Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Meti adun utopie e concretece

Dree Valcic

✽✽ I prins dal an passât o vevin domandât di slargjâ lis pretesis par chel che al tocje la domande di autonomisim, par che no si fermàs dome a une fâ une liste di principis sacris in cont de libertât e de autodeterminazion dai popui, ma che e sburtàs par metiju in vore, almancul in part. O domandavin, in sumis, di meti adun utopie e concretece.
✽✽ O crôt che il gjornâl, la clape, i abonâts e ducj chei che a stan daûr aes iniziativis puartadis indenant vie pal 2023, a puedin confermâ i nestris sfuarçs e il fat che no si sin tirâts indaûr par nuie. Ma jessi contents dal lavôr fat, di trop che o sin rivâts a tirâ sù intal ortut de Patrie, nol covente a nuie se no podìn metilu a miezis cul stes sfuarç fat tor ator di nô.
✽✽ O vin di jessi clârs: invezit di fâ pas indenant, o podìn dî che la bataie su la cuistion furlane, par jessi bogns, si è impoçade, cun cualchi sbroc di vivarosetât dome denant di ofesis macroscopichis, tant che il dinei al Messâl par furlan.
✽✽ E je une afermazion pesant, parcè che intant i siei nemîs a àn fat progrès grancj e a son rivât a meti sù ostacui simpri plui grancj inte metude in vore dai dirits dal popul furlan.
✽✽ Se intal Zenâr dal 2023, o vevin la sensazion fuarte che concets tant che “Triveneto” e “grande Nordest” no jerin dome rivocs di grups politics e industriâi, vuê o podìn ricognossi cemût che chescj plans a sedin daûr a afermâsi cence cjatâ nissun resistence.
✽✽ O sin denant di une capitolazion cence cundizions, une bandiere blancje svintulade cun sodisfazion e compensade cun prebendis eletorâls e manageriâls sioris.
✽✽ In chest contest il Friûl al viôt lâ in mancul il so pês intes sieltis strategjichis che a contin, e al paie il cont di un declin demografic dramatic, compagnât di un disvilup che nol esistent, o che al è cence cjâf cuant che al pues gjoldi di une distribuzion a ploie di risorsis economichis mai viodudis prime inte nestre regjon. Milions di euros dâts fûr e risultâts assents, come che o podìn viodin a clâr in ducj i setôrs de vite publiche, tacant de sanitât.
✽✽ Vaìnsi intor alore, cemût che o vin fat dispès tal passât? Al è cualchidun che al dîs che no vin plui nancje lis lagrimis par fâlu.
✽✽ Alore fuarce, dismovìnsi, cence miezis peraulis “Fuarce Friûl” e nin indenant. ❚

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +