Di une robe si à di dâi at a Elio De Anna, assessôr regjonâl a la culture: no i mancjin voie di scoltâ e entusiasim. Ma dopo si à di viodi ce che tal concret al fasarà.
Di fat, dopo dai Stâts gjenerâi pes lenghis minoritariis, consultazions tacadis sintint i referents dai ents che a promovin lis lenghis todescje, po slovene e infin chê furlane, ai 16 di Març, si son tignûts i Stâts gjenerâi de culture. E za si anuncie un tierç event a nivel european.
IN SCOLTE A UDIN_ Tal Auditorium de Regjon a Udin si è davuelt un moment di scolte che al è lât indevant fint passe miezegnot cun decinis e decinis di intervents che l’assessôr al à vût maniere di marcâ come “ecezionâl”. Tancj sugjeriments a son rivâts su la cuistion finanziarie e su la organizazion burocratiche des proceduris: in sostance si domande plui sigurecis e plui risorsis. Dutis (si spere, ndr) lis rispuestis si cjataran tal “Test unic su la Culture” che l’assessôr al à anunciât, cun cualchi anticipazion. Prime tra dutis, lis risorsis pe culture pal 2011 a varan passe un milion di euros di plui rispiet al prin stanziament pal 2010.
POPUL SOGJET E NO OGJET_ Ma in bal, nus pâr, no je dome la cuistion dai finanziaments: di fat, tra i aspiets positîfs e je dal sigûr di meti cheste voie di confrontâsi cul popul, parcè che «Come che nol esist popul cence culture, cussì no esist culture cence popul. […] Il popul al è sogjet culturâl, no ogjet, parcè che al è l’unic a vê une potenzialitât native a produsi culture. Lis struturis, come il mont de scuele o de politiche o de glesie, a àn di partî dal interni dal popul insedantsi dentri come part di un dut, se a vuelin vê zovament e puartâlu. A àn di jessi protagoniscj dentri e insieme cul popul, e no spetadôrs che a constatin o che a comandin» al diseve ancje pre Antoni Beline intun so intervent za tal 1989.
Duncje, ancje pai Stâts gjenerâi e je stade alimentade une vore di aspetativis, ma la sperance e je che dute la int scoltade, no sedi stade iludude (e no sarès la prime volte) dibant.
Redazion
GNOVIS / Par che il popul furlan al salti fûr dal taramot cul cjâf e vîf
Redazion
Lunis ai 11 di Mai a lis 18,30 te Glesie di Sante Marie sul Cjiscjel di Udin. Glesie Furlane, cun la Arcidiocesi di Udine e Clape di Culture Patrie dal Friûl a 50 agns dal taramot o volìn ricuardâ ducj i muarts e dutis chês personis che tai agns si son dadis da fâ par […] lei di plui +
GNOVIS / Il gnûf libri de Patrie: «Di scjas in scjas» di Agnul Floramo, su la storie dai taramots in Friûl. Presentazions a Majan, Pavie e Udin.
Redazion
Un libri su la storie dai taramots in Friûl nol esisteve. Il libri «Di scjas in scjas, i taramots inte storie furlane» di Agnul/Angelo Floramo al ripasse in mût clâr e cronologjic la storie dai taramots in Friûl, mostrant tant che il pericul sismic al sedi une presince costante inte nestre storie. La pene fortunade di Floramo e acompagne il […] lei di plui +
Fotografiis / Tante int e partecipazion ae presentazion dal gnûf libri, “CHENTI” di Diego Navarria
Redazion
La prime des iniziativis pai 80 agns de “La Patrie dal Friûl” (1946-2026). O vin presentât ai 27 di Fevrâr tal Salon di Palaç Belgrado di Udin, il gnûf libri, “CHENTI” romanç furlan di Diego Navarria. A son intervegnûts la gjornaliste Martina Delpiccolo e il diretôr da La Patrie dal Friûl Walter Tomada, l’autôr Diego […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin
Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +
Musiche furlane fuarte / “Surtùm”: il gnûf progjet discografic dal cjantautôr Massimo Silverio
Alessio Screm
Al vûl dî “palût”, “paludere”, e tal furlan di Çurçuvint si dîs “surtum”. Al è il titul dal gnûf album dal cjantautôr Massimo Silverio, artist cjargnel, musicist e autôr che al dopre la lenghe mari intune maniere dal dut particolâr. Al cjante in cjargnel, chel vecjo cjargnel imparât dai nonos e che cumò si stente […] lei di plui +
Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan
Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +



