Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORIS – OMS DI LIBERTÂT. Pasquale Paoli, il pari de prime costituzion moderne (Corsiche)

Carli Pup

Pôcs a san che la prime Costituzion moderne no je chê dai Stâts Unîts, ma chê corse dal 1755. Chest nol sarès stât pussibil cence di Pasquale Paoli (1725 – 1807). Cun di fat, Paoli nol è stât dome un patriote cors, ma ancje il prin cjâf di stât de Corsiche indipendente, un comandant militâr, un riformadôr e un democratic che al à savût ispirâ cu la sô azion cetancj di lôr ancje fûr de sô isule (tant che i «Sons of Liberty» americans in lote cuintri dal dispotisim britanic).
Tornât dal esili intal 1755, il «babbu di a Patria» al ven nomenât gjenerâl de nazion corse e in pôcs mês al libere cuasi dute la isule dai gjenovês. Al è sot de sô vuide che la Corsiche si proclame Republiche indipendente e si mude intune democrazie rapresentative. Tai agns dal so guvier Paoli al riforme il sisteme de justizie e chel scolastic, al sburte la modernizazion de economie e al fonde une universitât a Corti.
Cuant che Gjenue e vent la isule ai francês, Paoli al vuide cun sucès la resistence, ma intal 1769 al ven batût inte bataie di Ponte Novu e al à di lâ in esili a Londre. Dopo de rivoluzion francese, intal 1790, Paoli al torne in Corsiche di trionfadôr. Tal 1793 l’esecutîf francês lu declare traditôr, ma la assemblee corse e proclame la separazion de isule de France e lu nomene president. Par difindisi dai francês la isule e devente un protetorât britanic: Paoli però nol è facil di controlâ e tal 1795 al ven obleât a tornâ a Londre intant che la Corsiche e cole intes mans de France.
CARLI PUP

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +