Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

“MAFIE” no je une peraule dome taliane!

Barbara Cinausero
Spachenapis

A àn cjapât Matteo Messina Denaro! Chest fat nus lasse viertis dal sigûr tantis domandis e al met in biele mostre ce che salacor al è il pivot plui fuart, là che si poie la realtât de mafie: la omertât. Ma e je une cuistion inmò plui grivie e e rivuarde la complicitât o – no volìn pensâ – la poie des istituzions.
◆ Ma cheste volte no cjacararìn de Italie, che intes Gjermaniis e je viodude tant che tiere di latin lovers, spaghets e soredut MAFIE. La convinzion, par altri, no si riferìs nome al Sud: par tancj di lôr ducj i talians a son mafiôs, di Tarvis injù. O ai insegnât par tancj agns il talian in Austrie e il berdei plui dificil di disgropâ nol è stât chel des coniugazions, ma chel di rivâ a discreditâ chescj prejudizis. E cualchi volte o ai scugnût fâ cuintri a docents di lenghe taliane, che a trasmetevin chescj stereotips ai arlêfs. Par agnorums o ai cirût di fâ capî che la mafie no je scomençade cun Totò Riina e personaçs su chel stamp, che forsit a son dome la risulte finâl e piês, ma e nas su mûts di fâ che a somein cence rilevance, che planc a planc a jentrin inte vite di ogni dì e dispès a vegnin ancje cjapâts dentri tant che regolaments intes istituzions, che a son masse cjadochis par rindisi cont.
◆ O ai podût viodi di persone cemût che tancj fenomens mafiôs a sedin ben inlidrisâts ancje intune tiere come la Austrie – e no stoi fevelant di mafie di importazion taliane, si ben di manifestazions nassudis là – che e somearès parsore di ogni suspiet, se nol fos che o ai scugnût patî di persone cierts compuartaments.
◆ In Austrie la manutenzion dai implants di riscjaldament no je obligatorie nome pes cjalderiis a metan o a gasoli come in Italie, ma par cualsisei fate di riscjaldament, e si che duncje ancje par une stue a lens e pal so cjamin. Pai implants a gas e gasoli si àn di fâ doi intervents ad an, biel che pes stuis a len si scuegnin fâ cuatri di oblic, notâts suntun libret di pueste. E fin achì o podaressin dî che al è complicât, costôs, ma ae fin al garantìs une buine sigurece. Dut vêr, ma dut al cole cuant che si scuvierç che par chestis manutenzions a son stâts autorizâts nome doi o trê spachenapis, daûr dal numar dai abitants dal comun, e no si pues lâ fûr di chei: o si sielç un, o si sielç chel altri. Al è clâr par ducj che un sisteme di cheste fate al puarte a prepotencis, insolencis, abûs e in cualchi câs si rive ancje a menacis ai citadins che a fasin cuintri a propuestis di meti sù implants une vore cjârs ma dal dut inutii, che no son nancje previodûts des leçs. In câs contrari, a cualchidun i ven dineade la conformitât de manutenzion, fat che al ven comunicât aes autoritâts cu lis consecuencis di multis che a puedin costâ une vore. Ben clâr che il sisteme al somee democratic, stant che si pues cambiâ il furnidôr dal servizi, ma dome une volte, e si capìs subit che si pues finî intun cercli viziôs.
◆ In sumis, al è clâr che une cuistion di pocje valence come la netisie di un cjamin e pues fâ nassi compuartaments che no àn nuie di invidiâ cul sisteme mafiôs, che nus acusin simpri. Ben clâr che no son inmò a nivel di grandis organizazions, ma se a continuin a paidî chestis andis, il pas par lâ in piês al sarà une vore curt.
◆ Bisugne però fevelâ ben di ducj chei spachenapis che a fasin il lôr lavôr cun onestât, coretece e disponibilitât, cence profitâ des sclapaduris. Dopo cualchi probleme cun doi di lôr, o ai vût la fortune di vê il servizi di un propit brâf e onest. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +