Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Il Friûl a “Suns Europe 2023” cui suns de nature di Devid Strussiat

Moira Pezzetta
Devid Strussiat

Ancje chest an “Suns Europe”, il festival european des arts performativis intes lenghis minorizadis, al à puartât cun se dilunc di dut l’Istât tancj apontaments musicâi, presentazions di libris e aprofondiments. Tra chescj, l’event plui impuartant, il concierton che ai 14 di Otubar al à viodût esibîsi sul palc dal Teatri Gnûf “Giovanni da Udine” Devid Strussiat, che al a rapresentât chest an il Friûl.
◆ O vin vût la ocasion par scuvierzi insiemi chest talent ecletic de basse furlane, che si è fat za cognossi pal so impegn in progjets di conservazion naturâl, tant che “Aeson”. Chest progjet al è partît dal 2008 de risierve naturâl de Fôs dal Lusinç, par svilupâ tal teritori percors inedits tra land art, art urbane e multimediâl, produzions musicâls, teatri e divulgazion de culture naturalistiche. Strussiat nol è duncje dome artist, ideadôr o promotôr di festivai, ma al è ancje cjantautôr. Di là dal apontament di “Suns Europe”, l’artist si è esibît in diviers festivai in Cjargne e, ai 28 di Otubar, a Codroip par compagnâ cu la sô musiche la serade de premiazion dal “Premi San Simon”.
◆ Intun moment dulà che la nature si ribele, il so messaç al è clâr: «Provìn a fâ di mancul di metisi nô tal centri dal mont, ma viodìn di convivi cul mont ator di nô.»
Lis sôs produzions a metin tal centri lis conessions tra la tradizion culturâl furlane, cetant siore, e la musiche contemporanie, cirint simpri une armonie tra om e nature.
◆ Sul palc dal Teatri Gnûf al à puartât doi tocs, compagnât dai campionaments ambientâi cui microfons dai “TriOrganico”. Tocs caraterizâts dai sunôrs de nature, cun suns di insets, tant che cialis, pudiesis, e ancje l’aiar, il mâr. E al conte: «La nature nus cjacare, nus conte robis… Scoltìnle dentri di nô.»
◆ I componiments di Strussiat a son plui che mai dialics cu la nature, poesiis che a fevelin di jê e cun jê, a dut ce che nus sta ator.
Strussiat stes al è polistrumentist: al sune ghitare, sax, flauts, bas, tar e al è ancje cjantant. Al interprete in clâf inovative lis tradizions culturâls dai lûcs de basse furlane, come chei dal Lusinç.
Al à produsût cinc albums come solist fin tal 2006, e dal 2008 al è insiemi cul coletîf musicâl “i Salici”, e cun lôr al à publicat trê albums, un EP e sonorizazions par diviers documentaris.
◆ “I Salici” a son ideadôrs di “Aeson” insiemi cun Strussiat: al è un progjet ispirât des aghis dal Lusinç, dulà che i components dal grup a son cressûts sunant musiche medievâl, folk, e rock psichedelic o progressîf. «Creaturis maraveosis, i vencjârs. I suns a parin vignî fûr dai boscs. Chel folk-prog psichedelic dai prins agns Setante, ma ancje suns cence timp e cun tante magjie.»
“I Salici” a àn debutât cul album “Nowhere Better Than This Place, Somewhere Better Than This Place” tal 2013, doi agns daspò cun “Sowing Light” e tal Avrîl 2020 a àn publicât il tierç album, “The Eyes Of The Unconscious Riot”: un viaç musicâl che al conte di une trasformazion interiôr che e tache dopo di un sconfuart profont. Une trasformazion che e va daur dai riflès de nature, des sôs stagjons e dal mût che cheste e rive simpri a cjatâ un rinovament.
◆ «Se o vin fûr di cjase une lûs piade e o viodìn une pavee che e zire come une mate, provìn a distudâ la lus, viodìn ce che e fâs che nus sta intor.»
Mai plui di cumò o vin bisugne di conetisi cu la nature «cui voi dal mont», convertint ideis in ats concrets. Devid Struissiat e ducj i siei progjets si animin di chest, lassantsi ispirâ dai arbui: «fasìn rêt, creìn aleancis solidis, stabilis e trasversâls, promovint la responsabilitât individuâl, par fâ sù une societât plui atente viers il ben dal Planet.»
◆ Stait daûr de sô pagjine facebook @devid.strussiat e dal sît http://www.pagefound.com/ par scuvierzi gnûfs videos, instalazions artistichis e progjets in divignî. Lassìnsi traspuartâ de musiche e di chescj suns che nus da la nature par tornâ a conetisi cun jê. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +