Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

MEDITANTLIS TAL SO CÛR. A proposit di invasions

............

Simpri di plui ancje in Friûl e su la stampe locâl al ven dibatût il problem de invasion dai extracomunitariis e sore dut de int di fede islamiche che e cjape simpri plui pît e che si impon  midiant di moscheis, di scuelis e di cimiteris. Daprûf di chescj fats la int si divît fra une vierzidure tai dirits umans a un sierâsi pe salvece de Europe. Autôrs come O. Fallaci o M. C. Allam nus terorizin cui pericui; la Leghe e fâs une crosade cul venerabil Marc di Davian e la bataie di Viene dal 1683; il magjisteri de glesie nus mene su la strade dal dialic; altris moviments nus visin che chescj fats a son une benedizion. E dut al devente un grant gjespâr.
Prime di dut i musulmans a no son la prime invasion che o vin: dal 1866 la Italie si è imponude di parone in Friûl. E à menât e messedât culì dut ce che i à parût. Cjalant a la culture islamiche, tignìn presint che o sin za stâts svinidrîts di chê taliane.
Cjacarìn di Islam, ma batìnsi par une Italie federâl, cuntune nestre plene autonomie di Rome e di Triest.
Tignìn presint che a esistin i segns dai lûcs che a son di rispietâ; nissun pues vignî cjase mê a fâ ce che i pâr e i plâs; chest però al vâl ancje pe Italie che si dîs civîl e no dome pal Islam che al ven marcât di barbar.
I maometans a vulin distruzi la nestre religjon catoliche; ma chest lu stin za fasint di bessôi cu la nestre societât materialiste, sclave dal marcjât e dal profit. O stin pierdint ancje la memorie de anime cristiane: o stin deventant teren di ocupazion dal prin sensâr che al passe. No si pues difindi il crocifìs tes scuelis, cuant che lis scuelis a dan chei politics e inteletuâi che la television e presente; no si pues tignî  la crôs tai tribunâi se la justizie e lis peresons a son di sgrisulâsi; no si pues difindi il Vanzeli tune societât che lis regulis dal Vanzeli nancje no lis cognòs.
Si podarès dî: Furlan, prime di curâ i maometans, cure te stes.
In chest gjespâr la nestre glesie locâl e fâs ben a tasê parcè che fint cumò no à difindût lis etniis di cheste tiere, ma si è butade cu la politiche dal invasôr e nus à imponudis regulis di une religjon foreste al nestri spirt.
A proposit di invasions, o vin dibisugne di voltâ pagjine, di riviodi dut e di ricjatâ, se o sin in timp, la nestre anime furlane. Daspò la Bibie e zonte: «Volêt ben ai forescj, parcè che ancje vualtris o sês stâts forescj». (Dt. 10,19)
Al di sore di ogni discussion, tes necessitâts, no stin a cjalâ ni la religjon ni la piel, ma cirìn di vierzi cun sintiment anime e cûr.
pre Tonin Cjapielâr

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +