Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

(L)INT AUTONOMISTE. Tal centri de Europe

............

✽✽ Tantis voltis al è stât dit e tornât a dî, ma e vâl la pene ribatilu: par capî il rapuart tra il Friûl e la Europe al baste cjapâ une cjartine gjeografiche, al risultarà clâr che tal centri de cjartine si cjate il Friûl.

Sì, o sin il cûr dal Vecjo Continent e, che si vueli o no, o vin di cjapâsi sù la cjame di cheste – jo o dîs – veretât e responsabilitât entusiastiche. O zonti une altre osservazion, e ancje cheste e podarès someâ banâl: o sin plui dongje di Viene, di Lubiane che no di Rome. La storie dal nestri popul e je chê dai grancj avigniments europeans, il so stes jessi al ven dal incuintri des civiltâts latine, slave e todescje. E prime di lôr, altris olmis, i oms e lis feminis dai cjastelîrs, formis di agregazion sociâl, chês vilis che cuasi cence savê a àn lassât segns profonts intal mût di organizâ la nestre vite coletive.

✽✽ Su chestis tieris si son consumadis lis tragjediis dai secui resints, chi a son stâts i scuintris di monts contraris, ma ancje lis lidrîs dal Cristianisim aquileiês, dal so deventâ messaç di fradilance e di umanitât universâl.

✽✽ Nol covente fâle tant lungje, ma ai nestris zovins o vin il dovê, invezit, di contâle par intîr, in altris sedis, prime di dut inte scuele, a ducj i siei nivei di istruzion, par tornâ a afermâ une mission di testemoneance dade al popul furlan, propit in gracie dal fat di esisti ancjemò vuê cu la sô lenghe, cu lis sôs tradizions, cu la sô etiche: cu la sô muse. Nol sarès stât pussibil resisti, sorevivi, mantignint cheste identitât, se cheste no ves di jessi un segnâl che al dure intal timp, a segnâ la strade che la Europe e pues e e à di fâ.

✽✽ Al è timp di elezions europeanis: intun moment li che nûi neris si impenzissin su lis libertâts concuistadis cun tante dificoltât, no si trate dome di ribati une cussience europeiste fuarte. Chel al è il minim sindicâl, parcè che chê stesse Europe, vuê ostaç di banchîrs e stâts nazion, o e je in stât di diliberâ gnovis energjiis e inschiriâ gnûfs protagoniscj, o cence fal e finirà vitime di chei che di simpri a urdissin pe sô fin e par che a tornin i nazionalisims totalitaris criminâi.

Al è un presit che il Friûl al à paiât za cun lagrimis e sanc. ❚

Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +