Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TV FRIÛL E CJANÇONS. F Factor – Il talent di jessi furlans

............

Di talent show cun int che e cjante e che e bale o sin plens fin parsore i cjavei. E soredut, cui aial dite che vê “talent” al vûl dî dome cjantâ e balâ?
Ve chi alore il reality che al savoltarà ducj i palinsescj: “F Factor – Il talent di jessi furlans”.
Dôs scuadris: di ca e di là da la aghe. Doi judiçs: Lorenzo Petiziol e Gigi di Meo.
Ma soredut, cuatri dissiplinis par scuintrâsi e misurâ la furlanetât dai concorints.
PRESELEZION: LAVORÂ_ Prime di dut, pe selezion iniziâl, la prove di “lavorâ”. E je la prime prove di selezion de storie che e dure un mês intîr. Le passe cui che al lavore di plui e si lamente di mancul. Cui che al finìs dut il so lavôr, al scomence a fâ alc altri (par esempli, piturâ i mûrs dal studi de trasmission o comedâ lis telecjamaris rotis) e al passe diret al turni dopo. Cui che al domande feriis prime de fin dal mês al è scualificât parcè che al è triestin.
PRIME PROVE: SPARAGNÂ_ Finide la selezion, si scomence cu la prime vere prove: chê di “sparagnâ”. Cui bêçs cjapâts te prove di selezion, i concorints a àn di fâ la spese par un altri mês. Un pont a cui che al rive a sparagnâ almancul il trente par cent, doi ponts a cui che al fâs sù un ort e un gjalinâr e al sparagne ancje pai mês che a vegnin. Cui che nol rive ae fin dal mês e al domande un prestit al è scualificât parcè che al è triestin.
SEMIFINÂL: RANGJÂSI_ Pe semifinâl, vie cu la prove di “rangjâsi”. I concorints a son metûts di front di un imprest rot, un mobil di tirâ sù, un lavôr di cjase di fâ. Un pont a cui che al rive a fâ dut dome clamant l’amì just par judâlu, doi ponts a cui che al fâs dut di bessôl. Cui che al clame il tecnic, il marangon o l’eletricist al è scualificât parcè che al è triestin.
FINÂL: APERITÎF_ E par cui che al passe dutis lis provis, la finâl: la prove di “aperitîf”. Un pont a cui che al ordene un spritz (cence Aperol), doi ponts par cui che al ordene l’un par doi. Un bonus speciâl par cui che cuant che al bêf al zuie ancje a more (nissun scualificât, parcè che nissun triestin al rive mai fin chi. In gjenar a domandin feriis ducj te prove di selezion).
IL PREMI_ Cui saraial a vinci dutis lis provis e a dimostrâ di vê il “F Factor”? E soredut, cuâl isal il premi finâl? E je chi che e rive la carateristiche plui rivoluzionarie dal talent show: nol è nissun premi finâl. Di fat, il furlan si contente di ce che al à sparagnât te seconde prove. ■
BETE DI SPERE

(L)Int Autonomiste / Un popul cence plui vôs in cjapitul

Dree Valcic
✽✽ Nol è par fâmi i fats di chei altris, ancje se o sai benon che ae fin in ogni câs i efiets a saran deleteris ancje pai furlans, ma o crôt di interpretâ un sintiment slargjât e un dubi gjenerâl, domandantmi parcè che a àn fat colâ Draghi. No si trate, che al sedi clâr, […] lei di plui +

L’EDITORIÂL / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN

Walter Tomada
Dai 19 ai 23 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +