Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Tiliment, Tilimint, Taiament, Tiument, Timent, Tuement… “Tiliaventum”: peraulis, imagjins, emozions tal gnûf album di Deison & Mingle

............


.
.

A svicinâ l’album ae orele, si pues sinti a sdrondenâ, vibrâ e cori il flum che ducj i furlans, des monts aes vals, a cognossin ben: il Tiliment. Ricuarts e notis acompagnadis di un clap a componin la custodie dal gnûf album di Cristiano Deison e Andrea Gastaldello, in art Deison & Mingle, compositôrs di musiche eletroniche, sperimentâl.

Tiliaventum, produsût sot de etichete Loud! e Final Muzik e publicât a Lui, al è un dialic tra i artiscj e il Tiliment, metût dongje intun album fat di undis tocs musicâi, fotografiis, imagjins e dissens realizâts di Giulia Spanghero, poesiis e tescj componûts de ideadore dal progjet Sandra Tonizzo.

La conte dal Tiliment e je la conte che e torne a percori agnorums, cambiaments plui o mancul imburîts. Su la fonde di chest e je ancje la sielte di vê dât il titul di Tiliaventum, come che al vignive clamât in origjin par latin. Cussì a son ancje il sun e lis notis che a slusin jenfri lis fressuris dal piçul clap che si cjate dentri te custodie. Un album che al conte storiis di altris timps, di altris vitis.

I doi artiscj a omazin, midiant de tastiere di Mingle e dai nastris manipolâts di Deison, un flum simpri in mude. Il flum al è duncje la forme simboliche di un passaç dal timp e dal spazi, un percors emozionâl dulà che si cjatin vitis e storiis, come che a son i ramaçs che si incrosin sul so jet.

Propit par rapresentâ cheste metafore, de incrosadure di vitis e storiis, a son intervignûts tancj artiscj e amîs. Come che si lei tes notis de custodie, o cjatìn un pugn di grave di Tony Longheu e Lorelei Facile, colps e bati di Matteo Dainese, ondis di là dal flum cun All My Faith Lost, une grampe di claps di Alberto Novellom, ramaçs e fueam di Maba, eletroniche pantanose di The Haunting Green, lis cuardis vocâi di Anna Comand e il pletri, claps e cuardis stuartis di Miss XoX.

Insiemi, ducj chescj artiscj a proponin un viaç psico gjeografic cun moments intims e malinconics. A partî dal prin toc, Arteria, dulà che si sintin i suns a cori come intun flus dal flum, tantis voltis rot di notis plui profondis. Tiliment al ripuarte invezit suns plui lizêrs, fasint cressi i moviments soteranis.

Agane al trasmet emozions svoladiis che a van a colmâsi cu lis notis torenziâls di La Piena. Sotterraneo, al zuie su notis plui trancuilis e intimis che però a van a finî cun Grave, deventant eletrichis e metalichis.

Pietra Viva al è il toc dulà che di plui si sint la cressite sonore, che e va a finî cu lis musichis “metal” di 21.00.12: une cjançon fuarte che nus fâs imagjinâ tocs di refudums che a ricuardin i segns dal timp passat, cusì come testemoneancis lassadis dal Taramot aes 21.00.12 dai 6 di Mai dal ’76.

Savalon nus torne a puartâ te trancuilitât, fin a rivâ a Nel Tuo Letto che nus fâs imagjinâ la lûs che e filtre tra i ramaçs, prin che il viaç al finissi cun Ajar e Aghe, toc delicât in stîl “ambient folk”, e l’unic cjantât de vôs di Anna Comand.

Par comprâ l’album e vê in cjase un toc di Tiliment e i ricuarts indelebii che nus lasse, lait a butâ un voli al sît www.deison.net/tiliaventum.html ❚

✒ Moira Pezzetta

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +