Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORIS – SLOVENIE. I zovins slovens dal tierç mileni

............

STATISTICHE_ In ocasion de Zornade internazionâl dai zovins, che come ogni an e cole ai 12 di Avost, si è sierât ancje l’An internazionâl de zoventût, inmaneât de Onu, la Organizazion des Nazions unidis. In Slovenie, l’Ufici di statistiche (www.stat.si) al à presentât un studi inzornât su la evoluzion des ativitâts e dal stîl di vite de fasse plui zovine dal paîs nestri vicin, tirant fûr gnovis e curiositâts interessantis sui slovens che a àn dai 15 ai 34 agns.
15-16 AGNS_ Tacant dai plui zovins, al ven fûr che dome l’1,5 par cent di fantats e fantatis che a àn 15 e 16 agns nol vîf cun nissun dai gjenitôrs. Al è di restâ scaturîts pal fat che trê zovinis di 15 agns a son bielzà deventadis maris.
18 AGNS_ Chei di 18 agns invezit a son a stâ cun almancul un gjenitôr tal 96 par cent dai câs; in particolâr, a son 227 lis fantatis di cheste etât che a vivin di bessolis.
24 AGNS_A 24 agns a vivin cuntun gjenitôr, o cun ducj i doi, trê zovins su cuatri e dôs fantatis su trê, a testemoneance dal fat che lis zovinis a àn voie di lâ fûr di cjase a pene che al è pussibil; cun di plui, il 16 par cent di lôr cun cheste etât a son za maris. Di chei di 24 agns, in dut al vîf di bessôl un su nûf.
29 AGNS_ No cate che i agns a corin e che si svicine “cuote 30”, a 29 agns a vivin inmò li de famee che a son nassûts pôc plui di metât dai fantats e pôc mancul di un tierç des fantatis; di bessôi a son a stâ un su 7. Cuestion maternitât: poc plui di metât des slovenis di 29 agns no à inmò vût un frut, intant che une su cinc ’nd à bielzà doi.
34 AGNS_ Culì o sin za tune fase li che i esperts di demografie e sociologjie a fevelin di “zovins madûrs” o “zovins adults”. Dut câs, i slovens che a son ancjemò a stâ cui gjenitôrs a son un bon 33 par cent; invezit lis feminis che a vivin te famee li che a son cressudis a son une su vot. Chei che a vivin di bessôi (duncje cence un compagn/une compagne) a son pôcs, dome un su vot. Intant e cres la voie di vê fruts: une femine di 34 agns su nûf ’nd à bielzà trê, ma pôc plui dal 20 par cent no ’nd à.
55%_ In totâl, stant ai ultins dâts, in Slovenie i zovins jenfri i 18 e i 34 agns che a vivin in dì di vuê cuntun o cun ducj i doi i gjenitôrs a son cuasi il 55 par cent. La sielte e je a dî il vêr dispès un oblic, par vie che il 77 par cent dai zovins dai 18 ai 24 agns a son ancjemò cjapâts tal studi. In plui, la crisi economiche che e sta tibiant la Europe e cjape dentri ancje la Slovenie: i zovins a restin a vivi cui gjenitôrs par mancjance di lavôr e par vie che i afits, massime tes citâts plui grandis, a son masse cjârs.
SIUMS_ Di chê altre bande, però, un dai mutîfs che a puartin i zovins a stâ in famee al è che a sperin di cjatâ un lavôr che ju meni lontan dal puest li che a son cressûts, ancje tal forest. Chest al vâl soredut par cui che al è nassût intai paîs plui piçui, li che lis sperancis di cjatâ une buine ocupazion (massime in chescj ultins agns) a son pardabon scjarsis.
ALESSIO POTOCCO

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +