Pues dâsi che al sedi timp pierdût e sore dut che al dedi fastidi il criticâ cheste nestre struture eclesiastiche, ma e dîs la filosofie popolâr che “la lenghe e bat li che il dint al dûl” e tal Vanzeli il Signôr al vise: “Là che al è il to tesaur, li al sarà ancje il to cûr” (Mt 6,21). Il gno cûr i vûl ben a la glesie; no soi cuintri de glesie, ma cuintri cheste imagjine di glesie. Par chest, dopo i aveniments mediatics dal mês di Mai, o torni ancjemò une volte a dâ la mê opinion dal dut difarente de propagande trionfant: mi riferìs a la beatificazion di Zuan Pauli II e al viaç di Pape Benedet XVI a Vignesie plui che a Aquilee.
Mi son someadis sproposetadis lis bussadis a la casse di Zuan Pauli II, il cerimoniâl frêt e prestabilît, lis laudis fûr di ogni regule; une impression macabre mi à fat la esibizion de ampole dal sanc: une robe di altris timps e fûr dai nestris timps. Cemût metisi a preâ devant di chel sanc; un feticisim di no rivâ a spiegâ. O resti cul Antîc Testament li che il Signôr tal Deuteronomi al dîs: “Vuarditi dome di no tocjâ il sanc” (cf. Dt 12,23). O dîs il vêr, no savarès cemût spiegâ cheste operazion ai fruts; al è un fat che nus ripuarte a la Rome dal 1600 cuant che i pelegrins a podevin cjatâ in chês glesiis lis relicuis plui straniis e fûr di ogni bon sens e prove storiche.
Mi lasse une vore perplès la necessitât di un miracul par decidi de santitât di une persone e culì o resti cun Martin Lutâr cuant che al dîs: “O vin di stâ sigûrs che la anime e pues fâ di mancul di dut, fûr che de Peraule di Diu; e cence la Peraule di Diu nuie i zove. Ma cuant che e à la Peraule di Diu di nuie altri e à dibisugne”. Nancje de prove dai miracui.
La esaltazion mediatiche, ancje pal viaç di Pape Benedet XVI e jere za scontade e duncje fûr de veretât; in plui, la television e i massmedia a banalizin la sacralitât e a metin l’om spirtuâl a pâr dai vip e dai parons dal mont; jo o preferìs restâ cul profete Isaie cuant che al dîs: “Ogni om al è tant che jerbe e dute la sô glorie e je tant che une rose di cjamp” (Is 40,6).
Daprûf di tante confusion, ce tant plui serie la nestre int che pluitost di metisi in mostre e larès sot tiere e ce tant grant che al devente il comandament di Diu: “No tu ti fasarâs nissune imagjine” (Dt 5,8).
O conclût chest gno sproc cuntun ritornel che al fore il cûr ma che si sint simpri di plui: “Jo o crôt, ma no mi sint di meti pît intal mont catolic”.
Al è vêr che o ai di convertîmi jo, ma al è ancje vêr che la cussience dai cristians di vuê e domande ai sorestants eclesiastics un gambiament radicâl in cheste vecje glesie, un voltâ pagjine, un spirit gnûf par une glesie gnove.
pre Tonin Cjapielâr
(L)Int Autonomiste / Al esam di maturitât cu lis dispensis sul nestri sît
Dree Valcic
✽✽ E je une grande buse intal percors che planc a planc al è daûr a fâ l’insegnament de lenghe furlane inte scuele. Plui che une buse o podaressin definîlu un gorc che al va a pericul di gloti ducj chei si movin in chest setôr fondamentâl de nestre culture identitarie.✽✽ Si cjatìn di fat […] lei di plui +
L'Editoriâl / Risierve di valôr
Leonardo Giavedoni - Buenos Aires
In ciertis tribûs o tes grandis fameis il cjâf grup al vignive nomenât patriarcje. Di solit e jere la persone plui anziane, une vuide naturâl. invezit, tal mont religjôs, in particolâr tal Orient Cristian, il patriarcje al jere un primât eclesiastic poiât su facoltâts e prerogativis che i davin une posizion di supremazie tes glesiis […] lei di plui +
Salon Internazionâl dal Libri di Turin 2023
Redazion
La Patrie dal Friûl e je presinte pe seconde volte tal Salon Internazionâl dal Libri di Turin cul so mensîl, l’unic in leghe furlane e cu la sô golaine “La machine dal timp” che e vegnarà presentade vuê joibe ai 18 di Mai aes 5 sore sere tal stand istituzionâl de Regjon Friûl – Vignesie […] lei di plui +
COROT. Nus à lassâts Sergio Salvi
Redazion
Domenie ai 23 di Avrîl, a la etât di 90 agns, nus à lassâts Sergio Salvi, un grant amì de lenghe furlane e di dutis lis lenghis minorizadis. «Scrittore, poeta, storico delle lingue minoritarie» lu definìs la Wikipedia taliane, al è stât chel che par prin al à jevât su il vêl su la cuestion […] lei di plui +
Vuê al è il 3 di Avrîl, si fâs la Fieste de Patrie. Fûr la bandiere dal Friûl! Mandi a ducj i furlans! Buine Fieste de Patrie!
............
Chest an si davuelç ai 16 dal mês la celebrazion che e memoree l’inovâl dai 946 agns de nassite dal Stât Patriarcjâl 3 di Avrîl dal 1077: une date fondamentâl pe origjin de nestre identitât di popul furlan, dal moment che propit cheste zornade e je considerade in maniere uficiâl tant che chê de nassite […] lei di plui +
Glesie Furlane / Grop amîs di pre Toni. Program dai events pal 2023
1) Vinars ai 21 di Avrîl a lis 20.30, inte Sale Riunions di Vile Zamparo a Basilian, presentazion de gnove edizion dal libri di pre Toni “Fantasticant”.Relatôr: Roberto Iacovissi.In colaborazion cun Glesie Furlane.2) Sabide ai 22 di Avrîl, a lis 3 e mieze dopomisdì, in vie Friuli a Visepente, “5e Cjaminade libare – Pai trois […] lei di plui +