Descrivi in curt ce che il Senatôr Tomè al à fat pal Friûl al è impussibil: cul jutori dal fi Riccardo o ai cirût di meti in struc i cjapitui plui impuartants de sô vite, dedicade a la int furlane.
Zefferino Tomè, nassût a Cjasarse tal 1905, al è stât une des figuris plui ativis e dispès plui determinantis te storie resinte dal Friûl, e di chê provincie di Pordenon che lui al à tant volude.
IN ROTURE CUL FASSISIM_ Daspò jessi deventât avocat, al tache a praticâ a Pordenon ma tal 1931, in rotis cul regjim fassist che al à disfat lis Associazions Catolichis, al va incuintri a dificoltâts. In chel periodi, tal so studi al tire adun i siei amîs dal ex Partît Popolâr e in stret leam cul grup di Udin – in particolâr cul avocat Agostino Candolini, che tal so studi al à fat pratiche Tiziano Tessitori, il pari de regjon a statût speciâl – , al invie la rinassite dal partît.
Fondadôr dal Comitât di Liberazion Nazionâl, «Fischio» al opare tant che organizadôr de resistence di planure e tant che poie dai grups osovans (laics, liberâls, socialiscj e catolics) nassûts tes vals dal Friûl ocidentâl.
FONDADÔR_ Tai dîs de Liberazion al devente sindic comissari dal Comun di Cjasarse, che cun lui al ven traghetât viers une rinassite dal daspovuere. Grant amì e paisan di Pier Paolo Pasolini, cun lui al è jenfri i fondadôrs dal Moviment Popolâr pe Autonomie regjonâl dal Friûl, di simpri un dai siei balins e albe di dute une schirie di iniziativis a caratar autonomist. Tal manifest costitutîf dal moviment a vegnin canonizâts principis e fondis di un sintiment e di une intenzion che, a lei ben, a son cetant di atualitât: Compit dal Moviment Popolâr Furlan al è chel di unî, adalt di ogni partît, dutis lis fuarcis, fin in dì di vuê sparniçadis, di chei che intes autonomiis regjonâls a viodin la uniche garanzie di libertât democratiche. Ogni furlan che al dei la poie cui siei conseis e la sô opare a chest moviment che al dovarà jessi la plui gjenuine espression de nestre volontât popolâr. Chest manifest iluminant al puartave la firme di Gianfranco D’Aronco, Vigji Ciceri, Chino Ermacora, Sandri Vigevani, Vigji Pettaria, Tilio Venudo, Pier Pauli Pasolini e Zefferino Tomè.
FRIÛL STORIC_ Elet senatôr de republiche (dôs legjislazions), riclamantsi al Friûl storic si dopre prime pe autonomie regjonâl – in contraposizion cun chei che a volevin il Friûl tant che provincie slargjade dal Venit – e daspò pe istituzion de provincie di Pordenon. Un lavôr lunc chel dal senatôr Tomè, che al presente un dissen di lec ben fat ma leât, pe sô fatibilitât, a un statût regjonâl vincolât aes decisions dal tratât di Londre (cuant che Triest al torne talian).
I impegns politics che Tomè al cjape a son cetancj e ducj a vegnin di une sensibilitât particolâr pe sô tiere, pe sô storie e pe sô int. Tal 1958, dutune cul onorevul Bearzati, sfrutant un dissen di leç fat pes zonis depressis, al fonde il Medio Credito del Friuli Venezia Giulia, un ent che – domandant garanziis minimis – al varès dât fuarce aes piçulis ativitâts industriâls furlanis a pene nassudis, e creât oportunitâts di lavôr pe int che fin in chel moment e veve tant che uniche prospetive dome chê de emigrazion. Il disvilup conseguent dal setôr produtîf al puartarà a une cessazion progressive dal fenomen migratori.
OM DI COERENCE_ Tal 1960 Zefferino Tomè al devente president dal ospedâl di Pordenon, che sot la sô direzion al ven modernizât e al devente il baricentri de sanitât de gnove provincie.
I oms di fuarte sensibilitât umane a lassin simpri segns impuartants te vite de comunitât e Tomè, cui siei ideâi, salacor al rive a segnâ la storie plui di altris. Di sindic di Sant Vît al Tiliment al devente promotôr de nassite dal Istitût psicopedagogjic La nostra famiglia li che si curin fruts cun problemis di deficit fisics e inteletuâi.
Om di fevele clare e di mediazion nobil, al à simpri doprade la coerence tant che metodologjie par frontâ lis decisions politichis.
Alex Olivetto
______________________________
Zefferino Tomè su cjarte
Par cognossi di plui vite e spirit di un om dotât di dedizion particolâr pal impegn in politiche e pal teritori, ma ancje par la scriture, frut di studis classics e di une indole a vocazion artistiche, si pues conseâ trê libris:
ZEFFERINO TOMÈ. Vita di un senatore nel Friuli della rinascita (scrit da Stefano Polzot – edizioni L’Omino Rosso 2008);
NEL CORSO DEL TAGLIAMENTO. Vita del sen. Zefferino Tomè e vicende della sua terra (scrit da Riccardo Tomè – Editoriale Pordenone 2002, Euro 92);
TOMÈ (FISCHIO) NELL’OSOPPO FRIULI con Ricordi di un Osovano di Zefferino Tomè (scrit da Riccardo Tomè – Editoriale Pordenone 2003, Euro 92).
(S. Ol.)
L’EDITORIÂL / La multiculturalitât e valorize il grant e il piçul
Zuan Marc Sartôr
Belle époque. Un student di Gurize al viaze cul tren dilunc la Südbahn (la Ferade Meridionâl, di Viene a Triest). Al torne a cjase dopo agns di studi inte universitât de capitâl imperiâl. Al à frecuentât la preseade facoltât di fisiche, là che si davuelzin lis prestigjosis lezions dal professôr Jožef Štefan, il famôs fisic […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN
Walter Tomada
Dai 19 ai 23 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +
L'editoriâl / Macroregjons, une oportunitât di racuei
Alessandro Ambrosino - Graduate Institute, Gjinevre
Lis strategjiis macroregjonâls a son la ultime “invenzion” UE par favorî la cooperazion teritoriâl. Trê di cuatri si incrosin in Friûl Intai ultins agns, la Union Europeane si è sfuarçade in maniere vigorose di vignî dongje di plui ai citadins e – su la fonde di chest cambi di rote – e à ricognossût une […] lei di plui +
Sport… che ti trai / San Marc, il paîs plui sportîf dal Friûl | La associazion don Bosco: amicizie e agregazion
Francesco Tonizzo
Intal piçul borc dongje di Merêt di Tombe si respire culture sportive e otegnin risultâts preseâts in tantis dissiplinis Cuatricent animis, plui o mancul. E un cûr sportîf di no crodi. Al è il trat distintîf di San Marc di Merêt di Tombe, un paîs intal mieç dal Friûl indulà che a son nassûts une […] lei di plui +
(L)Int Autonomiste / Autodeterminazion e dirits pai popui, uniche strade di pâs
Dree Valcic
✽✽ No podìn sigûr fâ fente che la vuere in Ucraine no dedi une serie di problemis intrigôs ancje aes fuarcis che si riclamin ae autodeterminazion dai popui e al ricognossiment dai dirits des minorancis etnichis. Prin di dut, ce che al è daûr a sucedi al è la ultime dimostrazion che chei problemis no […] lei di plui +
Sindic jo mame / “La nestre int no à mai molât. Covente fâ, no lamentâsi, par saltâ fûr dal pantan”
Walter Tomada
Alessandro Marangoni: la Aclif e deventarà istituzion di riferiment pai furlans “La Assemblee dai sindics furlans e je une realtât necessarie. E cul timp e deventarà ancjemò di plui un pont di riferiment pe identitât de nestre int”. Al è sigûr di chest Alessandro Marangoni, prin citadin di Dartigne, che al crôt tant inte Aclif […] lei di plui +