Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Trop furlane ise Lignan?

Erika Adami

Provait a lâ a Lignan, di istât o di unvier nol cambie tant, cjalaitsi ator: tal centri, su la splaze, tai ambients. Isal alc che us fâ dî cun sigurece di jessi in Friûl? Probabilmentri no, parcè che di furlan Lignan al à pôc (come pôcs a son restâts i furlans residents). Nissun cartel che al fevele di Friûl, nissune buteghe tipiche cun Montasio o cul crût di Sant Denêl, nissun negozi cui curtis di Manià o cu lis cjadreis di Manzan.
PRODOTS TIPICS_Dacuardi e nas tant che localitât turistiche «internazionâl», ma stant che plui dal 40 par cent dai turiscj che a rivin in Friûl si fermin a Lignan (plui di 3 milions e 400 mil lis presincis tal 2006, a disin de Agjenzie Turisim Fvg, l’ent leât ae Regjon che al promôf il sisteme turistic di chenti), inalore pensâ di veicolâ di li la imagjine di un teritori intîr, la sô storie e culture, i siei tesaurs artistics e enogastronomics, no sarès sbaliade. No sin dai codârs. O savìn ben che la Turisim Fvg e sta lavorant in cheste direzion, ma in ce maniere? Intant – nus sclarissin i siei operadôrs – potenziant i servizis informatîfs: ai doi «info point» di Lignan e Pinede si son zontâts chei mobii, a rotazion, tes «hall» dai albiercs, e chel ae Beach Arene vie pe sere, plui opuscui inzornâts regolarmentri. Po presentant i prodots tipics dal teritori in ocasion di manifestazions te citât, tant che il Festival dai vins dal Friûl Vignesie Julie dai 15 ai 17 di Jugn (une des pocjis iniziativis che si lein diretementri ae regjon). E cu la «Friuli card» a rivaran des gnovis te ufierte dai servizis. In sumis se il turist al à voie di savê ce che al è fûr di Lignan o al va tal pont informatîf o al sta intun dai otei dulà che si fâs promozion dal teritori
o al à di lâ a bevi un tai di blanc.
ALC ISAL ALC?_Miôr di nuie, ma «nol è che l’”info point” al à di spietâ che la int e ledi a domandâ robis, po migo ducj a van li. E covente une azion informative plui eficace», al dîs Ciro Chialchia, candidât sindic di Lignan pal Moviment Friûl aes elezions aministrativis di Mai. «La promozion no si fâs dome metint opuscui tai albiercs. I otei no podaressino proponi dai pachets turistics cu la pussibilitât di lâ ator pal Friûl?». Ce sens aial tignî strents i turiscj, magari intune zornade di ploie, soredut cumò che lis vacancis a son simpri plui curtis? Lis propuestis di escursions di Lignan po no mancjin: in motonâf a Grau e te lagune o ben sul flum Stele cun visite ae oasi dal Wwf e soste tai casons dai pescjadôrs a Maran, ma ancje sul flum Tiliment o, in coriere, tes cantinis de regjon. Ancje cui che al à la passion de biciclete nol restarà deludût. «Ma cui lis cognossie chestis propuestis – al domande Chialchia –? A son pôc publicizadis». Dacuardi cun lui ancje Gian Carlo Ridolfo, titolâr cu la mari, de buteghe di mangjative omonime di Lignan, dulà che al è nassût, che e ten prodots tipics furlans: dal formadi di malghe ae scuete fumade, al pressut crût di Sant Denêl, oltri a proponi 200 etichetis di vins de regjon su 400 che ’nt vent. Un dai pôcs de citât. Nissune maravee: «Tal cumierç e je plui int di fûr che di ca – al marche Ridolfo –, trê cuarts dai operadôrs no son furlans». Dificil, duncje, spietâsi di cjatâ negoziuts tipics.
NUIE DI FURLAN_Ce isal alore di furlan a Lignan? i domandin a Ridolfo. «Jo no ricuardi nuie di furlan», al rispuint. «La sere te strade centrâl si viôt cualchi zovin che al sune la ghitare, cualchi cinês che al scrîf i nons cui colôrs – al conte –, ma se al fos il vecjut che al fâs la polente cul baston o la scuete fumade di Denemonç, dal sigûr che i turiscj si ricuardaressin dal Friûl!» Duncje, di sistemis par fâ cognossi la regjon cu lis sôs tipicitâts ’nt saressin. Tant che «manifestazions di fâ cun continuitât, une, dôs voltis la setemane, in puescj strategjics de citât, ancje fûr stagjon, clamant aziendis di dut il Friûl», al propon Arnaldo Anastasia, titolâr di trente agns dal ristorant «Al bancut», une moscje blancje cul so menù furlan – une vore preseât dai turiscj – tra lis tantis tratoriis e pizariis gjeneralistis de localitât di mâr.
RECUPERÂ LA IDENTITÂT_«Cumò a son rivâts ancje i turcs cul kebab. Bielzà al è dut un miscliçot. Achì no je plui une identitât furlane». Ma «bisugne recuperâle – al sburte Chialchia –, ancje parcè che Lignan cumò no à grandis pussibilitâts di svilup se no si lee a dut ce che al è sul teritori dal Friûl, ae sô culture e aes sôs tradizions.
Se e reste isolade cussì come che e je, ni cjar ni pes, no larà indenant. Stant che achì e rive un grum di int dal forest e di dute Italie, di Lignan a varessin di partî percors viers il Friûl, cun ricjadudis concretis par dut il teritori». In sumis, «la int no pues vignî achì dome par svuacarâ te aghe». Ce fâ alore? «E varès di intervignî cun plui fuarce la Regjon, ma ancje i privâts a àn di fâ la lôr part».
E no dome i furlans.

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +