La Zonte Regjonâl e à finalmentri prontât un document di politiche industriâl, pardabon penç, pensât sedi par frontâ la crisi che par rilançâ il manifaturîr. E jere propit la ore che la industrie e tornàs al centri de atenzion de politiche!
Di simpri, la CISL di Udin e veve individuât intal manifaturîr il cûr vîf e che al tire de economie locâl, ma no jere stade scoltade.
E leve di mode, di fat, la convinzion infondade e superficiâl che lis fabrichis a fossin “a pierdi” e il terziari, insiemi a chê che i disin “economie de cognossince”, al sarès stât suficient a rezi la economie e il lavôr.
Fevelâ, o miôr trabascjâ, di new economy al jere “in”, intant che interessâsi di industrie e di economie reâl al jere “out”. E, di fat, vuê si viodin i risultâts di dut chest!
Il Friûl – e lis provinciis di Udin e di Pordenon in particolâr – al à sofiert une vore par vie de disatenzion grave viers dal setôr produtîf. I numars, inte lôr obietivitât crudêl, a son li a dimostrâlu. A cressin fûr di misure i “espuls”, ven a stâi chei lavoradôrs butâts fûr dal circuit produtîf, i “conzelâts”, val a dî chei lavoradôrs che a gjoldin di amortizadôrs sociâi, e i “avilîts”, o ben chei che une ocupazion nancje plui le cirin, pûr jessint disponibii a lavorâ.
In Friûl-Vignesie Julie, intal prin trimestri dal 2014, a son stâts pierdûts altris 3.643 ocupâts, a pet dal periodi corispondent dal 2013, e cuasi 17.000 ocupâts a pet dal trimestri dal 2010!
I disocupâts a son lâts sù a cuote 47.373, cuntun aument dal 36,2% a pet dal 2010. Lis stimis furnidis plui di resint de Regjon a previodin un tas di disocupazion, inte medie anuâl dal 2014, dal 8,5% a pet dal 7,7 dal 2013. Intal prin cuadrimestri di chest an, lis jentradis in mobilitât a cressin dal +34,4%. Intal periodi Zenâr-Jugn dal 2014 la Casse Integrazion Vuadagns e cres dal 17,4% e e passe i 16 milions di oris autorizadis, cuntun aument de Casse Integrazion Speciâl dal 38%. A chest ritmi, la sume totâl di oris autorizadis intal 2014 in provincie di Udin si sestarès a 13,8 milions su base anuâl e a 32,1 milions in Friûl-VJ. Chest al corispuindarès a 8.350 lavoradôrs “conzelâts” in provincie di Udin e a 19.460 in Regjon.
Ve lis resons che par chês la CISL di Udin e stime impuartant che la Regjon e vedi butât jù un plan di intervent sul sisteme produtîf che al conten trê elements positîfs. Il prin al è la cussience che il manifaturîr al è “la” prioritât. Il secont al è che si à aprofondît, analizât, studiât il setôr e chest al puarte a une miôr e necessarie cognossince de situazion. Il tierç al è che si prefigurin rispuestis e soluzions di sisteme a une crisi che e je di sisteme. Al va dit, però, che la politiche nus à, magari cussì no, masse voltis fat sperâ cun anunzis pompôs che po dopo però no ur è vignût daûr un biel nuie. Al è propit par chest motîf che la CISL furlane, come simpri, e valutarà intal merit lis azions dal guvier regjonâl e si doprarà par che i contignûts dal document di politiche industriâl si tradusin in proviodiments concrets.
Fasìn in mût che la riprese autunâl e sedi ancje une riprese de produzion e de ocupazion. ❚
✒ Pauli Mason, component de Segretarie de UST CISL di Udin
Gnovis / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN 2026
Redazion
Dai 14 ai 18 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +
Gnovis / Par che il popul furlan al salti fûr dal taramot cul cjâf e vîf
Redazion
Lunis ai 11 di Mai te Glesie di Sante Marie sul Cjiscjel di Udin, si è tignude la messe par ricuardâ i 50 agns dal document “Ai furlans che a crodin” cu la partecipazion dal nestri vescul bons. Riccardo Lamba che al à presiedude la celebrazion. Un grazie a lui, a bons. Luciano Nobile che […] lei di plui +
GNOVIS / Par che il popul furlan al salti fûr dal taramot cul cjâf e vîf
Redazion
Lunis ai 11 di Mai a lis 18,30 te Glesie di Sante Marie sul Cjiscjel di Udin. Glesie Furlane, cun la Arcidiocesi di Udine e Clape di Culture Patrie dal Friûl a 50 agns dal taramot o volìn ricuardâ ducj i muarts e dutis chês personis che tai agns si son dadis da fâ par […] lei di plui +
GNOVIS / Il gnûf libri de Patrie: «Di scjas in scjas» di Agnul Floramo, su la storie dai taramots in Friûl. Presentazions a Majan, Pavie e Udin.
Redazion
Un libri su la storie dai taramots in Friûl nol esisteve. Il libri «Di scjas in scjas, i taramots inte storie furlane» di Agnul/Angelo Floramo al ripasse in mût clâr e cronologjic la storie dai taramots in Friûl, mostrant tant che il pericul sismic al sedi une presince costante inte nestre storie. La pene fortunade di Floramo e acompagne il […] lei di plui +
Fotografiis / Tante int e partecipazion ae presentazion dal gnûf libri, “CHENTI” di Diego Navarria
Redazion
La prime des iniziativis pai 80 agns de “La Patrie dal Friûl” (1946-2026). O vin presentât ai 27 di Fevrâr tal Salon di Palaç Belgrado di Udin, il gnûf libri, “CHENTI” romanç furlan di Diego Navarria. A son intervegnûts la gjornaliste Martina Delpiccolo e il diretôr da La Patrie dal Friûl Walter Tomada, l’autôr Diego […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin
Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +



