Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

VIERZIDURE – Bon acet ma tal rispiet des nestris regulis

............

Alido Gerussi, classe 1944, al à vivude in prime persone lis dinamichis des “migrazions”. Ducj te sô famee a son stâts emigrants, anzit “Jo o soi il prin dai miei che nol è partît” al dîs. Dal 1993 al 2003 al è stât sindic di Spilimberc e al à scugnût frontâ lis dificoltâts de integrazion dal post ondadis de Albanie dai prins agns novante. Vuê al è president de Scuele dal Mosaic che e à students di ogni cjanton dal mont e al è ancje vicepresident vicjari di Ente Friuli nel Mondo.
Ce idee si isal fat viodint la emergjence de emigrazion dal Nordafriche?
O vin di fâ une distinzion tra Tunisie e Libie.
Ven a stâi?
Su la Tunisie o ai un suspiet: no volarès che si ripetès la stesse situazion de prime ondade de Albanie, dulà che a vevin viertis lis presons, mandant fûr e “judant a partî” int di ogni gjenar.
E invezit pe Libie?
Li o vin la vuere cun câs umanitariis dramatics che a cjapin dentri ancje int che e rive de Afriche centrâl. Duncje un contest di un paîs che te violence al è daûr a cirî di deliberâsi di une ditature.
Ce difarence ise tra chês
e la nestre migrazion?
Fevelìn de emigrazion furlane che e leve in Argjentine tra la fin dal 1800 e i prins dal 1900: i doi stâts a vevin siglât un acuardi di colonizazion dai teritoris argjentins. I nestris emigrants a jerin stâts clamâts e ur jere stade destinade une porzion di tiere di lavorâ. Paîs come Colonia Caroya o Avellaneda di Santa Fè a son emblematics e a fasin ben capî che la nestre no jere une emigrazion sregolade, anzit. Dopo de prime ondade al sucedeve ancje che i emigrants a clamavin jù chei di famee o dal paîs e duncje chei che a rivavin in seconde batude a vevin za une prospietive di lavôr ben programade: par esempli, tal ospedâl di Buinos Aires e jere une vere e proprie “colonie” di infirmîrs di Pantianins.
E cuant che i clandestins a jerin
ancje i Furlans?
Prin di dut si à di dî che cence documents in regule e contrat di lavôr, o cence passâ lis visitis di jentrade, no tu podevis restâ ta chel paîs: ti mandavin indaûr.
Ma in Svuizare , par esempli,
a son documentâts câs di fruts furlans tignûts platâts…
E je vere, ma o fevelìn di fruts che a rivavin là vie par stâ cui gjenitôrs. Jo stes o soi lât come turist par passâ l’Istât cui miei. Ma cuant che al è vignût il moment di tornâ a cjase, la mê famee e saveve che o tornavi in Friûl alì di mê none, che e à viodût di me fint che i miei a son stâts vie par lavôr. Altris fameis no vevin la furtune di vê i nonos o altris di cjase, e no podint lassâ i fîs bessôi, al sucedeve che ju tignivin cun lôr in Svuizare ancje se al mancjave cualchi document, tignint platâts chei fruts. Ma a son situazions estremis parcè che i controi a jerin pardabon fiscâi.
Vuê si dîs che tancj Furlans aromai
no àn plui voie di fâ cierts lavôrs…
Jo o soi dacuardi che o vin bisugne di int che e ven di difûr, ma no crôt che a sedin ducj laureâts o specializâts. Noaltris aromai, o pensi a la agricolture o a la edilizie, o vin bisugne di int di mistîr e no pensi che ducj chei che a rivin a vedin chestis abilitâts che il nestri marcjât dal lavôr al domande. E dut câs no pensi che a coventedin cussì grancj numars. Po dopo, a son ancje câs come par esempli pe assistence a la persone, che guai se no vessin imigrâts.
Cemût pensial che il Friûl al vedi
di compuartâsi viers i imigrâts?
Cierts industriâi no puedin pretindi man di opare che e rive dal forest cence impegnâsi in prime persone ancje lôr, discjamant dome sul il public la responsabilitât di assisti dute cheste int. Si varès di regolamentâ pardabon i flus migratoris, programant ben. Se e à di rivâ int foreste, che e vegni, ma che e vedi za i puescj dulà stâ. E ancje i riconzunziments familiârs no puedin jessi imediâts: no ai nuie cuintri il fat che i fruts o lis feminis a stedin insiemit cui gjenitôrs o cul om, ma mi ven dificil acetâ che ciertis fameis a clamedin sù i nonos o che magari no vedin lis condizions economichis necessariis pal sostentament e che dut al vegni discjamât sui servizis sociâi… Ti feveli par esperience direte: spes lis risorsis de assistence tal gno comun a jerin plui pai imigrâts che no pes dibisugne des fameis furlanis.
I Furlans sono raziscj?
Il Furlan nol è razist, anzit al è une vore tolerant e al à ancje curiositât pes culturis di chei che a rivin. Jo stes no ai nuie cuintri di cui che al à voie di vignî chi di noaltris par lavorâ e cuant che o jeri sindic o levi vulintîr a cognossi i diviers grups che a jerin tal gno comun. Però il Furlan nol acete che chei che a vegnin di difûr a imponin chi la lôr culture.
Ce rapuart puedial jessi tra identitât furlane e imigrâts?
Ti puarti l’esempli di un zovin sirian che fate la scuele di mosaic al è tornât tal so paîs, ma al jere cussì ben usât cul Friûl che al è tornât chi e al à metût sù un so laboratori. Cumò al vîf chi e al fevele ancje par furlan. E nol è un câs isolât.
Pensial che i imigrâts a podaran contribuî a judâ a salvâ la lenghe furlane?
E podarès jessi une strade par cognossisi simpri di plui in maniere reciproche, superant ciertis barieris e cierts prejudizis.
Christian Romanini

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +