Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La ricostruzion economiche de Patrie no podarà che partî des feminis

............

Pocjis dirigjentis tal setôr privât,
plui contrats part time e paiis plui bassis dai oms.
A coventin gnovis oportunitâts di conciliazion di famee e lavôr

Parcè il Friûl no isal plui une locomotive di disvilup di un contest talian dulà che la cressite e je a zero? In ce maniere si puedial distrigâ il grop di une crisi che nus involuce intun glimuç penç di problemis, de disocupazion ae precarizazion, de decualificazion de lavoranzie ae gnove emigrazion?

La rispueste e pues vignî dome de inovazion. Daûr dal Regional Innovation Scoreboard 2017, che l’economist Roberto Grandinetti al dopre simpri tant che l’indiç di riferiment plui atendibil a nivel european, il Friûl-Vignesie Julie al à une vore di aziendis che a pensin di bessolis a rinovâ metodis e produzions. Se il Baden-Wurttemberg, il Land plui inovatîf de Gjermanie, al è considerât a base 100, il Friûl al rivarès a 82: l’indicadôr al rive a 87 su la regjistrazion di dissens e brevets, che e je cuasi a nivel todesc, ma o vin un biel risultât (63, parsore de medie taliane) ancje sul valôr de esportazion di bens di nivel tecnologjic alt, che a ocupin il 54% dai lavoradôrs dal Baden-Wurttenberg. La situazion dut câs e je pardabon paradossâl, parcè che se o lin a analizâ l’invistiment in tiermins di ricercje sul Pil fat dal setôr public, o rivìn al 55, e sul setôr privât, il valôr al rive a 34: un tierç che in Gjermanie.

Ce vuelino dî chescj dâts? Che par rindi plui facil il trasferiment de tecnologjie dai centris di ricercje universitaris o dai parcs tecnologjics aes impresis al coventarès un jutori in tiermins di mancul tassis e burocrazie, plui incentîfs e soredut un salt di mentalitât, metint dongje dutis lis energjiis par doprâ in maniere massive risorsis e metodis che a smicjin bande l’avignî. La inovazion no à di jessi une peraule vueide, se no la fuarce dinamiche de economie si pierdarà intun nûl di ocasions pierdudis, e i cerviei nostrans a saran simpri plui seneôs di lâ inaltrò, dulà che lis lôr ideis a varan plui pussibilitât di mudâsi in realtât.

I dâts sul lavôr in chest moment a son particolarmentri dificii di aprofondî. Nus disin che la percentuâl di ocupâts e je tornade chê dal 2008, la cuantitât di chei che a lavorin si è sbassade di 20 mil: e chest ancje se la popolazion no je diminuide. Par sigûr, al è di sperâ che il gnûf redit di citadinance al coventi almancul par fâ plui eficients i centris pal lavôr che cumò a son stimâts dai disocupâts mancul utii dai centris di colocament interinâl. Tal 2017, l’ultin scrutini che ju à rivuardâts al fevele di un 27% de utence che si declare contente dal lôr servizi: e la sodisfazion si sbasse a un 5% che al fâs impression se si va a considerâ la comprensibilitât dal lengaç che al ven doprât cun chei che a cirin un puest di lavôr. In chel an, tai centris pal lavôr de Regjon a son rivâts 67 mil 391 utents, une vore di plui dai disocupâts uficiâi che in chê volte a rivavin al 6,6%. Intun sisteme che al funzione, a varessin di rivâ a ricolocâsi in curt: ma nol è propit cussì, parcè che se si cjale il numar di rapuarts di lavôr, a son simpri di plui chei che a van incuintri a plui trasformazions ancje tal cors dal stes an.

Se ju dividìn par fasse di etât, lis cuantitâts a son in pratiche compagnis: 23 mil 479 fin a 29 agns, 21 mil 651 parsore dai 45 e 22 mil 261 inte fasse di mieç. Di chescj, a son plui di 10 mil chei che a son stâts candidâts ae assunzion intune aziende che e veve manifestât bisugne di lavoranzie e il 49% al à cjatât lavôr. Dificil savê trops che a son invezit chei che a son passâts di un lavôr a di chel altri o che a àn dome vude une trasformazion di contrat. Chel che al è clâr al è che zovins, feminis e personis sore i 55 agns a son simpri lis categoriis che a fasin plui fature a cjatâ lavôr e a mantignîlu, e se lu cjatin si scuintrin dispès cun formis di lavôr sotpaiât o cuntune domande di oris che no permet di vê nissune indipendence economiche.

Al è clâr che la casse integrazion doprade tai agns de crisi e à cambiât la struture profonde dal lavôr in regjon, e ancje in cheste suaze al à di jessi interpretât forsit il “bum” des partidis Ivz che al sta lant indenant di doi agns. Tal 2018, in Friûl-Vignesie Julie a son stadis viertis plui di 8 mil 200 gnovis partidis Ivz, 180 plui dal an prin (+2,2%), intant che a nivel talian il numar si è sbassât dal 0,5%. In regjon, lis provinciis di Udin (+3,5%) e di Triest (+2,8%) a àn segnât l’aument plui grant. La plui part des gnovis partidis Ivz (43%) e je sot dai 35 agns parcè che cheste forme di lavôr e ven doprade simpri di plui tant che une modalitât pai zovins par jentrâ o par restâ sul marcjât dal lavôr, in alternative a chês altris formis contratuâls. Une su sîs di chestis gnovis partidis Ivz e je vierte di citadins forescj.

Al è interessant considerâ che intai ultins agns il numar plui penç di gnovis ativazions al è stât intal setôr dal cumierç, ma tal 2018 al è stât invezit chel des ativitâts professionâls sientifichis e tecnichis (il 17% dal totâl dal ultin an) a mostrâ il plui grant disvilup. Chest compart al cjape dentri sedi lis libaris professions (nodârs, avocâts, comercialiscj, inzegnîrs, architets), sedi lis ativitâts no regoladis di ordins professionâi (relazions publichis e comunicazion, consulencis, publicitât, imobiliariscj). La platee si slargjarà ancjemò cu lis gnovis oportunitâts regaladis dal regjim forfetari, che al permet di vê une oportunitât di plui par cui che al à miôr lavorâ in autonomie invezit che jessi dipendent. Cuissà se chest cuadri al puartarà a miorâ il gender gap che ancjemò al esist in riferiment a cualitât e cuantitât de ocupazion feminine. Ancje se intal prin toc de crisi lis feminis a tignivin dûr, e no regjistravin nivei ocupazionâi piês di chei dai oms, cumò il diferenziâl al à tornât a slargjâsi. Il tas percentuâl des lavoradoris al è dal 55%, e nol è mai miorât tai ultins agns.

Si partìs adore: in percentuâl i “Neet” (i zovins che no lavorin e no studiin) a son il 19,8% des fantatis e il 14,6% dai fantats. Lis feminis sot dai 29 agns che a lavorin a son passadis in 8 agns dal 48,5% al 35,5%, intant che invezit lis lavoradoris che a àn dai 55 ai 64 agns a son passadis dal 21,5% al 36,5%. La “cuote 100” e varès di judâ a corezi cheste situazion, ma cuâl lavôr ur spietaraial a chestis feminis, plui o mancul zovinis che a sedin, cuant che lu cjataran? Doi dâts a judin a capî in ce senari che si cjatìn: dome il 12% dai dirigjents e il 24% dai cuadris dal setôr privât a son feminis. Dai ultins dâts, il 36% des feminis al à contrats part time, cuintri dome il 5% dai oms. Chest al è ancje consecuence dal fat che lis feminis laureadis in materiis sientifichis a son la metât dai oms, e chest al siere un potenziâl troi di ingrès preferenziâl tal marcjât dal lavôr. E ancje se il 75% des feminis che si laurein a cjatin lavôr, al reste alt il tas di disocupazion. E sul panorame globâl dal nestri marcjât dal lavôr al è alt ancje il pay gap cui oms che a cjapin il 17,9% plui des feminis: il 20,8% se a son dirigjents e il 23,7% se a son impleâts. Il divari al cres cu la etât e no si ridûs, cun consecuencis ancje su lis pensions des feminis, che a son une vore plui lizeris.

Stant cussì lis robis, al è clâr che la ricostruzion economiche de Patrie no podarà che partî des feminis, de capacitât di dâur gnovis oportunitâts di conciliazion di famee e lavôr, di cirî soluzions gnovis par fâlis lavorâ in maniere plui conveniente par lôr e par dut il sisteme. Ancje cheste e je inovazion: e di jê, no si podarà fâ di mancul. Parcè che lis feminis, dopo vê tignût in pîts trê cjantons des cjasis dal Friûl, cumò a varan ancje di tignî sù la sô economie. ❚

Walter Tomada

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +