Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Novembar: riflessions sui nestris muarts

Tonin Cjapielâr

Une volte, cuant che o jeri canai, il mês di Novembar al jere il mês dai Muarts. Al començave il prin cu la solenitât dai Sants e al continuave tal doman cu la comemorazion di ducj i defonts. Lis celebrazions religjosis solenis, lis tradizions, lis processions e daspò chel sunâ des cjampanis par dute la gnot ti cjolevin il flât e ti devin un sgrisul tal cuarp. Gnot di incuintris di muarts e di vîfs, intant che i nestris defonts a tornavin ognidun te sô cjase a distudâ la lôr sêt di presince e di afiets cu la aghe parecjade tai seglots e il cop par bevi. Il sacri e trement misteri di chês zornadis e gnot al è ben rivivût te poesie di pre Antoni Beline “La gnot dai Sants”.
◆ Dut chest al è cumò lât a mont, e se il ricuart al mene une ponte di nostalgjie te int cui cjavei blancs, lis gnovis gjenerazions che a navighin in Facebook e Twitter, in X e in Tik Tok dut chest nancje no san ce che al è. A restin l’Infier, Purgatori, Paradîs dal massim poete, Dante Alighieri, ma a son aromai plui leterature che religjon. Mi diseve un om: “L’infier al è za in chest mont, e tal mont di là al è dome il paradîs dai farcs”.
◆ I vecjos te lôr sapience nus àn lassade une grande benedizion: il cimitieri, la cjase di ducj, il lûc des memoriis, de riflession coletive, dal cidinôr li che ognidun, vaìnt il so muart, al rivîf la storie di dut il paîs e al done une lagrime a ogni defont. E dîs la sapience popolâr: la civiltât di un popul si le viôt ancje sul cemût che a son tignudis lis tombis tai cimitieris.
◆ Dut chest al sta scomparint parcè che il principi dominant di vuê nol è plui la persone in relazion a une comunitât concrete, ma la libertât individuâl de proprie sielte: come che o ai dirit di sielzi la mê vite, cussì o ai dirit di decidi circostancis e lûc de mê muart. La muart e sta jentrant te “privacy”, e chest, ducj lu capìn, nol è progrès ma regrès. I grancj events de vite a son masse impegnatîfs, a passin lis nestris fuarcis, a àn dibisugne de famee, dai amîs, di relazions, di un paîs.
◆ Che al sedi come che al sedi, o podìn sierâ i cimitieris e cancelâ la zornade dai defonts, ma la muart si presente vuê plui di simpri denant di noaltris, e nus terorize tes imagjins dai camions militârs cu lis cassis di muart dal Covid-19, dai ecidis di Bucha in Ucraine, dai gjenocidis di Hamas, dai glotûts vîfs tal Mediterani, dai feminicidis e infortunis, de zoventût che e comence la gnot sunant e balant, e le finìs a buinore tor di un guardrail.
◆ Chestis fantasimis che la television nus presente, chescj bombardaments psicologjics nus strissinin cence savê bande cuistions eternis: “Ce sens aie la vite se e finìs inte muart? La muart, ise conclusion o passaç?”.
Lis rispuestis a son tantis, daûr des culturis. Si pues partî di Eraclit, tal secul IV p.d.C., e passâ fra i grancj pensadôrs di ogni timp fin al post teisim-dopo Diu di vuê, ma dal “aial sens vivi par murî?” no si salte fûr.
◆ Personalmentri, par cjatâ une spere di lûs, no cîr lis rispuestis te filosofie o te sience: o cjapi il troi li che la int e cjamine puartant ognidun la sô crôs tal amôr e tal dolôr.
La muart no je prime di dut un probleme filosofic ma un fat esistenziâl che al tocje ognidun di nô, parcè che ducj o vin di murî, puartant cun nô gjondis e afiets cence fin, grandis sconfitis ma ancje domandis di une justizie che chest mont, tes disparitâts, freadis e pachis cjapadis, nus à dineât.
◆ Mi diseve un om: “O ven di râr a messe, e a messe o spieti dome chês peraulis che il predi al dîs: ‘Ricuarditi Signôr dai nestri muarts’. Li mi ven ancjemò la sperance di tornâ a cjatâ la mê femine e di continuâ a vivi cun jê.”
Jo o resti cun Dostojeski cuant che al dîs: “E scuen jessi la vite eterne, parcè che Diu nol pues cometi la inicuitât di distudâ chel fûc di amôr che al art dentri di nô”. Dutis lis religjons a son dacuardi cun Jesù di Nazaret in chês peraulis: “O soi jessût di Diu e o soi vignût in chest mont; cumò o lassi chest mont e o torni a Diu”.
◆ Vite eterne: ilusion o realtât? Pal filosofâ e pues jessi ancje ilusion, ma la sapience dal cûr e bat pe realtât. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +