Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Mery Toniutti, la artiste furlane che e fevele cui claps dal Tiliment

Sara Traunero
Mery Toniutti

Nassude a San Denêl, e à realizât plui di un centenâr di cuadris cu lis pieris che al puarte il flum

Ce rapresentino i siei cuadris, e cemût sielzie i siei sogjets?
“Pes mês oparis mi lassi ispirâ de bielece de mê regjon, là che o soi nassude e là che o ai vivût dute la vite, e che o ami cun dut il cûr. La mê e je prin di dut une rapresentazion di chel che al jere il Friûl une volte, cemût che mal visi tai timps che o jeri frute; alore o ricostruìs imagjins de vite contadine di une volte, tant che par esempli piçui borcs furlans fats di cjasis cun mûrs di clap, grancj puartis e scjalis di len, cusinis e tinei plens di ogjets rustics che si dopravin ogni dì intes abitazions di tancj agns indaûr, e tant altri ancjemò. Ognidune di chestis imagjins e je inricjide cun tancj detais, ripuartâts simpri cu la massime semplicitât e cirint plui pussibil il realisim, di mût che cui che lis cjale al puedi ricognossilis e viodilis tant che alc di concret e di propri. In chest mût o fâs rivivi il Friûl che o ai cognossût, là che o soi cressude e che mi è restât intal cûr.
Di là di chest, o ricrei diviers paisaçs naturâi e carateristics (boscs in Sierade, panoramis di mont, flums che si disglagnin fûr pes monts, prâts), e une vore di detais in prin plan, tant che vâs plens di rosis, ucieluts poiâts sui ramaçs di un arbul, o ancjemò un fiasc di vin dongje di un zei di pan.
No je mai une sielte “premeditade” di ce che o rapresentarai: mi lassi ispirâ dal clap che o cjati, o osservi la forme, il colôr, la altece, e in chel o viôt une cierte imagjin invezit che une altre. Dopo, cuant che mi met a lavorâ, al ven dut di bessôl, in maniere spontanie. Intant che o soi daûr a fâ un cuadri mi sint cuasi smaniose di finîlu, parcè che o sai za cemût che al sarà chel dopo, e no fidi la ore di scomençâlu. A vuê, o ai fat plui di cent cuadris.”
_
Cemût nassie cheste sô passion?
“La ispirazion par chescj lavôrs e rive de mê infanzie, o ben dai timps che gno nono, cuant che al tornave a cjase dal lavôr intai cjamps, mi puartave simpri i claputs plui biei e particolârs che al rivave a cjatâ. A mi mi plaseve tant osservâju ducj, e tancj agns dopo, cuasi par câs, mi è vignude iniment la idee di doprâju par creâ alc di biel e dut gno, metint insiemi l’ûs di pôcs ogjets sempliçs, lis imagjins che a vegnin dai miei ricuarts e la ispirazion che mi regale la mê tiere. O ai scomençât cuasi par câs plui o mancul vincj agns indaûr, intun periodi avonde dificil de mê vite li che o sintivi la dibisugne di straviâmi dai masse pinsîrs. Dâ sbroc a cheste passion mi à coventât propit a chest, a imerzimi in chê, “dismenteant” il rest dal mont. Al è alc che par tancj agns o ai fat dome par me, cence pensâ propit di meti in mostre lis mês oparis, o di vendilis.”


_
Ce imprescj e materiâi doprie pes sôs oparis?
“Il materiâl principâl a son dal sigûr i claps, che o cjapi sù in diviers lûcs dilunc des mês cjaminadis. Di là di chei, mi covente ben pôc: un fonts pe base, la cole par tacâ i claps un par un, un martielut e une tanaie par regolâ la superficie dal clap su la fonde di ce che al larà dopo a rapresentâ a lavôr finît.
O ten ancje a marcâ che ducj i claps che o dopri pai miei cuadris a àn il lôr colôr naturâl, no ju pituri mai: o calcoli che la nature e crei bessole colôrs e sfumaduris che pe viste a son delicâts e mai “ecessîfs”, e duncje nol sarès just alterâju.
Intai miei cuadris la uniche robe che mi capite di piturâ al è il fonts, come par esempli intal câs là che o ricrei un paisaç e al covente piturât il cîl: alore lu colori cun lapis a acuarel colorâts. Ma o dopri simpri colôrs lizêrs e plasevui di cjalâ, in maniere cetant contignude.”
__
Intai ultins agns jê e à fat trê mostris: dulà sono stadis prontadis, e cemût sono stadis acetadis?
“Sul imprin no volevi esponi lis mês oparis, tratantsi di alc che o realizavi dome par me, ma ae fin mi soi convinçude a fâlu, e intal 2018 o vin preparât la prime mostre tal Cjistiel di Ruvigne. Dopo, intal 2021 o ai esponût tal Cjistiel Savorgnan di Dartigne e chest an, dai 24 di Jugn ai 23 di Lui, tal Fuart di Cuel Roncon a Rivis Darcjan.
O ai di dî che la reazion dai visitadôrs e je stade simpri di grant entusiasim: tancj si emozionin, soredut intal viodi riprodot un Friûl che aromai al è daûr a lâ pierdût, e mi disin che i cuadris a son tant realistics e plens di detais che, cjalantju, al somee cuasi di podê jentrâ dentri. Lis peraulis de int e lis dedichis che mi scrivin a son cetant bielis, e mi pain dal lavôr fat pe preparazion de mostre, che e domande tant timp e fature.
Mi calcoli une vore sodisfate dal risultât, ancje se, dentri di me, o soi malpaziente di ripuartâ i miei cuadris a cjase e di tornâ a metimi a la opare par fânt tancj di gnûfs, che par chei o ai za iniment un grant numar di ideis. La robe plui biele e je simpri chê di creâ alc che mi nas di dentri e che mi inricjìs.” ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +