Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL. Une editorie che e cjale aes lidrîs

............

Che Tellini al fos un om cun grancj interès e plen di iniziativis si lu viôt tai scrits che i son stâts dedicâts in chest gjornâl, e fra lis sôs tantis iniziativis si pues ancje cjatâ chê di editôr di un gjornâl che si clamave “Patrie Ladine”.
Pûr jessint a stâ lontan dal Friûl, o ben a Bologne, il so interès pe tiere di cjase al jere cussì fuart di meti in pîts tal 1921 une riviste scrite par furlan e dedicade ae ladinitât dal Friûl.
Po dopo il timp al è passât, al è cambiât il secul e parfin il mileni, e vuê o cjatìn inmò un gjornâl che al è dedicât ae ladinitât dal Friûl, ven a stâi il sfuei mensîl “Ladins dal Friûl”, publicât in Cjargne.
Bielzà di dîs agns in ca Renzo Balzan, che dal gjornâl al è il fondadôr e il diretôr responsabil, al puarte indevant cui editôrs Associazion Culturâl “Friûl tal Nord” prime e “Cjargne Culture” daspò, un lavôr precîs e puntuâl di comunicazion, informazion e culture in mert ae minorance celtiche dai Ladins de Furlanie, cussì come che al è scrit tal sottitul dal gjornâl.
Un lavôr dal sigûr grivi, chel di puartâ indevant un gjornâl sui “Ladins”, ma che al è siôr di sodisfazions, e che al poie lis fondis su cuatri cjantons di regulis ben definidis, vâl a dî: scrivi il gjornâl simpri e dut par furlan; rinunciâ a contribûts publics par no vê sotanancis viers cualchidun; stampâ e spedî il gjornâl in propri par ridusi i coscj di realizazion; mantignî e infuartî i leams cui “parincj” ladins des Dolomitis e dai Grisons.
Robis di altris timps! Nol è facil cjatâ in dì di vuê une realtât cussì volenterose che in dîs agns e à publicât 120 numars dal gjornâl, cressint di an in an fintremai a rivâ ae grande difusion on-line sul sît  www.ladinsdalfriul.eu.
Di Tellini in ca i timps a son une vore cambiâts, ma al è biel viodi che intune distance cussì grande sedi di lûc che di agns, ciertis robis a son simpri avuâls, o miôr che a àn alc in comun, ven a stâi la volontât di comunicâ te proprie lenghe, il sens di partignince a di un grup etnic, il plasê di lavorâ pe cressite de comunitât, la vocazion di impegnâsi pe autonomie de proprie tiere.
Dutis robis che ancje cul passâ dal timp a restin vivis in gracie de lôr samence, une pivide piçule e ninine che si clame Friûl.
Luca Zoratti

Contile juste / Plebissît pustiç

Diego Navarria
“MMandi, nono.” “Mandi frut!” “Dai mo, nono, no soi un frut. O ai disenûf agns e o ai pene finît il liceu!” “Par me tu sarâs simpri un frut, il prin nevôt. Però e je vere, tu sês deventât grant, une anime lungje. Se tu cressis ancjemò tu varâs di sbassâti par jentrâ in cjase, […] lei di plui +

Presentazion / Presentazion dal libri “Fûc su Gurize”. Intal ambit dal Cors Pratic di Lenghe e Culture Furlane inmaneâtde Societât Filologjiche Furlane

Redazion
Joibe ai 17 di Avrîl dal 2025 aes sîs e mieze sore sere (18.30)SALE CONFERENCIS DE BIBLIOTECHE COMUNÂLVie Rome 10, Vile di Ruvigne / Via Roma 10, S.Giacomo di Ragogna A intervegnin: DIEGO NAVARRIA colaboradôr dal mensîl ‘La Patrie dal Friûl’e DREE ANDREA VALCIC president de Clape di Culture ‘Patrie dal Friûl’Jentrade libare lei di plui +

L’EDITORIÂL / La lezion de bandiere par dismovisi dal letarc

Walter Tomada
Par sigûr o sin stâts ducj braurôs cuant e je rivade in television la storie, discognossude a tancj furlans, di Marc di Murùs (o Moruç?), ultin a rindisi ae concuiste venite dal 1420. Pûr di no dineâ la sô apartignince ae Patrie dal Friûl, lui – che al puartave la bandiere dal Stât patriarcjâl – […] lei di plui +

La piçade / Fevelìn di autonomie pluio mancul diferenziade

Mastiefumate
In Italie si torne a fevelâ di autonomie. Magari par dâi cuintri, ma si torne a discuti. La Lega cu la propueste di leç su la autonomie diferenziade e torne a metile in cuistion. Dopo la Secession de Padanie, la Devoluzion, la Gjestion des Regjons dal Nord, dutis cuistions ladis in malore, cumò Calderoli al […] lei di plui +