Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL. La nouvelle vogue in lenghe sarde

............

La Sardegne e à cognossût ultimementri un sflorizâ di produzions cinematografichis in lenghe sarde, dispès di bon nivel, che a meretin un aprofondiment. No son mancjadis tai agns altris produzions su la realtât sarde: otims i documentaris di Fiorenzo Serra o il lavôr dal ‘continentâl’ Vittorio De Seta, che però a dopravin il talian o a dopleavin i atôrs sardofons. In chescj agns, regjiscj tant che Gianfranco Cabiddu o Enrico Pau, pûr ambientant lis lôr storiis in Sardegne, par solit a doprin il codiç linguistic sart dome a dadis.
IL DOI MIL DAL CINE SART_Recentementri, il ‘trend’ si è invertît e si pues tentâ di fâ une rassegne sintetiche.
Partìn di ‘Arcipelaghi’ di Giovanni Columbu dal 2001. E je la storie, in sart, di un delit cometût in Barbagia, che al cjape dentri un zovin testemoni che al paiarà un presit salât par vê viodût ce che nol veve di viodi. Lis leçs dal ‘balente’ (om che al vâl) a regolin cheste tragjedie che a finissarà intun senari di svindic e di omertât. Il stes Columbu, al è daûr a preparâ un film in sart sui vanzelis, ambientât in Sardegne, cul titul ‘Su Re’.
PROTAGONISTE LA “BALENTIA”_Piero Sanna al jes tal 2000 cul film ‘La destinazione’, che no cate il titul par talian, al è zirât dal dut in sart. Un zovin carabinîr continentâl lu mandin intune piçule stazion dal centri Sardegne, dulà che lis solitis leçs de balentia, intindude tal piês sens dal tiermin, a regolin la vite des comunitâts barbaricinis. Cuasi un scuintri di civiltât cuntun mont diviers e ostîl. Il stes Sanna al è un ex carabinîr che al à cjatât propit inte Arme un dai principâi sostenidôrs de sô opare prime. Come tal câs di Columbu, al fâs un ûs cetant slargjât di atôrs no professioniscj.
UN BERLI DI DOLÔR_‘Piccola pesca’ dal 2004, al è il titul dal film di Enrico Pizianti, ancje chest in sart, che si sposte però tal sud de Isule. Al va a contâ il malstâ e il malcontent dai pescjadôrs dal Sulcis, derobâts dai lôr teritoris e dal lôr mâr de presince di intrîc dal poligoni militâr di Capo Teulada. Culì lis esercitazions militârs dal esercit talian e no dome, a impedissin ai abitants di lavorâ e di vivi. Docu-film di otim nivel, al è un berli di dolôr e di rabie cuintri la ocupazion militâr de Sardegne. Daspò cun ‘Tutto torna’, Pitzianti al passarà ae comedie par talian, cun risultâts bogns.
IL PLUI PREMIÂT_Salvatore Mereu al jes tal 2003 cun ‘Ballo a tre passi’. Film a episodis cuasi dal dut par sart, premiât ae setemane de critiche di Vignesie. Ancje chel ca ambientât par trê cuarts te realtât interne de Isule, intune Sardegne fûr dal timp, a part l’ultin episodi ambientât intun contest urban. Une cifre che dut câs e vorès fâsi universâl, contant no dome la storie dai lûcs ma soredut dai oms. ‘Sonetaula’ al è dal 2008.
Cundut che nol sedi un luncmetraç, al merete une citazion ancje il zovin Simone Contu, par ‘Sa regula’ dal 2007, che al ambiente la sô storie tal interni ma cuntun stîl mancul ‘arcaic’ e plui fantasiôs.
Ivo Murgia

L'Editoriâl / Risierve di valôr

Leonardo Giavedoni - Buenos Aires
In ciertis tribûs o tes grandis fameis il cjâf grup al vignive nomenât patriarcje. Di solit e jere la persone plui anziane, une vuide naturâl. invezit, tal mont religjôs, in particolâr tal Orient Cristian, il patriarcje al jere un primât eclesiastic poiât su facoltâts e prerogativis che i davin une posizion di supremazie tes glesiis […] lei di plui +

Salon Internazionâl dal Libri di Turin 2023

Redazion
La Patrie dal Friûl e je presinte pe seconde volte tal Salon Internazionâl dal Libri di Turin cul so mensîl, l’unic in leghe furlane e cu la sô golaine “La machine dal timp” che e vegnarà presentade vuê joibe ai 18 di Mai aes 5 sore sere tal stand istituzionâl de Regjon Friûl – Vignesie […] lei di plui +

COROT. Nus à lassâts Sergio Salvi

Redazion
Domenie ai 23 di Avrîl, a la etât di 90 agns, nus à lassâts Sergio Salvi, un grant amì de lenghe furlane e di dutis lis lenghis minorizadis. «Scrittore, poeta, storico delle lingue minoritarie» lu definìs la Wikipedia taliane, al è stât chel che par prin al à jevât su il vêl su la cuestion […] lei di plui +

Glesie Furlane / Grop amîs di pre Toni. Program dai events pal 2023

1) Vinars ai 21 di Avrîl a lis 20.30, inte Sale Riunions di Vile Zamparo a Basilian, presentazion de gnove edizion dal libri di pre Toni “Fantasticant”.Relatôr: Roberto Iacovissi.In colaborazion cun Glesie Furlane.2) Sabide ai 22 di Avrîl, a lis 3 e mieze dopomisdì, in vie Friuli a Visepente, “5e Cjaminade libare – Pai trois […] lei di plui +