Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Une celebrazion di unicitât e di tradizion Dal Galles, Gwenno ospite in Friûl

............


La musiche a difese de diversitât. Une colone sonore brilante che e rapresente la rivoluzion politiche, feministe, sociâl e culturâl che e sta cressint in dut il mont, cussì ancje te regjon dal Galles e tal Friûl, e si riflet tal galês e tal furlan tant che lenghis minoritariis.
Chest al è juste un toc di ce che si pues contâ de art di Gwenno Meredid Saunders, la artiste di Cardiff, che ai 9 di Jugn tal curtîl di cort Morpurgo a Udin e je stade la ospite di ecezion di SUNS, il festival des arts tes lenghis minorizadis che come ogni an al va ae discuvierte di musiciscj unics.
Gwenno e à une vôs lizere, cuasi magjiche, che e esplore la musiche e i suns e nus traspuarte intun mont dal dut fantasiôs e di esplorâ. Dut chest in marilenghe, no par furlan ma par galês.
In visite a Udin – che, come che nus conte, «e somee tant ae mê citât di nassite, dulà che ducj a doprin lenghis diviersis e il Welsh e il Cornish a son fevelâts di cuasi 600 personis» – la artiste e à incantesemât il public, proponint i tocs dal so album “Y Dydd Olaf”.
“Y Dydd Olaf”, vâl a dî “L’ultin dì”, al è un album basât sul libri sci-fi di Owain Owain dal 1976. Jessût tal Otubar dal 2014, al a za fat il zîr dal mont, vincint ancje il “Welsh music prize“.
Un progjet che al met dongje un schirie di tocs là che melodie, eletroniche, indie, pop e folk si misclicin, cu la vôs inmagante di Gwenno che e cjante par galês e cornic.
Tra euforie, rabie e dolôr e cun grande creativitât, lis nûf cjançons a fevelin di globalizazion e di manipolazion mediatiche, patriarcjalisim, control culturâl, tecnologjie, propagande, declini des lenghis minoritariis. E infin, si fevele dal timp, “Amser”, cun la interpretazion de artiste dal poeme in cornish di so pari e poete Tim Saunders.
«Jessint cressude cun trê lenghis, o ai vude la pussibilitât di cjalâ la societât intune altre prospetive. O soi dal sigûr plui sensibile aes tematichis sociâls in gracie de influence dai miei gjenitôrs, ma dome vê podût esprimimi in chestis lenghis minoritariis, pôc consideradis, mi à dade la oportunitât di capî trop che chestis a jerin vulnerabilis.»
«Cussì, come che a son vulnerabilis ancje dutis chês altris minorancis, che a sedin linguistichis, sociâls o culturâls. O vin par chest di continuâ a protezilis e a scombati par puartâlis indenant.»
Gwenno e à une storie artistiche impuartante e e gjolt di une cierte innomine a nivel internazionâl pe sô ativitât: dal 2005 al 2010, e à cjantât e sunât cul grup pop The Pipettes e cun chest album e à tacade la sô cariere di soliste.
«La idee di cjantâ te mê marilenghe e je nassude cuant che, dopo ve zirât il mont, o soi tornade a cjase. A Cardiff, che in galês si dîs Caerdydd, o ai podût tornâ a conetimi cu lis mes lidrîs e cun cheste biele lenghe, che e je un don che o ai ricevût, che mi a dât confidence di esprimimi cun tante braùre, creativitât e passion.»
Cence dubi, o tornarìn a sinti a fevelâ di cheste artiste ecezionâl, che e à za imparât cualchi peraule di furlan e, come che e à dit, e je entusiaste dal fat che SUNS al sedi un festival che al celebri lis lenghis minoritariis. Spietant Dicembar par tornâ a cjatâle in Friûl, o podìn seguî Gwenno tai canâi in linie tant che Facebook e tal so sît web http://www.gwenno.info/
✒ Moira Pezzetta

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +

Gnovis / Brâf Agnul! La to vôs e fâs onôr al Friûl

Redazion
O saludìn cun braùre e emozion il Premi Nonino Risit d’Aur che al è stât assegnât a Agnul Floramo, un inteletuâl di gale che i letôrs de “La Patrie dal Friûl” a cognossin di agnorums in dut il valôr des sôs ideis: difat al à scrit sul nestri gjornâl centenârs di articui e cun nô […] lei di plui +