Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il dj pendolâr

............
.

«O  soi nassût a Codroip, il cognon nol è furlan parcè che gno pari si cjatave li… induvine? Sì, a fâ il militâr» al rît Albert Capozzella, cognossût tant che “Lester”, il famôs dj di R101. «Un classic: de gjenerazion sore i cuarante, ducj chei che o incuintri a Milan che a cognossin il Friûl al è parcè che a àn fat il militâr li», al marche.
◆ «E ducj, o dîs ducj, a ’nt fevelin benon: si son cjatâts ben tant che mangjâ, bevi e soredut cu la int! Altri che la liende che o saressin sierâts» al dîs braurôs. Sì, parcè che Albert, cundut che il cognon nol sedi “tant furlan”, si sint strafurlan (la mari, dut câs, lu è) e dilunc di dute la interviste al torne dispès il «nô furlans» o un «o varessin di fâ cussì» e il «no si rindìn cont dai tesaurs che o vin».
◆ Dal rest, la sô vite e je dute in Friûl, de nassite – come che si diseve – al trasferiment di piçul intal paisut di Bagnarole in comun di Siest, dulà che dopo al à vivût, ma ancje ae sô vite di cumò. «Fin dal principi, di Milan ogni fin di setemane o torni a Bagnarole. O soi une specie di pendolâr, no un milanês di adozion. La residence le ai di simpri in Friûl, par esempli».
◆ I principis tant che dj a son però in Venit, chel “furlan”: «O ai scomençât intune piçule radio di Puart, Lt2. Li che “L” al stave par Livence e “T” par Tiliment»; po dopo, jessint lât a studiâ a Vignesie, al jentre in Prima Rete e dopo inmò al passe a chê che e jere la potente Radio Padova.
◆ Di li, al fâs il salt a Radio Montecarlo, par finî a R101, che e fâs part dal stes grup, a indalegrâ lis matinis dai radio scoltadôrs intune cul so amì Paolo Dini.
◆ I domandi cuâi che a son i siei lûcs furlans in citât. «No ’nd ai tancj, no ju ai cirûts, stant che, cemût che ti disevi, in Friûl o soi simpri. Di agns o cognòs Gunnar Cautero, che al à la ostarie furlane, li che o ai cjatât simpri une grande ricercje sui prodots furlans. O cognòs miôr il Friûl… in Friûl!» al rît. E al è propit vêr: un dai motîfs al è che Alberto al è un motâr, e duncje il Friûl lu à zirât fûr par fûr. Di fat, vie pe interviste mi à dât cualchi drete che no cognossevi su prodots locâi. Ma e reste fra furlans a Milan (o pendolârs). ❚

Dree Venier

Gnovis / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN 2026

Redazion
Dai 14 ai 18 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +

GNOVIS / Il gnûf libri de Patrie: «Di scjas in scjas» di Agnul Floramo, su la storie dai taramots in Friûl. Presentazions a Majan, Pavie e Udin.

Redazion
Un libri su la storie dai taramots in Friûl nol esisteve. Il libri «Di scjas in scjas, i taramots inte storie furlane» di Agnul/Angelo Floramo al ripasse in mût clâr e cronologjic la storie dai taramots in Friûl, mostrant tant che il pericul sismic al sedi une presince costante inte nestre storie. La pene fortunade di Floramo e acompagne il […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin

Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +