Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Plui lenghis, tancj beneficis. I aspiets positîfs de educazion plurilengâl

............

Silvana Fachin Schiavi e à une lungje esperience te didatiche plurilengâl, vint insegnât par agns te Universitât dal Friûl e formât une vore di insegnants che po a àn lavorât tes scuelis dal teritori su progjets pe lenghe furlane, pe lenghe slovene e todescje. Za componente dal Osservatori pe lenghe furlane (Olf) e dal Comitât tecnic sientific de Agjenzie regjonâl pe lenghe furlane (Arlef), dal Centri interdipartimentâl sul Plurilinguisim dal ateneu furlan (Cip), e je stade presidente dal Consorzi Friûl Lenghe 2000 che al à disvilupât il Grant Dizionari Bilengâl Talian Furlan (www.cfl2000.net).
***
Parcè isal impuartant un contest plurilengâl par un frut?
La ricercje soredut tal cjamp des siencis neurolinguistichis e lis esperiencis di educazion cun diviersis lenghis che di agns in ca si stan fasint cui frutins une vore piçui a mostrin che la esposizion a une grande varietât di sistemis linguistics e à une grande influence su la incressite des sinapsis ven a stâi a zovin une vore a disvilupâ la grande potenzialitât che il cerviel al à fintremai di cuant che il nassint al scomence a svilupâsi tal grim de mari.
Ce efiets produsial?
Cheste potenzialitât iniziâl si sfante un pôc a la volte e se no ven ativade prime di chel che e ven clamade “la ete critiche” vâl a dî la adolessence, si riscje di comprometi la incressite complessive de persone ancje dal pont di viste dal svilup mentâl e no dome di chel linguistic. Di fat si ridûs, tal câs che il frutin al scolti une sole lenghe , a la comprension des unitâts e des cumbinazions di chê sole lenghe. Par fâ un esempli concret relatîf al sisteme des vocâls, il frut che al sint dome che la lenghe taliane, si inzegne a ricognossi prime e a doprâ plui indenant un sisteme di 5 o di 7 vocâls. Se al sint ancje il furlan, al si use a movisi dentri di un sisteme di 10 vocâls. Cul francês al savarès distrigâsi cun 14 – 16 unitâts vocalichis.
Judial duncje ancje pal aprendiment des lenghis forestis?
La esposizion anticipade a plui lenghis e jude a svilupâ une fase che e à come obietîf primari chel di imparâ a imparâ lis lenghis e a potenziâ tal stes timp lis abilitâts cognitivis e metalinguistichis. La ricercje e mostre, par un esempli, che i frutins bilengâi o plurilengâi a imparin a lei une vore prime di chei che a doprin une sole lenghe.
E a nivel culturâl?
I aspiets culturâi e educatîfs a son ancjetant impuartants. Il frut si use a acetâ e a rispietâ la diviersitât in dutis lis sôs manifestazions e duncje al cres tolerant e viert cu la gole di savê e di cognossi.
Ma si puedial intervignî dome in etât scolâr?
Une buine educazion cun/in plui lenghis e va ben simpri, tant pai zovins che pai grancj e ancje par chei/chês che a son indenant cui agns. Al è clâr però che, a diference dai piçui, a fasaran plui fadie a  paronâ cierts aspiets di une lenghe come la pronuncie e la prosodie.
Ce conseis daie ai neogjenitôrs che a vuelin trasmeti la lenghe furlane ai fruts?
Di no vê pore di fevelâle in dutis lis ocasions e soredut di fâur scoltâ storiis e liendis, cjantis di scune e tiriteris, di insegnâur a zuiâ, fâ l’ort o il zardin, insegnâur a cognossi lis plantis e i nemâi, a cjantâ e a balâ e v.i. Dut par furlan. E cun gjonde. E no impuarte se in famee cualchidun al fevele par furlan, cualchidun par talian, cualchidun altri al dopre un dialet o une lenghe foreste. Al è impuartant che ognidun cul frut al dopri simpri la sô lenghe ancje se tra di lôr indi doprin une altre secont il principi “une persone – une lenghe” che al è di fonde te educazion plurilengâl. 
✒ Christian Romanini (@romanini77)

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +