Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Sperant intune riprese autunâl

............

La Zonte Regjonâl e à finalmentri prontât un document di politiche industriâl, pardabon penç, pensât sedi par frontâ la crisi che par rilançâ il manifaturîr. E jere propit la ore che la industrie e tornàs al centri de atenzion de politiche!
Di simpri, la CISL di Udin e veve individuât intal manifaturîr il cûr vîf e che al tire de economie locâl, ma no jere stade scoltade.
E leve di mode, di fat, la convinzion infondade e superficiâl che lis fabrichis a fossin “a pierdi” e il terziari, insiemi a chê che i disin “economie de cognossince”, al sarès stât suficient a rezi la economie e il lavôr.
Fevelâ, o miôr trabascjâ, di new economy al jere “in”, intant che interessâsi di industrie e di economie reâl al jere “out”. E, di fat, vuê si viodin i risultâts di dut chest!
Il Friûl – e lis provinciis di Udin e di Pordenon in particolâr – al à sofiert une vore par vie de disatenzion grave viers dal setôr produtîf. I numars, inte lôr obietivitât crudêl, a son li a dimostrâlu. A cressin fûr di misure i “espuls”, ven a stâi chei lavoradôrs butâts fûr dal circuit produtîf, i “conzelâts”, val a dî chei lavoradôrs che a gjoldin di amortizadôrs sociâi, e i “avilîts”, o ben chei che une ocupazion nancje plui le cirin, pûr jessint disponibii a lavorâ.
In Friûl-Vignesie Julie, intal prin trimestri dal 2014, a son stâts pierdûts altris 3.643 ocupâts, a pet dal periodi corispondent dal 2013, e cuasi 17.000 ocupâts a pet dal trimestri dal 2010!
I disocupâts a son lâts sù a cuote 47.373, cuntun aument dal 36,2% a pet dal 2010. Lis stimis furnidis plui di resint de Regjon a previodin un tas di disocupazion, inte medie anuâl dal 2014, dal 8,5% a pet dal 7,7 dal 2013. Intal prin cuadrimestri di chest an, lis jentradis in mobilitât a cressin dal +34,4%. Intal periodi Zenâr-Jugn dal 2014 la Casse Integrazion Vuadagns e cres dal 17,4% e e passe i 16 milions di oris autorizadis, cuntun aument de Casse Integrazion Speciâl dal 38%. A chest ritmi, la sume totâl di oris autorizadis intal 2014 in provincie di Udin si sestarès a 13,8 milions su base anuâl e a 32,1 milions in Friûl-VJ. Chest al corispuindarès a 8.350 lavoradôrs “conzelâts” in provincie di Udin e a 19.460 in Regjon.
Ve lis resons che par chês la CISL di Udin e stime impuartant che la Regjon e vedi butât jù un plan di intervent sul sisteme produtîf che al conten trê elements positîfs. Il prin al è la cussience che il manifaturîr al è “la” prioritât. Il secont al è che si à aprofondît, analizât, studiât il setôr e chest al puarte a une miôr e necessarie cognossince de situazion. Il tierç al è che si prefigurin rispuestis e soluzions di sisteme a une crisi che e je di sisteme. Al va dit, però, che la politiche nus à, magari cussì no, masse voltis fat sperâ cun anunzis pompôs che po dopo però no ur è vignût daûr un biel nuie. Al è propit par  chest motîf che la CISL furlane, come simpri, e valutarà intal merit lis azions dal guvier regjonâl e si doprarà par che i contignûts dal document di politiche industriâl si tradusin in proviodiments concrets.
Fasìn in mût che la riprese autunâl e sedi ancje une riprese de produzion e de ocupazion. ❚
✒ Pauli Mason, component de Segretarie de UST CISL di Udin

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +