Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Missus al torne in Patrie just pal Avent

............


A torzeon dut l’Istât e l’Atom, il film Missus di Massimo Garlatti-Costa, produsût de Raja Film e Belka Media, al è stât une vore preseât in ducj i lûcs indulà che al è stât proietât. E dopo vê traviersât il stivâl al torne a cjase, propit tal moment dal Avent. Nuie di miôr e di plui imbrucjât. Il Missus Tour, come che al è stât clamât, al à fat zirâ il film – che al conte la bataie dai predis di Glesie Furlane, che a scombatin cun dignitât e fermece par podê permeti a ducj i furlans di preâ, di dî messe in lenghe furlane -, al è stât di l’istât intes comunitâts di lenghe minoritarie dal sud Italie: griche, arberesche e francoprovenzâl, tra Pulie, Calabrie e Sicilie. Di pôc invezit al è stât presentât inte Universitât di Parme, ospits ancje de comunitât linguistiche ladine, la Union di Ladins, a Trent e Val di Fasse.
«Un gran biel zîr – nus dîs il regjist Massimo Garlatti-Costa -. Un viaç che al à regalât grandis sodisfazions, in particolâr e je stade fuarte dapardut la sensazion e la conferme che cui al à viodût il film, ancje se no furlan o crodint, al à capît e poiât il sens de nestre cause. Une grande solidarietât, soredut di bande des comunitâts minoritariis».
A sostignî il progjet dal film, in plui di Glesie Furlane, in particolâr inte promozion, e je stade l’Associazion LEM Italie (Lenghis de Europe e dal Mediterani), une realtât impuartante formade di une rêt di comitâts sientifics che si dedichin a studis comparâts su lis lenghis minoritariis, e ben cuatri universitâts: la “Federico II” di Napoli, la Universitât di Teramo, la Universitât Francofone de Italie dal Sud e la Universitât di Parme. Missus al à puartât di fat tant interès ancje di bande dai students, che a ogni ocasion no si son tirâts indaûr tal fâ tantis domandis. No mancjaran pal film lis partecipazions a concors, come al Babbel Film Festival di Cagliari.
Tornât in Patrie, tal mês di Dicembar il film documentari al sarà proietât in ocasion dal Festival Suns Europe al Teatri di Udin e ai 10 in Domo a Vençon. Dutis lis informazions su lis prossimis datis sul sît missusfilm.com.
✒ Alessio Screm

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +