Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

«A cualchidun i somearà brut dîlu, ma il Friûl nol è calcolât avonde»

Dree Venier
Marco Vittori

Interviste a Marco Vittori, sindic di Segrât
Par cheste gnove pontade des intervistis ai sindics dai Comuns che a fasin part de ACLiF- Assemblee de comunitât linguistiche furlane, o lin intune zone di misturis culturâls che plui di cussì no si pues, fra furlans, bisiacs, slovens e pôc lontan di Triest.
O intervisti il sindic di Segrât, che mi torne a clamâ lui subit dopo che i vevi telefonât, ma no mi veve rispuindût. «Che mi scusi» mi dîs Marco Vittori «o jeri su la pacare e no ai sintude la clamade».
Vittori al è un “sindic operari”, come che lu àn clamât di resint, e al stave doprant la sô terne par comedâ un toc di strade dal so Comun. O sin di sabide, a nûf di matine.
__
Sabide a buinore, il sindic al lavore. Si podarès fâ un proverbi…
Al pues dîlu: jo come sindic o tachi aes vot di matine e la plui part des voltis o voi vie aes vot di sere. Ancje parcè che mi plâs fâ lis robis intune cierte maniere. Stant che lu fâs di mistîr, o soi il responsabil de manutenzion dal Comun di Gardiscje, o dopri cheste esperience par meti a puest ben ancje il teritori dal gno Comun. E cussì, o jeri ca cu la terne.
__
Cuant sêso jentrâts te Assemblee e cun trope motivazion?
O sin jentrâts tal 2016. Par me e je une cuistion di apartignince. Jo o soi braurôs di jessi furlan, mê mari e je di Romans, e chest, pûr jessint un teritori cun tantis particolaritâts, al è dal sigûr furlan. E duncje o vin volût mostrâ la nestre apartignince a cheste culture, dongje di chês slovene e bisiache. Dutis culturis che jo o consideri une oportunitât e no une dificoltât.
__
Secont lui, la Assemblee aie dome un rûl culturâl o varessie di vê ancje un compit plui politic, in chest moment li che i ecuilibris a somein lâ ducj a pro di Triest, cul gnûf asset istituzionâl cence provinciis?
E varès di vê un rûl politic e nol sarà mai masse adore. Par cualchidun al sarà brut dîlu parcè che esponisi al è dificil, ma par me al è clâr che il Friûl nol è calcolât avonde. Si podarès partî fevelant dal TG Regjonâl che nol cjacare mai dal Friûl se no che par cualchi fat di croniche, ma chest al è dome l’aspiet comunicatîf. Jo o soi apassionât de Cjargne, e par esempli si dîs simpri che la mont e je trascurade, ma no si fâs mai nuie, i bêçs si doprin di altris bandis. E, in gjenerâl, o viôt cheste tindince in masse robis che a sucedin.
__
Ce vuelial dî autonomisim par lui?
Autonomisim al volarès dî jessi plui libars di gjestîsi il teritori cence tantis regulis che ti vegnin di fûr. O pûr, cun regulis plui elastichis che a tegnin cont des particolaritâts dai diviers teritoris. No si pues fâ une regule masse strente che e à di valê pal centri di Udin e pal paisut cun tante campagne. Al covente vê plui fiducie e delegâ plui podês aes piçulis autoritâts locâls.
Par esempli, nô chest an o presentarìn il Plan pal paisaç, e in Regjon o sin dome in doi che o vin rivat adore a fâlu. Nô e Manzan. Po ben, jessint i prins lis regulis no jerin ben definidis e o vin fat dut un lavôr cu la Regjon. Però, a ogni pas, dopo nus domandavin altris verifichis burocratichis in plui.
Mi ven di dî: o stin fasint un lavôr insiemi, a un ciert pont molimi, no? Dami fiducie cence tantis cjartis burocratichis e regulis centralizadis.
__
In specific su la lenghe furlane, lui ce pensial dal insegnament a scuele? Isal dacuardi? E sui cartei bilengâi?
Dal dut dacuardi sul insegnament a plen de lenghe furlane a scuele. Savê une lenghe in plui e je une grande oportunitât di sfrutâ e i da mût ai zovins di no dismenteâsi di dulà che o sin rivâts. Jo ogni matine che mi svei o pensi a chel: che o soi part di un popul, part di une storie e che o ai di rispietâlis cu la mê azion pratiche.
Sui cartei, jo che o soi intune zone trilengâl o soi plui dubiôs propit par un fat di spazi fisic. Cul principi però o soi dacuardi, e di fat li che lis lenghis a son dôs lu pensi fatibil e dovût.
__
Il vuestri al è un teritori segnât de storie de Grande Vuere. Cemût vivêso chest rûl? Ce àno dât lis manifestazions pal inovâl de Prime vuere mondiâl intal 2018?
Tal teritori dal nestri Comun o vin il museu de Grande Vuere di San Michêl, che al è colegât a Redipulie: o cirìn di operâ in sinergjie. Intal 2018, in gracie ancje de colaborazion cu la fondazion Carigo, lu vin metût a puest e rivoluzionât. Cumò al è ancje multimediâl, e cun visôrs che tu puedis imerziti te realtât di une trincee, o pûr svolâ suntun avion di chê volte. A son un 10-12 esperiencis cussì di fâ. O cirìn di racuei un ciert turisim in cheste maniere, no vint grandis atrazions in zone. Fra lis manifestazion che o organizìn, ai 29 di Jugn o ricuardìn l’inovâl dal prin atac cui gas fat di bande dai austriacs su la mont di San Michêl.
__
Il popul furlan però nol ven fûr. Lui saial la storie di Riccardo Giusto e Eugenio Sandrigo? I prins doi muarts de Grande Vuere sul front italoaustriac, sei di bande di ca che di là, a forin furlans.
E je vere, si fevele de storie de Italie o de Austrie, ma une riflession sul Friûl, il teritori li che si è scombatût, e larès fate. Par esempli il fat che mi conte lui lu savevi, ma e je simpri une robe che ti ven di une sorte di passeperaule, no son ocasions uficiâls che a celebrin cheste storie dal popul furlan. E je une buine idee.
__
Par finî i domandi, stant che il so al è un Comun cun grandis diversitâts linguistichis dentri, se lui al sa dutis lis lenghis che si fevelin li.
No sai il sloven e mi displâs. O soi invidiôs dai fantats di cumò che a puedin imparâlu a scuele in maniere plui libare che no une volte. Chest par vie che agns fa o jerin zone di confin su la Cortina di ferro, e si veve pôre dal nemì di chê altre bande. Par fortune che chê robe li si è sfantade e cumò o podìn vivi la nestre vocazion pluriculturâl e mitteleuropeane. Nô le realizìn ancje cui zimulaments cun altris citadinis de Europe, une robe che i crôt une vore. ❚
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
Cui che al è il sindic di Segrât
Marco Vittori al è nassût a Gurize tal 1971, al è diplomât perît eletronic a Gurize. Maridât cun trê fiis, di mistîr al è tecnic comunâl. La sô cariere politiche a Segrât e je scomençade tal 1994 tant che conseîr comunâl e dopo assessôr ai lavôrs publics. Al è stât vicesindic dal paîs dal 2007, e al è stât elet sindic intal 2017 cul 61% des preferencis. ❚
::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
FOCUS. Un teritori vivarôs, ma segnât de storie de Prime vuere mondiâl
Il toponim Segrât, comun in provincie di Gurize, al ven di sagratum “sagrât di une glesie”.
◆ La sô impuartance intai timps antîcs e jere peade ae presince di un vât. Dopo de dominazion romane, intal secul VI si son insedâts i Langobarts che a àn rinfuarçât cjastelîrs e fuartecis.
◆ Lis primis notiziis scritis a rimontin al 1177: intun document a vegnin citadis lis vilis di Segrât, Petean e Sdraussine tant che donazions al Patriarcje di Aquilee, a diference de Mont di Sant Michêl e di altris localitâts dal Cjars che a restarin ae Contee di Gurize.
◆ Chestis vicendis a àn segnât il principi di une epoche di conflits e di rivendicazions fra la Contee e il Patriarcjât e po dopo tra la Republiche di Vignesie e l’Imperi asburgjic. Il paîs al è stât feut dai Strassolts e dai De Tor, e al è lât daûr des sortis di Gardiscje, apartignint prime a Vignesie, e dopo a la Austrie.
◆ Sul tacâ dal Nûfcent, il paîs al jere un centri economic vivarôs e di trafic par vie de presince de stazion feroviarie e dal puint sul Lusinç. In chest periodi si àn disvilupât la industrie de sede e la lavorazion de piere. Al deventà famôs il centri pes curis eletroterapichis li dal implant Alimonda, un edifici costruît su la fin dal Votcent. Dilunc de Prime vuere mondiâl, Segrât al è stât lûc di cinc bataiis dal Lusinç e lis sôs frazions a son deventadis un dai teatris plui sanganôs de vuere. Ai 5 di Zenâr dal 1921 al è stât anetût in maniere uficiâl al Ream di Italie.
◆ Segrât vuê al è une citadine industriose e tant ative. Dut câs, la agriculture e je praticade pôc e buine part de economie e gravite su Monfalcon e sui siei cantîrs. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +