Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Trente agns par La Mozartina di Paulâr

Dree Venier
Une esibizion dal mestri Giovanni Canciani al Museu Mozartina a Paulâr

Dal Istât al Atom, si fâs fieste cu la musiche

E fâs trente agns la cjase museu La Mozartina di Paulâr, fondade uficialmentri dal compositôr Giovanni Canciani (1936 – 2018) tal 1993. Cumò di Mozartinis a ’nd è dôs, e la seconde – screade tal 2005 – e fâs part dal contest ecomuseâl “I Mistîrs”. Ma nô cumò si concentrìn su la prime, chê che e je in vie Jacopo Linussio, prontade e curade in ogni detai dal Mestri de Cjargne inte cjase “Scala” dai prins dal Sietcent. Si sa che e je une residence che ducj chei che a amin la musiche e lis bielis arts a varessin di visitâ, une tape obleade par cui che al va in Cjargne, inte val di Incjaroi. E à dentri une colezion straordenarie di struments ducj sonants, o ben che si puedin sunâ, che no son sot veri come che al sucêt in tancj museus. In chest sens, ancje pe raritât dai manufats, al è il prin in regjon cun cimelis sunants che a van dal orghin portatîf-positîf Testa, un bombon databil tor dal 1650, al moderni piano a grancode Steinway & Sons, passant par dute une schirie di altris struments a tast: virgjinâi, spinetis, clavicembai, fortepiano. Ma no dome: violins, arpis, struments esotics, liûts, ghitaris, un cimbalon ongjarês, struments a flât, a ’nd è di ogni sorte, dongje di une grande colezion di libris, telis, operis di art figurative, mobii di alt artesanât.
◆ Par tignî vîf e funzionant dut chest grant patrimoni – curât come pes visitis dal erêt e fi adotîf dal amât Canciani, Daniel Prochazka, insiemi cu la associazion dai Amîs de Mozartine cun a cjâf Matteo Macoratti e cu la direzion artistiche dal violinist di fame Guido Rimonda e di me che o scrîf – al è un grant dafâ, cun oparis di restauri su struments une vore delicâts fatis di maestrancis competentis.


◆ In chest sens, La Mozartine e festeze il so trentenâl cuntune schirie di events estîfs indulà che si screaran struments che a son a pene passâts sot des mans di artesans specializâts, cembalârs tal specific: i fradis Michele e Alessandro Leita di Prât di Cjargne e Ulisse Tonon di Codroip, grancj amîs e colaboradôrs dal complant Mestri Canciani che al jere, in plui che un compositôr, ancje lui stes restauradôr. Al veve imparât cheste art di tratâ il len, no dome in famee – lui, fi di marangons – ma ancje intes buteghis e laboratoris de zone di Turin, indulà che al à vivût par plui di 40 agns. Tancj struments de colezion a vegnin propit di li, in plui che di variis parts de Europe.
◆ A son cuatri i concierts dal inovâl, tra Jugn e Lui, prin di screâ la edizion numar 21 dai Concierts di Sant Martin in Cjargne, rassegne storiche che si fâs tai mês di Novembar e di Dicembar a Tumieç, Paulâr, Çurçuvint, Davâr e Verzegnis.
◆ I prins doi concierts estîfs a son a La Mozartina 2 in Borc di Sant Antoni, in rêt cun altris realtâts culturâls; invezit chei altris doi a son a La Mozartina 1. Anìn par ordin. Ai 24 di Jugn aes 18 e je stade la volte dal conciert dal brâf pianist Raffaele D’Angelo in colaborazion cun “Musei Aperti” dal Museu Cjargnel di Tumieç. Ai 9 di Lui aes 20.30, pal Festival Darte, al sarà il conciert dal “Estroverso Consort” cun senis ancje di microteatri, une novitât. Al anticipe il conciert la visite aes 8 sot sere de cjase museu numar 2, indulà che a son conservâts intun stîl tra tart Votcent e Liberty une vore di struments ben colocâts, in plui che une mostre su panei dedicade ai orghins de Cjargne.
◆ Ai 15 e ai 22 di Lui, infin, in ocasion de metude in sun dai struments restaurâts, o ben i fortepiano Wopaterni & Sohn, Kaeferle Sohne e Erard, un trio di cjamare cun Carlo Rizzi aes tastieris, Matteo Macoratti ai violin, Jasna Noacco al violoncel, cu la partecipazion straordenarie dal violinist di nomee internazionâl Guido Rimonda, a sunaran tocs gjavâts dal patrimoni Baroc de musiche di cjamare.
◆ Lis fiestis par La Mozartina a van indenant ancje in gracie des colaborazions cul Ent par Turisim dal Friûl-Vignesie Julie pes “Rotte musicali in Carnia”, che a permetin di cognossi l’artesanât artistic incuintrant lis cjasis liutariis dai Fratelli Rossitti, e lis maestriis di Giovanni Canciani che nus à lassât une grande, impuartante e uniche ereditât artistiche che no ’nd è di compagnis inniò. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +