Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

«Mi bat di une vite pal Teatri stabil»

............

Bepi Agostinis, 85 carnevâi puartâts cun sgrimie e sintiment, nus da acet tal so studi, li che e fâs biele mostre une schirie ordenade di libris su la culture e la leterature dal Friûl. A planc a planc, il satûl dai siei ricuarts si vierç e nus regale confidencis curiosis e preziosis.

Di mistîr o jeris vetrinist, ma o vês simpri vût a ce fâ cul mont artistic. Cemût ise nassude la passion pal teatri?

«O ai tacât a svicinâmi par vie dal gno prin amôr, la poesie, stant che in chei agns o presentavi a Radio Effe i poetis furlans e o volevi miorâ la recitazion. Prime o ai seguît i cors di dizion di Faglioni, po dopo mi soi iscrit ae Civiche Scuele di recitazion pal Teatri furlan di Nico Pepe. Tal zîr di un an o soi deventât il so assistent. Mi à fat capî un mût gnûf di fâ teatri e di doprâ la lenghe. Al è in gracie dal so sburt e di chel di altris apassionâts se in dì di vuê o vin cussì tancj abonaments tes stagjons teatrâls ator pal Friûl».

Apassionâts che o nomenais te opare, sedi professioniscj, sedi filodramatics. Cuant vêso scomençât a pensâ a un lavôr di cheste fate?

«Tai agns Otante. Tant materiâl lu ai cjatât su “Patria del Friuli” (sì, il gjornâl al veve cuasi il stes non di chest che o sês daûr a lei, ma al jere par talian), su “Gli Atti dell’Accademia Udinese” o sui periodics de Filologjiche. Po dopo, il progjet al è restât tal scansel, par vie di une altre mê passion, la art. Tal 2015, di fat, o ai publicât “Storie de Art in Friûl”, dut in lenghe furlane».

Parcè tante fature par voltâ ducj i tescj par furlan? Nol saressial stât plui facil e ancje mancul scanant lassâju in lenghe taliane?

«Di cuant che o ai tacât a fevelâlu, te variante in “o” di For di Avoltri, o ai simpri doprât il furlan par esprimimi, parcè che e je la mê lenghe dal cûr: par talian lis peraulis no mi vegnin fûr te stesse maniere e no àn il stes pês. Ancje i miei lavôrs teatrâi ju ai fats ducj par furlan, a part “La vita dell’uomo” di Andreev, puartât fintremai a Kiev».

Une biele sodisfazion. Cumò che il libri al è vignût fûr, o podês polsâ un pôc.

«Juste il timp des elezions, daspò o larai a tucâ te puarte de gnove Zonte par vê un Teatri stabil furlan. E je dute la vite che mi bat: tal 2006 o ai presentât une petizion cun 4500 firmis. Agns indaûr, l’assessôr Torrenti mi veve proponude une sezion stacade dal Teatri stabil dal Friûl-Vignesie Julie, ma al è lât dut sù pai stecs, par vie che la ufierte si veve mudade intun contribût par un spetacul par furlan. E nô no volìn la caritât».

Purpûr, a Triest al è ancje un Teatri stabil sloven, l’unic in Italie di lenghe no taliane, in ricognossiment ae minorance slovene…

«E chest al è un ben. Dut câs, al è indecent pensâ che al esisti il Stabil “La Contrada”, par tutelâ il dialet triestin! E nô furlans o restìn a bocje sute. Un Stabil furlan al è fondamentâl par produsi spetacui di cualitât cun finanziaments statâi, cence spietâ chei cuatri vanzums mai sigûrs de Regjon. Dome cussì o rivarìn a sveâ la nestre int e a fâi savê che al esist ancje un teatri par pensâ e par dismovi lis cussiencis».

(s.f.)

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +