«O crôt che si lassarà une olme apassionant e nobilitant». Cussì il delegât dal vescul di Udin ae Culture, pre Alessio Geretti, al cjale ae leture di plante fûr de Biblie par furlan che si davuelzarà te glesie de Puritât a Udin dai 3 ai 9 di Avrîl, d’un continui par siet dîs e sîs gnots.
Cent e cuarante oris dulà che Diu al fevele al Friûl te sô marilenghe.
Pre Geretti, viodial cualchi riscli in cheste iniziative che e je inmaneade cu la contribuzion di cetancj sogjets e di biel principi e à vût un acet ce tant ferbint?
«L’unic probleme che al podarès jessi al è che cheste leture e vegni pleade a un event dome culturâl. Invezit, al è prin di dut un fat di fede: scoltâ la Peraule di Diu, che e à di jessi al centri de nestre vite».
Une Peraule che si scolte par furlan. In sè chest fat ce valôr aial?
«O metìn dute la nestre umanitât e la nestre culture al servizi de Peraule di Diu. Cun di plui, ricuardìnsi che la Biblie e je la opare leterarie plui impuartante de nestre civiltât. Che il furlan al sei doprât par lei alc di cussì nobil e alt al gjave vie cualsisei prejudizi in cont de dignitât di cheste lenghe. Un jutori di fonde pe massime cussience che o vin di vê tant che popul che le fevele».
Ancje parcè che al sarà un event di popul, stant che a conventin 1300 letôrs…
«Juste apont, une ocasion privilegjade par rinfuarcî la cussience di une partignince. Cun di plui e svicinarà ancjemò di plui la int ae Biblie. Tignint cont che, in gracie dai mieçs di comunicazion, la scolte e sarà slargjade ai 3 milions di furlans che a vivin tal mont. O pensi che e sarà une comozion uniche, un altri mût di tornâ a cjase, scoltant lis pagjinis che plui di altris ti fasin sintî a cjase tô».
Ai letôrs, al pâr di capî, si domande soredut di jentrâ tal spirt di ce che a leiaran, plui di jessi preocupâts di savê lei ben par furlan. Isal par chest che il vescul, bonsignôr Andrea Bruno Mazzocato, ju incuintrarà ducj par un moment di riflession spirituâl?
«Si à di rindisi cont di ce che e je la Sacre Scriture e di ce che al significhe leile. Pagjinis che a fevelin di Gjesù Crist dal principi ae fin. Cun di plui, il nestri al à di jessi un impegn par che e vegni lete in dutis lis lenghis dal mont».
Chei che si son metûts in liste a son bielzà tancj, ma ancjemò no avonde. Cemût stiçaressial la partecipazion?
«O crôt che ce che o vin dit fintremai achì al dei bielzà centancj motîfs. Dut câs, chest aveniment al è pal sigûr origjinâl, straordenari. Duncje, un doman si podarà vê la braure di podê dî “o jeri ancje jo” e di contâlu tant che protagoniscj».
Restant in cont di furlan te liturgjie, e mancje ancjemò la aprovazion de Cei dal Messâl in marilenghe. Il vescul al à contât di vê cjapât a pet la cuistion bielzà pocjis zornadis dopo jessi rivât a Udin. Ce sperancis sono di une conclusion positive?
«No son dubis in cont de aprovazion e il “sì” nol è lontan. La Conference episcopâl taliane e intint di procedi cu la aprovazion di plui di une traduzion (ancje chê taliane) rispiet ae gnove version par latin, la “editio tipica”). Il Messâl voltât par furlan al à bielzà tignût cont di cheste version e la nestre vore e je stade plui svelte di altris. Spietìn, duncje, ma come che o ai dit, o sin in vuaite».
Pre Geretti, ducj contents che il Pape ai 7 di Mai al rive a Aquilee. Al reste un pôc di marum par vie che la sô presince al pâr che e sarà dome di une ore.
«I oraris no son ancjemò chei uficiâi. O stin lavorant par che si fermi di plui, magari dôs oris».
Chenti fevelaraial par furlan?
«Sì, cence dubi».
Antonella Lanfrit
Grant suces di “Stin dongje ae Patrie”, la tierce edizion de fieste dal nestri gjornâl
Redazion
Pe rassegne Avostanis, li dai Colonos a Vilecjaze di Listize, il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport si è strenzût intor dal gjornâl dut par furlan fondât tal 1946 A an partecipât: Glesie Furlane, i Bakan, Claudio Moretti – Elvio Scruzzi – Fabiano Fantini (Teatro Incerto), Serena Fogolini e Raffaele Serafini (Contecurte), […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / Miôr furlans o citadins dal nuie?
Walter Tomada
I popui a àn une identitât ancje se no le vuelin. Tant che ogni om al nas e che al cres cuntun non, un cognon, un puest di divignince, e un document che lu comprove, cussì ancje i popui a vegnin di un timp lontan e di une tiere dongje, a clamin lis robis intune […] lei di plui +
Apontaments / Tarcint, Vinars 6 di Setembar aes 18, Presentazion dal libri “Feminis furlanis fuartis” di Erika Adami te terace de Biblioteche Comunâl
Redazion
L’apontament si tignarà doman, Vinars ai 8 di Mai, aes 18, te terace de Biblioteche Comunâl, vie Divisione Julia a Tarcint. La Aministrazion Comunâl di Tarcint cun la Comision de Pari Oportunitât nus invide ae presentazion dal libri di Erika Adami “Feminis furlanis fuartis” che viodarà la partecipazion di une protagoniste dal libri e de […] lei di plui +
L'EDITORIÂL / LETARE AL GNÛF VESCUL. LA LEZION DI AQUILEE NO VA DISMENTEADE
Walter Tomada
Preseât bonsignôr Riccardo Lamba, gnûf Arcivescul di Udin, “La Patrie dal Friûl” i da il benvignût e i fâs i auguris pe so gnove mission. La miôr robe che o podìn sperâ, par lui e par nô, e je che al rivi a colp a jentrâ in sintonie cu la storie di cheste tiere, che […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / Letare al gnûf Vescul la lezion di Aquilee no va dismenteade
Walter Tomada
Preseât bonsignôr Riccardo Lamba, gnûf Arcivescul di Udin, “La Patrie dal Friûl” i da il benvignût e i fâs i auguris pe so gnove mission. La miôr robe che o podìn sperâ, par lui e par nô, e je che al rivi a colp a jentrâ in sintonie cu la storie di cheste tiere, che […] lei di plui +
Gnovis / “Feminis furlanis fuartis” di Erika Adami a vicino/lontano e al Salon internazionâl dal libri di Turin
Redazion
La Patrie dal Friûl e segnale doi apontaments che le viodin protagoniste cul libri “Feminis furlanis fuartis” di Erika Adami, che e fâs part de golaine “La machine dal timp”. Te suaze dal festival vicino/lontano, rivât ae vincjesime edizion, Erika Adami e moderarà l’incuintri “Feminis. Talents di no strassâ” che al nas des esperiencis contadis […] lei di plui +