Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Stâts gjenerâi pe autonomie: par salvâle e par infuartîle

............

Stâts gjenerâi pe autonomie: une ocasion dulà che ancje la glesie furlane e sarà presint par pupilâ une cundizion, la autonomie de Regjon Friûl-Vignesie Julie. Cun di fat, no cate lis rassigurazions che a rivin in prin de presidente de Regjon Debora Serracchiani, “e je percepide a risi ancje di front de linie neocentralistiche dal Stât”, al conferme bonsignôr Guido Genero, vicjari gjenerâl de Arcidiocesi di Udin.
Une idee, cheste dai Stâts gjenerâi, che “a titul personâl” i jere vignude a lui za fa cualchi timp e che cumò e à passonât tant di jessi diretementri cjapade sù di cualchi socie cul impegn di inmaneâju. Par cumò al lavôr a son lis associazion “Friuli Europa” e “Mitteleuropa”, cun a cjâf rispetivementri Renzo Pascolat e Paolo Petiziol, ma si spiete la adesion ancjemò almancul di une altre tal comitât promotôr.
MACHINE AMBIZIOSE
Par chel che al rivuarde i timps, si pense di rivâ adore a realizâ chescj Stâts gjenerâi “tai prins mês dal prossim an”, al previôt bonsignôr Genero, “tratantsi di un machine ambiziose e ancje complesse”. Tai intindiments, cun di fat, al è chel di clamâ adun – a nivel regjonâl – dutis lis istituzions, des Universitâts aes Glesiis, des Scuelis ai Sindicâts e vie indevant par meti ae fin une firme sot di une mozion che e disi a clâr che “la autonomie e à di jessi mantignude e rinfuarcide”. Intant chest, al rimarche Genero, cence lâ a dibati ator de organizazion interne de regjon.
In prin, in sumis, al è di meti un cantin fer su cheste volontât e po ancje si à di sclarî ce che si vûl intindi par autonomie. Che bonsignôr Genero su chest une idee clare le à: “La Autonomie si à cuant che e je une disponibilitât utile e adeguade di risorsis”. Duncje ancje su chest pont la mozion e varès di jessi clare, par vie che “a son diferentis concezions di autonomie, che non pues jessi però dome promessis o ridusude a cualchi fiscalitât di vantaç”.
GUVIER E PARLAMENT TE SMIRE
La mozion che e saltarà fûr di chescj Stâts gjenerâi e sarà presentade al Guvier e al Parlament.
Se si domandi a bonsignôr Genero parcè une autonomie ancjemò cumò – stant che, in Italie ma forsit cualchidun al è ancje in Friûl, a son cuissà trops indotorâts, politics e studiôs che si spitichin a dî che je passade chê ore, che cumò no covente e che no à sens -, lui al rispuint cu la convinzion che i diven di vê vivût gran part dai 50 agns di Statût speciâl dal Friûl-Vignesie Julie. “O ai fate esperience di ce che al jere il Friûl tai agns Sessante, tai  Setante e po dopo dal taramot. Bisugne vê memorie par savê cuale strade che al fat il Friûl e trop che in chest troi e à zovât la autonomie”. Si che duncje, “a son resons etnolinguistichis, di posizion gjeografiche, di capacitât dimostrade di savê dâi concretece al principi di sussidiarietât che a fondin la reson che cheste regjon e sei autonome”.
IL RÛL DE GLESIE
Ma parcè ancje la Glesie saraie un dai sogjets che a puartaran aghe a chescj Stâts gjenerâi? Bonsignôr Genero al sotlinee il stîl di une glesie tal rapuart cu la tiere dulà che e je impastanade, ven a stâi la plantatio ecclesiae. “La Glesie e je simpri peade a strent cu la storie, cu la gjeografie, cu la culture dal teritori e de int. In chê cundizion li si ricognossìn”. ❚
Antonella Lanfrit

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +