Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

“Muiart”, il gnûf album dai Fale Curte

Moira Pezzetta
Fale Curte

Une metafore di vite,
di cjoli sù e di conservâ cun cure

Ancje chest an, dai 16 Jugn ai 5 di Lui al è tornat Folkest.
A vierzi la 44rte edizion dal festival des musichis popolâr, un doi che al à fat la storie de rinassite musicâl furlane tai agns Otante: Andrea Del Favero e Lino Straulino.
◆ Se no si ricuardais cui che al è Del Favero, lait e leiêt ben i vecjos numars de Patrie; se si domandais invezit ce che al à fat Straulino in chescj agns, che cul so blues, country e interpretazions musicâls al à sunâts i tocs dai plui grancj autôrs internazionâi, o podês tornâ a lei il toc che Alessio Screm al à scrit su di lui tal 2020: Lino Straulino: tra ricercje e gnove creazion – La Patrie dal Friûl (lapatriedalfriul.org)
La ultime opare di solist di Straulino e je stade tal 2018, cul disc “Ogni sera/Lino Straulino al cjante Leonardo Zanier”. Une operazion dulà che il cjantautôr al meteve in musiche la poesie dai sintiments dal grant poete cjargnel Zanier, e dulà che lis notis a somein aes poesiis: il toc in analogjic di melodiis semplicis e siguris al rive subit al cûr.
◆ Chest an, in ocasion dal Folkest ai 22 di Jugn, Straulino al à tornât a esibîsi cun i Fale Curte, il grup che si è formât tal 1991, che Straulino al a fondât cun altris cuatri amîs e musiciscj, il prin grup musicâl cjargnel a cjantâ rock par furlan e a rapresentâ la ‘Gnove Musiche Furlane’.
«O sin un pôc come il Tiliment – al conte Straulino – che intun moment al sparìs e daspò al torne sore, par jessî dongje dal mâr». Come il Tiliment, dopo une polse di trente agns, il grup al è tornat: «Al pues sucedi che une vecje cassete musicâl scoltade di fûr di une pizarie di sere di cualchi an fa e rindi pussibil che cinc amîs si cjatin a progjetâ di gnûf musiche di fâ insiemi.»
◆ Tal 2021, tal Teatri Pasolini di Çarvignan i Fale Curte a son lâts in sene cun “Une altre storie di contâ”, progjet metût dongje insiemi dai Flk, par contâ gnovis e antighis storiis musicâls tra cjargnel e furlan de basse.
L’album “Muiart” al ten dongje dîs tocs: La prime volte, La strie, Dut ce ch’al reste, No ‘nd è pâs, A New York, Man man, L’ultin nol sarà mai prin, Licôf, I miei colôrs, Doman e La ploie di Atom.
◆ In Cjargne si intint par ‘muiart’ l’ultin tai dal fen, chel de Sierade. Indispensabil par garantî il mangjâ aes bestiis e par finî la racuelte prime dal Invier. Un titul, une storie e une metafore, che al rapresente ancje il percors dai Fale Curte.
◆ Insiemi a Straulino ae vôs e ghitare classiche, o vin Bruno Cimenti ae ghitare eletriche e acustiche e bouzouki, Lorenzo Bianchi Quota al bas eletric e armoniche, e Franco Stocco ae batarie. Infin, tai tocs o sintìn ancje il lôr amì e compagn Gianni Cattaino al flaut, sax e sopran. L’album al è stât dedicât propit a Cattaino, che purtrop al è mancjât propit te dì de stampe dal album, ai 11 di Lui dal 2021, fasint la ferade di Pas di Mont di Crôs.
◆ «Al rive un timp dulà che i agns a sbrissin vie tant che savalon tra i dêts. Al sucêt però che tocs di ce che al è stât si tornin a meti dongje tant che un mosaic, e che dut ce che si calcolave lontan tal timp al torni a jessi presint, come se al fos a pene sucedût.
Al è come tornâ a cjatâ un troi che si veve pierdût. Come un profum inconfondibil o une foto di une persone cjare.
Il viaç de vite al reste un misteri, un percors che o esplorìn une dì daûr chê altre, lant indenant e indaûr tal timp, traviers di zûcs di proiezions e ricuarts.»
◆ Cussì come par Straulino, il nestri auguri al è chel che «chestis cjançons a puedin restâ come un “Muiart” di cjoli sù, e conservâ cun cure» e tornâ a scoltâ tai agns che a saran.
L’album al è disponibil su dutis lis plateformis digjitâls e ancje par comprâlu su Muiart – Fale Curte – CD. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +