Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

TERITORI – AUSTRIE. 90 agns di bataiis

............

1919  Il tratât di pâs di Saint Germain
Il cjapitul V dal tratât di Saint Germain al previôt l’ûs de lenghe minoritarie denant de cort  e te istruzion elementâr, e il finanziament di ativitâts sociâls e culturâls de minorance.
1920  Dôs setemanis prin dal plebissît, il guvier carinzian al promet di tutelâ la lenghe e la culture dai slovens. Pe propagande, al dopre la lenghe slovene.
10 di Otubar dal 1920, plebissît.
Te Basse Carinzie, il 59%  al vote pe Austrie. Di chel, ancje il 40% dai slovens.
1945  La Austrie sot la ocupazion aleade
Daûr dal model dai Grisons, si introdûs la istruzion bilengâl obligatorie te regjon in cuestion. Il sloven al devente obligatori ancje pai todescs.
1955  Il Tratât di Stât
Cul Tratât di Stât si torne a la Austrie la sovranitât plene. L’articul 7 dal Tratât al tutele i slovens in Carinzie e in Stirie, e i cravuats tal Burgenland; al sigure il dirit di meti sù organizazions, riunions e stampe, la istruzion elementâr e secondarie e l’ûs uficiâl de lenghe minoritarie, la segnaletiche bilengâl e la improibizion di ativitâts cuintri la minorance.
1957  A permetin di gnûf lis ativitâts de organizazion nazionâl todescje Heimatdienst.
1958  La leç scolastiche pe minorance
La leç scolastiche pe minorance (Minderheitenschulgesetz) e la leç sul ûs denant des autoritâts judiziariis (Gerichtssprachengesetz) a fasin calâ il sloven obligatori in Carinzie: dai 12.000 fruts, 10.000 si son disnotâts de scuele bilengâl. La lenghe si tire indaûr de vite publiche.
1976  Assalt ai cartei
Il guvier Kreisky, cu la leç Ortstafelgesetz, al proviôt a meti sù in 205 lûcs i prins cartei bilengâi. La cuote minime necessarie e je il 20% di popolazion di minorance.
Lis «fuarcis todescjis», cul supuart publicistic dal Heimatdienst, a rispuindin cul «assalt ai cartei» (Ortstafelsturm). I cartei no vegnin metûts sù.
1976  «Volksgruppengesetz»
Il 7 di Lui dal 1976 e je fate buine la leç gjenerâl su lis minorancis «Volksgruppengesetz». Si scree la funzion dai conseîrs di minorance (Volksgruppenbeiräte), cun competencis vonde limitadis. Pe segnaletiche bilengâl, e vâl la cuote minime dal 25%.
1977  Decret su la topografie
Cul decret su la topografie (Topographieverordnung), la aplicazion de leç su la segnaletiche bilengâl e devente pussibile. A vegnin metût sù i prins dai 91 cartei in Carinzie.
1992-93  Ai ongjarês di Viene, ai slovacs (1992) e ai Roms e Sinti (1993) ur ven ricognossût il status di minorance nazionâl.
1997  Cuntune decision dal Cort Costituzionâl (23.12.1997) la lenghe cravuate e devente lenghe uficiâl in sîs dai siet distrets dal Burgenland.
2000  I prins cartei bilengâi par todesc e par cravuat
La cuestion de segnaletiche si môf ancje tal Burgenland. A vegnin metût sù i prins cartei bilengâi (51) su la base dal decret dal 1977.
2001  Dopo che l’avocat sloven Rudi Vouk al veve mostrât la ilegjitimitât de segnaletiche monolengâl, la Cort costituzionâl e scancele la leç su la segnaletiche dal Volksgruppengesetz (1976) che e previodeve la cuote dal 25% de popolazion di minorance necessarie pe segnaletiche bilengâl, ridusintle al 10%. E impon tal 2001 la instalazion dai cartei che a mancjin.
2009  Ancje la grande coalizion sot il cancelîr socialdemocratic Werner Faymann e cîr une soluzion di compromès. Lis organizazions dai slovens a domandin di meti sù i cartei che a mancjin, daûr la decision de Cort Costituzionâl.
Janez Erat

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +