Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORIS – SLOVENIE. I trê aeropuarts internazionâi de slovenie

............

SIERADE_ Il nûl di cinise jessût fûr ae metât di Avrîl dal vulcan Eyjafjallajökull in Islande al à causionât problemis ancje pal spazi aeri sloven: il ministeri pai Traspuarts al à blocât i avions tacant de sere dai 16 di Avrîl fintremai ai 21 di buinore. In dut a son stâts centenârs i svoi scancelâts cun partence e rivade tai trê aeropuarts internazionâi de Slovenie, vâl a dî chei di Lubiane, Maribor e Portorož/Portorose. Par dîle dute, la cuistion no à cjapât dentri il scjâl de capitâl slovene, stant che l’aeropuart che dal Jugn 2007 al puarte il non di un dai «paris de Patrie» (Jože Pucˇnik, muart tal 2003) al è stât sierât dai 7 ai 21 di Avrîl par asfaltâ la piste di jevade e par instalâ gnûfs dispositîfs eletronics. Lungje 3.300 metris e largje 60, la piste e jere stade asfaltade la ultime volte tal Istât dal 1978 e par chest e à vût bisugne di un inmodernament par garantî plui sigurece. Pai lavôrs a son stâts spindûts dîs milions di euros, mintri che il mancjât vuadagn pes dôs setemanis di sierade al è stât di un milion dusinte mil euros.
LUBIANE_ Il Letališcˇe Jožeta Pucˇnika (Aeropuart Jože Pucˇnik – www.lju-airport.si) di Brnik, a 27 km a nord di Lubiane e a 11 km a sud di Kranj, al è il scjâl plui impuartant di dute la Slovenie. Screât ai 24 di Dicembar dal 1963, i prins svoi uficiâi a son tacâts ai 9 di Zenâr dal an dopo cun destinazion Belgrât e Alzêr e cun rivadis di Belgrât, Dubrovnik e Londre. Dopo une cressite continuade tai agns Setante e Otante, l’aeropuart al ven sierât dal Setembar 1991 al Fevrâr 1992 par vie de vuere: dome tal 1999 il scjâl al è rivât a passâ la cuote massime di viazadôrs che si regjistrave prime de vuere. Il milion di passizîrs al è stât tocjât pe prime volte tal 2004; il numar plui alt si lu à vût tal 2008 cuntun milion 673 mil, che però, par vie de crisi mondiâl che e sta tibiant ancje il setôr de aviazion, tal 2009 al è lât jù a un milion 433 mil (mancul 14 par cent). Stes discors pes marcjanziis: 17 mil 200 toneladis tal 2008, 14 mil 300 l’an passât (-17 par cent).
Di là de crisi, la societât che e à in gjestion l’aeropuart di Lubiane (li che il Stât al è proprietari dal 50,7 par cent des azions – dome il 0,77 par cent dai azioniscj al è forest) e previôt di tocjâ par chest an un milion 400 mil passizîrs e dentri dal 2015 cuote doi milions 200 mil. Il 76 par cent dai svoi al è tes mans de compagnie di bandiere slovene Adria Airways (www.adria.si); par chel che al rivuarde lis destinazions, il 9 par cent dai svoi al va a Londre, il 8 a Istanbul e a Parîs. Tal scjâl di Lubiane a lavorin uns 400 personis, uns cincuante di mancul rispiet a un an indaûr.
MARIBOR_ La sierade dal aeropuart de capitâl e à fat deventâ il scjâl di Maribor Letališcˇe Edvarda Rusjana (Aeropuart Edvard Rusjan – www.maribor-airport.si) il plui impuartant dal pais par dôs setemanis. Maribor dut câs al veve cjapât il puest di Lubiane za par un pâr di mês tal Istât dal ’78 e po par une setemane tal ’92. L’aeropuart dal cjâf lûc de Stirie slovene al è in ativitât dai 29 di Mai dal 1976: la sô piste e je lungje 2.500 metris e largje 45, jenfri il 2002 e il 2004 al à vût un grues intervent di potenziament. Adria Airways e à cussì scugnût stralozâ tal secont scjâl sloven, che si cjate a Slivnica a 12 km a sud di Maribor: par vignî incuintri ai utents a son stadis prontadis liniis di autobus a gratis fin al aeropuart de capitâl, lontan 130 km.
SVOI ANCJE A RONCJIS_ Altris compagniis a àn invezit decidût in maniere divierse. La Turkish Airlines e je lade indevant cui svoi di e par Maribor, ma cence sigurâ il traspuart a Lubiane; lis compagniis di Serbie, Montneri e de Republiche ceche a àn scancelât i lôr svoi, mintri che la Air France e à pontât sul scjâl di Roncjis di Monfalcon, garantint il spostament di Lubiane cul autobus a gratis. Chest al à fat cressi, almancul par un pâr di setemanis, la cuote dai passizîrs slovens, cravuats e carinzians che a svolin di Roncjis, che a rapresentin un cuint dal totâl.
PORTOROŽ_ Il tierç aeropuart internazionâl (www.portoroz-airport.si), il plui piçul, si cjate su la cueste dal mâr Adriatic a Secˇovlje/Sicciole, localitât a 6 km di Portorož/Portorose e a 20 di Cjaudistrie/Koper/Capodistria, ma dome a uns 300 metris dal confin cu la Cravuazie. Chest scjâl al è stât viert tal Setembar dal 1962 par garis sportivis; lis gnovis struturis e la piste in asfalt a son dal ’72. La piste, tacade dal mâr framieç des salinis, e je lungje 1.200 metris e largje 30: di agnorums in ca si fevele di slungjâle a 1.800 metris par podê permeti di cjapâ tiere ancje ai Boeing 757. Intant, ai 15 di Avrîl e je stade inviade la linie cun Belgrât: paiant 136 euros, si pues lâ e tornâ de vecje capitâl jugoslave cun doi svoi par setemane, la joibe e la domenie, cuntun avion Atr-72 de compagnie serbe Jat. La linie, tornade in vite daspò cuasi vincj agns, e sarà in prove fintremai ai 30 di Jugn: se i afârs a laran ben, il servizi al sarà sprolungjât.
ALESSIO POTOCCO

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +