Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Schiavi Fachin: prin di dut formìn i docents e valorizìn lis lenghis

Serena Fogolini

Il troi par une gnove didatiche

Intun paîs civilizât, la scuele, palestre fondamentâl pal cjâf dai nestris fruts, e varès di rapresentâ une prioritât intes decisions strategjichis dal guvier. Di chês sieltis, di fat, a divegnin la cualitât de educazion e de formazion professionâl dai citadins di un doman.
◆ Cemût che o vin viodût, vie pe emergjence sanitarie la gjestion de cuistion scolastiche e je stade plene di esitancis, tant di vê miôr di restâ inclaudâts intun imobilisim pantanôs impen di proponi une cualsisei soluzion alternative, magari daûr dal esempli di chei altris paîs.
◆ Un sacrifici necessari intune vision prudente e responsabile, ma forsit nol è un câs che la decision di tignî dut sierât e sedi stade puartade indenant di un dai Stâts europeans mancul pronts a meti mans al tacuin cuant che si fevele di spese publiche pe educazion.
◆ Dal rest, chestis limitazions a saltin fûr une vore ben ancje cjalant la istruzion inte nestre regjon, indulà che si varès di prudelâ l’insegnament plurilengâl e cuntune vision multiculturâl (elements di cjase fin ai inizis dal Nûfcent, cuant che, inte zone di confin, ancje une persone no scuelade e fevelave almancul dôs o trê lenghis) e invezit si va indevant a meti tacons intai mil problemis gjestionâi, fasint deventâ un vencul dut ce che nol jentre intune planificazion ordenarie (e no si fevele dome de lenghe furlane).
◆ Daspò di un cidinôr cuasi vergognôs e di ducj chei “no si pues”, cumò che a mancjin mancul di doi mês al inviâsi dal an scolastic, al è dut un cori e un vuacâ di esperts a cirî soluzions.
Di bogns furlans, però, cetancj dirigjents, professôrs e gjenitôrs a àn mostrade la lôr contrarietât e plui di cualchidun al à pensât di no pierdi timp (dibant stâ cu lis mans in man) e di provâ a pensâ a un progjet di mandâ al Ministeri, un “model Friûl” par che la scuele e deventi pardabon di competence regjonâl.
◆ O ‘nt vin fevelât cu la professore Silvana Schiavi Fachin, par tancj agns docente di didatiche des lenghis modernis te Universitât dal Friûl, deputade dal 1987 al 1992 e autore di cetancj progjets e materiâi pe educazion plurilengâl.
◆ “A fevelin dome di bancs e di cemût metiju, ma nissun al à frontât il probleme dai contignûts. Bisugne ripensâ ae scuele: la logjistiche e je impuartante, ma il prin probleme a restin la preparazion e la formazion dai insegnants, che no son suficients”, nus dîs, ricuardantnus che chest “model Friûl” nol à di deventâ la marche di un model di banc, o di cjadree (magari i podaressin pensâi chei di Manzan), fermantsi ae emergjence sanitarie, ma al à di jessi une ocasion par tornâ a meti lis fondis al sisteme scolastic regjonâl.
◆ “Une scuele regjonâl no pues dismenteâ l’aspiet dal insegnament bilengâl e plurilengâl, che al compuarte un lavôr di scuadre di ducj i insegnants, parcè che il lengaç al à di jessi concuardât insiemi. No bisugne limitâsi a passâ contignûts, si à di incressi la capacitât di resonâ e di fevelâ dai fruts. Magari cussì no, l’aspiet de comunicazion nol ven mai cjapât in considerazion”.
◆ La professore e met in vuaite ancje su la pussibilitât di cjapâ in man lis graduatoriis par risolvi il probleme de mancjance di personâl.
◆ “Si pense che cumò a coventin uns 60.000 insegnants. E la lôr preparazion? Nissun i pense. A pensin dome a cemût che al sarà il concors, se meti lis crosutis o lis domandis, ma nissun si svee di dâur une man ai candidâts par che a puedin preparâsi. Ancje la didatiche a distance e je stade un biel probleme, parcè che lis robis no si inventin sul moment. A jerin docents no preparâts e nissun si è preocupât di dâur i struments par frontâ la situazion.
◆ O ai lavorât in mieze Europe, indulà che a son agns che a formin i insegnants par vê une cualitât alte de scuele, ca di nô invezit a vegnin ignorâts. A Udin e je stade metude sù la Facoltât di Siencis primariis, ma al è dut opzionâl, figurìnsi! I iscrits a son pôcs, rispiet a chei che dopo si notin intes graduatoriis: cumò a pensin di disvuedâlis, come se chê int e ves la professionalitât! Intes prioritâts bisugne meti ancje chest: no si pues mandâ a insegnâ lis personis cence vêlis preparadis in maniere serie. Bisugne fâ come che a fasin intes industriis e pretindi che il personâl al sedi cualificât”. ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +