Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORI – Iniziativis e ofensivis: vierzi la orbite de informazion

............

LA INFRASTRUTURE NECESSARIE SI BASE SU LA RÊT DE TELEFONIE FISSE
Ancje in tancj altris paîs, la storie di internet e je ancje une storie di deliberazion dal monopoli statâl, stant che la infrastruture necessarie si base su la rêt de telefonie fisse. I dâts concrets dal 2002 a documentin un cuasi monopoli de TA: di 100.000 colegaments ADSL, dome 14.000 a son gjestîts di operadôrs alternatîfs. I margjins minimâi e i pôcs servizis di infrastruture de TA a frenin i rivâi: «Ogni client ADSL al è ancje un client de Telekom.»
Te pagjine uficiâl atuâl dal ministeri pal traspuart, pe inovazion e pe tecnologjie (BMVIT) o leìn: «Par une vore des aplicazions e dai servizis si à dibisugne di un colegament a bande largje».
Il ministeri BMVIT tal 2003 al à inmaneât, parie cu la ofensive «E-Government» dal guvier, la iniziative «bande largje» che e vûl prudelâ investiments di providers privâts. Sul tacâ dal 2004, su 17.245 localitâts, 7.000 a jerin inmò cence un acès a bande largje.
LIS TECNOLOGJIIS MOBILIS SI DOPRIN SIMPRI DI PLUI
Secont l’ «Austrian internet monitor (AIM)», dal tierç trimestri dal 2008 il 68% dai austriacs sore i 14 agns – ven a stâi 4,7 milions – al dopre la rêt in cjase, dulà che un an indaûr al jere il 65%. E prevâl la ADSL cul 25% e la tecnologjie vie cabli cul 24%; il 14% al sielç tecnologjiis mobilis tant che puarte di jentrance (saressino i acès???). Un colegament classic lu cjatìn dome in cirche un nucli familiâr ogni dîs: al pues sei vie modem analic (??) (6%) o pûr cun modem ISDN (5%).
In confront cul an passât, la difusion dai modems ADSL e je calade in mût evident pe prime volte (-5 %), mintri che lis jentradis mobilis (saressino i acès???) ae rêt a vuadagnin plui popolaritât (+7 %).
A calin ancje i colegaments a bande strete: intun an, -5%.
3 AUSTRIACS SU 10 A NAVIGHIN SUL PUEST DI VORE
In bande di chel 68% che al à a disposizion la rêt a cjase, il 29% (2 milions di lôr) le àn ancje sul puest di vore. Chi no si note nissune incressite tai ultins agns.
Si navighe di mancul tes scuelis: scuele 6%, universitât 3%.
7 SU 10 I AUSTRIACS CHE A DOPRIN LA RÊT
Tal tierç trimestri dal an passât, il 70% dai austriacs al à navigât in rêt almancul une volte; la popolazion in linie e cjape dentri sù par jù 4,9 milions di personis sore i 14 agns.
Chei che si coleghin cu la rêt lu fasin in maniere regolâr: il 60 % dai austriacs almancul une volte par setemane, il 45% cuasi ogni dì.
CHEI SOT I TRENTE AGNS A SON CUASI DUCJ IN RÊT
Il 94% dai austriacs tra i 14 e i 29 agns al è utent di internet. Ancje l’80% di chei tra i 30 e i 49 agns al disfrute la rêt; tal câs de int tra i 50 e i 59 agns, si fevele distès dal 70% di lôr. Tal grup parsore i 60 agns, il numar al cale in mût palês: dome 3 su 10 a son colegâts.
I dâts duncje a mostrin che la rêt e à un puest fis te vite dai zovins.
TOP 10: PUESTE ELETRONICHE, INFORMAZIONS, SERVIZIS
Lis dîs aplicazions principâls di dute la popolazion in rêt a mostrin che al prin puest (82%) e je la comunicazion di pueste eletroniche (o ben lis e-mail); dopo a vegnin lis gnovis e lis   informazions (65%); il 60% al cîr direzions o numars di telefon, il 58% indicazions stradâls, il 57% prodots o servizis, il 51% al lei enciclopediis, il 40% dizionaris o gjornâi in rêt.
Pai zovins tra i 14 e i 19 agns, la rêt e je prin di dut un mieç di comunicazion: l’82%  le dopre pe pueste eletroniche, il 75% par çatâ (vâl a dî par fevelâ par mieç di messaç scrits cuntune o plui personis, NdR), il 73% pal networking (o lavôr in rêt: al è un sisteme di lavôr di cuant che si lein adun diviers ordenadôrs, NdR), il 71% par gnovis e informazions, e il 61% pe multimedialitât.
http://futurezone.orf.at/stories/289450/forum
LA OFENSIVE INTERNET E ANUNCIE PAL 2007 LA BANDE LARGJE PAR DUCJ
L’ex cancelîr Gusenbauer nus veve visât che tal 2007 o varessin podût cjatâsi cuntune division  jenfri la popolazion e, rispuindint al probleme, al à inmaneât la «ofensive internet Austrie», par «vierzi la orbite di informazion e lis pussibilitâts – vâl a dî la bande largje – a ducj».
I numars de RTR (Autoritât pe regolazion) pal secont trimestri dal 2008 no provin nissun miorament. Dome il 20,4% dai austriacs al à un acès ae bande largje: comprendûts i acès mobii cun HSDPA e UMTS, o contizìn il 29,3%, calcolant lis personis.
Ancje un an daspò la ofensive profetade, la Austrie e rive a une penetrazion Adsl dome a pene disot de medie europeane (21,7%); la prime in classifiche – ven a stâi la Danimarcje – si è fermade ae cuote dal 37,2%; la ultime e je la Bulgarie, cul 9,5%.
O vin ancjemò une diference framieç citâts e paîs: a Viene l’Adsl e rive al 61% dai nuclis familiârs, in Carinzie dome al 47%.
In gracie des tarifis simpri plui bassis, i celulârs e lis tecnologjiis mobilis a gjoldin di une grande popolaritât: o notìn un fuart trend viers la bande largje mobile, cun presits bas par vie di une fuarte concorince tal cjamp de telefonie mobile.
Duncje, in struc, ancje se la Austrie e je une vore inovative tal cjamp des energjiis alternativis, par ce che al tocje lis tecnologjiis di informazion a son altris, soredut in Asie (Gjapon, Coree), chei che a tegnin sù il comant de classifiche.
Janez Erat

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +