Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. Robis fûr di plomp

............

Pues dâsi che al sedi timp pierdût e sore dut che al dedi fastidi il criticâ cheste nestre struture eclesiastiche, ma e dîs la filosofie popolâr che “la lenghe e bat li che il dint al dûl” e tal Vanzeli il Signôr al vise: “Là che al è il to tesaur, li al sarà ancje il to cûr” (Mt 6,21). Il gno cûr i vûl ben a la glesie; no soi cuintri de glesie, ma cuintri cheste imagjine di glesie. Par chest, dopo i aveniments mediatics dal mês di Mai, o torni ancjemò une volte a dâ la mê opinion dal dut difarente de propagande trionfant: mi riferìs a la beatificazion di Zuan Pauli II e al viaç di Pape Benedet XVI a Vignesie plui che a Aquilee.
Mi son someadis sproposetadis lis bussadis a la casse di Zuan Pauli II, il cerimoniâl frêt e prestabilît, lis laudis fûr di ogni regule; une impression macabre mi à fat la esibizion de ampole dal sanc: une robe di altris timps e fûr dai nestris timps. Cemût metisi a preâ devant di chel sanc; un feticisim di no rivâ a spiegâ. O resti cul Antîc Testament li che il Signôr tal Deuteronomi al dîs: “Vuarditi dome di no tocjâ il sanc” (cf. Dt 12,23). O dîs il vêr, no savarès cemût spiegâ cheste operazion ai fruts; al è un fat che nus ripuarte a la Rome dal 1600 cuant che i pelegrins a podevin cjatâ in chês glesiis lis relicuis plui straniis e fûr di ogni bon sens e prove storiche.
Mi lasse une vore perplès la necessitât di un miracul par decidi de santitât di une persone e culì o resti cun Martin Lutâr cuant che al dîs: “O vin di stâ sigûrs che la anime e pues fâ di mancul di dut, fûr che de Peraule di Diu; e cence la Peraule di Diu nuie i zove. Ma cuant che e à la Peraule di Diu di nuie altri e à dibisugne”. Nancje de prove dai miracui.
La esaltazion mediatiche, ancje pal viaç di Pape Benedet XVI e jere za scontade e duncje fûr de veretât; in plui, la television e i massmedia a banalizin la sacralitât e a metin l’om spirtuâl a pâr dai vip e dai parons dal mont; jo o preferìs restâ cul profete Isaie cuant che al dîs: “Ogni om al è tant che jerbe e dute la sô glorie e je tant che une rose di cjamp” (Is 40,6).
Daprûf di tante confusion, ce tant plui serie la nestre int che pluitost di metisi in mostre e larès sot tiere e ce tant grant che al devente il comandament di Diu: “No tu ti fasarâs nissune imagjine” (Dt 5,8).
O conclût chest gno sproc cuntun ritornel che al fore il cûr ma che si sint simpri di plui: “Jo o crôt, ma no mi sint di meti pît intal mont catolic”.
Al è vêr che o ai di convertîmi jo, ma al è ancje vêr che la cussience dai cristians di vuê e domande ai sorestants eclesiastics un gambiament radicâl in cheste vecje glesie, un voltâ pagjine, un spirit gnûf par une glesie gnove.
pre Tonin Cjapielâr

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +