Pensant a la cunvigne dade dongje de Facoltât di Siencis de formazion de Universitât di Udin ai 22 di Mai di chest an par une “Memoreazion de vite e des oparis di pre Antoni” si pues cun dute scletece confermâ che e je stade biele, induvinade, partecipade e sintude. Jo, personalmentri, le ai vivude come un grant moment: mi someave che in chê dì pre Antoni cu la “cuistion furlane” al fos jentrât pe puarte grande in chê universitât che e varès di sedi la mestre des mestris, il pilastri de nestre culture, il pan cuotidian di un Friûl che al à di frontâ l’avignî.
E je stade une memorie par vie che la lauree ad honorem si le da ai vîfs e no ai muarts, ma o resti simpri dal parê che la lauree a pre Antoni le à za dade la int che e à cjatât in lui un mestri no di erudizion ma di vite.
Bisugne dâur at ai professôrs de Universitât che cul Retôr magnific dot. Furio Honsell tal Fevrâr dal 2007 a vevin proponude a la unanimitât la lauree e al tocje ringraziâ chei che, partît pre Antoni, in sô memorie a àn dade dongje cheste cunvigne: in mût speciâl il Preside de facoltât Franco Fabbro, i relatôrs Roberto Dapit, Remo Cacitti, Rinaldo Fabris, Federico Rossi, e altris che a àn contribuît a rindi uniche la zornade.
O pensi e o speri che lis relazions e sore dut la “laudatio” a vegnin publicadis in curt par sancirâsi su lis motivazions de lauree che pre Antoni al varès vût di ricevi.
Pensant a dut chest, bisugne zontâ che la Universitât no pues suâsale tai confronts di pre Antoni cuntune memorie. No si salvarès ni la muse ni la cussience. Chest al à di sedi dome l’inizi e un prin segnâl di gambiament par començâ a parâ jù il trement debit che la scuele taliane e à intai nestris confronts. Un inizi “par une scuele” al scrîf pre Antoni “che e sedi la grande strade de autocussience dai furlans e dal lôr riscat culturâl e no, come che al è stât in chescj cent e trente agns di colonizazion, la nestre plui grande tragjedie. Cu la benedizion de glesie e cu la passion missionarie di tancj mestris furlans deventâts i prins traditôrs e nemîs dal lôr popul. Che Diu ur perdoni se al rive” (une Scuele pai furlans, p. 14).
Se o ves di pinelâ intun cuadri chest vincjedoi di Mai, o fasarès il sevêr palaç Antonini cui balcons furnîts di violis di zardin zalis e blu; in cîl une acuile che e svole no dome simbul dal Friûl ma reincarnazion simboliche di pre Antoni; sore dal puarton o scrivarès: “Culì: identitât te relazion”e fûr te plaçute students-studentessis di ogni nazion e colôr.
Un auguri di bon lavôr e furtune al gnûf Retôr magnific, la prof.e Cristiana Compagno di riunde cjargnele.
Pre Antoni, come che a disevin, la lauree honoris causa le à cjapade de int; i augurìn a la Universitât dal Friûl che impegnantsi pe nestre liberazion integrâl, e puedi, come pre Antoni, ricevi dal popul cussientizât e liberât une mertade, grande, biele lauree ad honorem. E valarès plui di cualsiasi ricognossiment di Rome.
(L)Int Autonomiste / Al esam di maturitât cu lis dispensis sul nestri sît
Dree Valcic
✽✽ E je une grande buse intal percors che planc a planc al è daûr a fâ l’insegnament de lenghe furlane inte scuele. Plui che une buse o podaressin definîlu un gorc che al va a pericul di gloti ducj chei si movin in chest setôr fondamentâl de nestre culture identitarie.✽✽ Si cjatìn di fat […] lei di plui +
L'Editoriâl / Risierve di valôr
Leonardo Giavedoni - Buenos Aires
In ciertis tribûs o tes grandis fameis il cjâf grup al vignive nomenât patriarcje. Di solit e jere la persone plui anziane, une vuide naturâl. invezit, tal mont religjôs, in particolâr tal Orient Cristian, il patriarcje al jere un primât eclesiastic poiât su facoltâts e prerogativis che i davin une posizion di supremazie tes glesiis […] lei di plui +
Salon Internazionâl dal Libri di Turin 2023
Redazion
La Patrie dal Friûl e je presinte pe seconde volte tal Salon Internazionâl dal Libri di Turin cul so mensîl, l’unic in leghe furlane e cu la sô golaine “La machine dal timp” che e vegnarà presentade vuê joibe ai 18 di Mai aes 5 sore sere tal stand istituzionâl de Regjon Friûl – Vignesie […] lei di plui +
COROT. Nus à lassâts Sergio Salvi
Redazion
Domenie ai 23 di Avrîl, a la etât di 90 agns, nus à lassâts Sergio Salvi, un grant amì de lenghe furlane e di dutis lis lenghis minorizadis. «Scrittore, poeta, storico delle lingue minoritarie» lu definìs la Wikipedia taliane, al è stât chel che par prin al à jevât su il vêl su la cuestion […] lei di plui +
Vuê al è il 3 di Avrîl, si fâs la Fieste de Patrie. Fûr la bandiere dal Friûl! Mandi a ducj i furlans! Buine Fieste de Patrie!
............
Chest an si davuelç ai 16 dal mês la celebrazion che e memoree l’inovâl dai 946 agns de nassite dal Stât Patriarcjâl 3 di Avrîl dal 1077: une date fondamentâl pe origjin de nestre identitât di popul furlan, dal moment che propit cheste zornade e je considerade in maniere uficiâl tant che chê de nassite […] lei di plui +
Glesie Furlane / Grop amîs di pre Toni. Program dai events pal 2023
1) Vinars ai 21 di Avrîl a lis 20.30, inte Sale Riunions di Vile Zamparo a Basilian, presentazion de gnove edizion dal libri di pre Toni “Fantasticant”.Relatôr: Roberto Iacovissi.In colaborazion cun Glesie Furlane.2) Sabide ai 22 di Avrîl, a lis 3 e mieze dopomisdì, in vie Friuli a Visepente, “5e Cjaminade libare – Pai trois […] lei di plui +