Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SPECIÂL 3 DI AVRÎL. Aiar di restaurazion sul complean dal Friûl

............

La moderne societât de informazion e petene vie la memorie: no si visisi plui di ce che a domandavin lis manifestazions pe universitât dal Friûl di 40 agns indaûr, figurìnsi il 3 di Avrîl dal 1077.
“Vonde cu lis fotis de no concorence cun Triest”, al diseve il professôr Tarcisio Petracco, “il Friûl al à dirit a une universitât vere, vadì concorenziâl”. “O stimi che al convegni cooperâ ducj”, e declare te scree dal an academic la presidente de Regjon Debora Serracchiani, “plui che lâ indenant a competi tra di nô”. “Ce coventino tancj centris di ricercje intune regjon tant piçule? – al diseve timp indaûr un de Area Sience Park di Triest – Vonde un, chest”. Par cumò no lu disin in forme davierte, ma lu pensin in tancj, dentri cheste gnove classe dirigjente, di drete o di çampe che a sedin: “Podìno permetisi tancj ospedâi, tancj teatris, tancj conservatoris, tancj museus?”. Figurìnsi po il furlan: “Parcè straçâ bêçs par tignî vive une lenghe che e je in dut câs destinade a murî?”

La presidente de Regjon Debora Serracchiani
La presidente de Regjon Debora Serracchiani

A son dome i ultins segnâi di une rive jù centralistiche, sclopade sì cu la crisi economiche, ma che e ven di plui lontan. Cemût si fasial a guviernâ un mont che al è simpri plui complès e che al cor simpri plui svelt? Semplificant e decidint. E dulà si puedie ridusi al sempliç la complessitât e decidi besvelt? Al centri, no mo.
Sierìn lis provinciis, alore, lis regjons, din dongje i comuns masse piçui. Cui varessial di fâ ce che provinciis, regjons, comuns a àn fat fin cumò? Il stât, no mo, ministeris, prefets, comissaris. Dut plui sempliç, dut plui a bon presit, dut plui svelt. Mancul democratic? Un presit che in timps di crisi o scugnìn paiâ.
A tornin fûr ideis che si pensave sepulidis. O vin sbaliât a pensâ che “piçul al è biel”. Cumò al è biel il grant. Daûr dal retôr de Universitât dal Friûl Felice De Toni, dal model di sisteme universitari imbastît de politiche taliane e salte fûr une “derive neofordiste”: dome lis grandis universitâts a varan didatiche e ricercje, chês piçulis a scugnaran contentâsi di dâ lis laureis trienâls.
La çampe e torne parsore des sôs decisions di cualchi an indaûr: la riforme dal titul cuint de Costituzion, si dîs, e da masse podês aes regjons, al covente un ridimensionament. In ce cjamps? Par esempli, in chel de energjie e dal turisim che a àn di tornâ al stât.
E pûr, nol è stât il centralisim a fânus fâ une ricostruzion che ducj a declarin esemplâr. E je stade la gjestion de bande di Regjon e Comuns, al è stât il control de bande de int. In struc, la autonomie. Lait a viodi ce che al à cumbinât il stât in Sicilie tal Belice, o, par restâ plui dongje tal timp, a L’Aquila.
E nol è stât il centralisim a fâ deventâ la nestre universitât une des miôr in Italie in rapuart aes sôs dimensions: e je stade la sô autonomie. La concorence, impen di jessi un mâl, i à dât un sburt decisîf no dome ae sô cressite, ma ancje a chê di Triest.
Nol è vêr che la miôr ricercje si fasedi intes struturis plui grandis. Il secuenziament dal gjenome de vît – prins tal mont – lu àn fat tal pôl tecnologjic di Udin: ce àno fat di memorabil te plui grande e tant plui finanziade Area Science Park di Triest? Se “grant al è biel”, cemût mai – come che al ricuardave il retôr De Toni “lis dîs miôr universitâts dal mont – tant che Harvard, Stanford, Oxford, Cambridge, Berkeley, MIT – àno un numar di students pari a 16mil, come Udin”?
No je vere che tal mont di vuê progrès e inovazion a vignedin des grandis fabrichis, des grandis universitâts, dai grancj ospedâi: a vegnin di grandis rêts fatis di grups di piçulis e mediis dimensions. L’avignî al poie suntune vision reticolâr, la uniche che e rive a tignî dongje la complessitât dal mont. Il centralisim che al fasarès dut plui sempliç, al è dome la ilusion di chei che a cjaminin cul cjâf voltât par daûr. ❚
Mauro Tosoni

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +