Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

SIMPRI BOGNS. Scuele mezane Zuan Francesc di Tumieç, Il Signôr e S. Pieri ator pal Friûl, Udin 2003

............


«Il Signôr e San Pieri a lavin ator pal Friûl, cuant ch’a rivin tune valade cjargnele, da pît di un paisut rimpinât su la cleve de mont. Alì tun cjamput, a viodin une femine che e sforcjave e i deve sot come une sassine. San Pieri, curiôs, i va dongje i domande – Ce faseiso, parone, che i dais sot cun tante lene? – I semeni râfs, tant che mi ‘int nassi un par me e un par gno marît»
Velu l’incipit de prime di chestis contis cjapadis sù de vôs vive de int. Al jere il 1978 e il ricuart dal orcolat che al veve scjassât il Friûl al jere ancjemò ben vîf. Inte scuele mezane di Tumieç a vevin vude cheste idee di une ativitât didatiche che si vierzès sul teritori, che e imparàs a scoltâ la int, lis sôs contis, lis sôs tradizions. E cussì e nassè la prime edizion di chest librut (une setantine di pagjinis) che al è une testemoneance storiche e antropologjiche e, intal stes timp, une sussidi didatic par nuie banâl. Intal 2003, in ocasion dal apontament storic dai 90 agns de scuele (sicu che e dîs inte introduzion la dirigjente scolastiche Lia Durigon), al è stât ripublicât, cuntune zonte une vore impuartante, spieli dai timps e dai cambiaments de societât e dimostrazion di maturitât culturâl e civiche.
La novitât e je la presentazion di une des contis (Coculis e cavocis) in ben cuindis lenghis: il furlan (inte grafie normalizade) e in plui dutis lis lenghis presintis inte scuele intal an scolastic di riferiment, vâl a dî: talian, todesc, inglês, francês, grêc, serp-cravuat, polac, rus, arap, ebraic, persian, thai, indian, cinês. A insiorin la publicazion tredis fotografiis ‘artistichis’, risultât de ativitât davuelte a scuele intes oris di educazion ae imagjin. Insome, un lavôr une vore articolât, ben studiât e ben realizât. Brâfs i fantats e brâfs i insegnants.
E des storiis in se, ce vino di dî? A rispietin la tradizion che e vûl un S. Pieri un pôc malmadûr e un Signôr plen di savietât. Ma ancje tant uman, fintremai cu difiets: cuant che i fâs colâ la cavoce sul cjâf di Pieri, magari al volarà ancje dimostrâ che il creât, dut il creât, al è ben fat, che di miôr no si podeve, ma insome…al è ancje un tichinin dispetôs!
LAURIN ZUAN NARDIN

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +