Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORIS – AUSTRIE. Novantesim cjadalan dal plebissît carinzian

............

Ai 10 di Otubar stâts cirche 16 mil partecipants si son presentâts in costums colorâts e cun cjars decorâts tal centri storic di Clanfurt. Il president federâl Heinz Fischer, il cancelîr Faymann (Spoe) e il governatôr Gerhard Dörfler (Fpk) a àn esprimût la volontât di risolvi la cuistion dai cartei bilengâi dentri dal 2012. Cun Bad Eisenkappel, Globasnitz, Ludmannsdorf e Feistritz si presentavin ae sfilade in vie uficiâl ancje cuatri comuns bilengâi. Za mês indaûr l’ex cancelîr conservadôr Schüssel (Oevp), autôr dal document Papier Schüssel-Haider, al à domandât intune interviste su la Kleine Zeitung une soluzion de cuistion de segnaletiche bilengâl in Carinzie tal an dal 90m cjadalan dal plebissît.
Tal 1920 la Austrie e fasè un grum di promessis ae popolazion slovene che a son stadis dome in part mantignudis. «Il novantesim cjadalan al sarès il moment just par sistemâ lis robis – si domandave il vieri cancelîr –; o pûr scuegnino spietâ il centesim aniversari?».
Une soluzion e sarès impuartante ancje pe Carinzie in chest moment, viodût che cussì si podarès corezi la brute imagjin dal paîs e ancje inviâ un segnâl positîf viers il forest. Il tratament des minorancis in Austrie al è dut câs in gran part esemplâr: in Carinzie cirche un tierç dai fruts de scuele publiche a imparin in maniere volontarie la lenghe slovene. Par aiar al reste ancjemò dome il cantin ingredeât dai cartei.
L’ex cancelîr Wolfgang Schüssel al è a favôr di une soluzion basade sul document di consens dal professôr Karner dal 2006: il moment par un acuardi su 141 localitâts cu lis indicazions bilengâls al è stât mancjât dome di pôc. Il president Heinz Fischer al à fevelât tal so discors in maniere clare clamant a cjatâ une pronte soluzion in Carinzie fasint un apel al governadôr Gerhard Dörfler e al parlament par che a risolvin il probleme viert dai cartei in colaborazion cul guvier federâl. «I timps a son madûrs!» al à dit Fischer, e lu à dit ancje par sloven: «čas je zrel!».
Ianez Erat

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +