locâl cognossût ancje tant che “Der Voschank”.L’aspiet […] lei di plui +

A torzeon pal Friûl / La maravee di scuvierzi il Carnevâl rosean

Diego Navarria
Cuatri amîs inmagâts de origjinalitât di lenghe, musiche e bai dal Cjanâl incjantonât jenfri lis Musis e la mont Cjanine In ce aventure che mi soi butât! Dut par lâ daûr di mê madone! Cumò, aes trê dopomisdì, achì in machine o sin in cuatri: jo, Mario Dean, 46 agns, professôr di talian tal Marinelli, […] lei di plui +

Libris simpri bogns / Emilio Nardini, “Par vivi”, Udin, 1921

Laurin Zuan Nardin
“Apene finidis di lei lis poesiis dal cont Ermes, il dotôr Cesare, fra i batimans dal public, al si ritire daùr l’uniche quinte preparade a zampe dal… palc scenic. Ma, pal bessologo, che il devi recità il brâf atôr di san Denel, Giovanin Tombe, ‘e ocòr une scene, e il dotôr Cesare la proviot cussì:…” […] lei di plui +

Interviste / Numb il cjan scjaladôr (e il so paron Thomas)

Dree Venier
Di un probleme ae çate al record in mont: interviste cun Thomas Colussa, che cul so Numb al sta pontant al record di altece lant sul Mont Blanc O vevi za intervistât Thomas Colussa, 40 agns, un pâr di agns indaûr. In chê volte al jere un “furlan a Milan” e al faseve il personal […] lei di plui +