Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

Par Fedriga la autonomie e je un aiarin

Dree Valcic

✽✽ Al è un virus pericolôs ator pe Europe, ancjetant mortâl dal Covid 19, che al colpìs la essence stesse dal pinsîr europeist, o almancul chel che, tant che autonomiscj, o fasìn riferiment: une union di popui e no di stâts. Concet che in bocje ai catalans, ai bascs, ai scozês, ai furlans, ai sarts, in sumis a ducj chei popui che a componin la grande famee des minorancis nazionâls, al sune tant che volontât assolude di partecipâ ae costruzion di une realtât democratiche, fondade sul rispiet des diversitâts e su la volontât di progrès de popolazions, in non de solidarietât e dal ben comun.
✽✽ Bielis peraulis, a disaran in tancj, ma la realtât dopo e je ben divierse, cemût che o vin podût verificâ inte stesse emergjence sanitarie dulà che par un pieç a àn comandât i egoisims des singulis capitâls e dulà che a dut vuê a restin compuartaments che no àn nuie a ce fâ cul spirt di aiût mutuâl.
✽✽ Atenzion però ce ancje altris a doprin il tiermin “Europe dai popui” par increditâsi tant che difensôrs dai interès popolârs cuintri des oligarchiis dai governants, dal strapodê des bancjis e de finance, ancje se dopo, une volte lâts al podê, si compuartin tant che chei che prime a contrastavin. Dispès piês, par ce che al tocje il rispiet des regulis de democrazie stesse. Al è just definîju sovraniscj no parcè che si pandin tant che difensôrs dal popul sovran, ma parcè che si compuartin tant che regnants assolutiscj e cuintri di lôr e vâl dome che la leç de Bastilie.
✽✽ Che dopo, specie chei nostrans, ae prove dai fats a son ancje cunins. Cjapait par esempli in Regjon il president Fedriga. Di là di berghelâ cuintri il guvier, ma dome cumò che la Leghe lu à pierdût pes cjastronadis di Salvini, al sta ben atent a no meti in vore ats concrets che a puedin meti in moviment la autonomie regjonâl.
✽✽ Stant che al è aromai un politicant consumât al sa che, se al volès, cu la maiorance che si cjate fûr a Triest, al sarès in stât di movisi in maniere contrarie a Rome in tancj setôrs, chei che za il nestri statût di specialitât al previôt e al permet. In cualchi câs si larès al scuintri cul Stât, finalmentri la Comission paritetiche e podarès discuti su lis sieltis e no poltronâ beade in cualchi palaç trasteverin. Cussì si môf un partît, un leader che al crôt pardabon ae autonomie de sô tiere.
✽✽ Ma, just, di ce tiere fevelìno al veronês Fedriga, tant plui sensibil al incjant dal coregjonâl Zaia che al riclam di Toni di Cerneglons o di Marie di Vasinis? Ce nons barbars!
✽✽ E dopo, met il câs che la diestre e torni al comant, no varà mighe di lassâ une patate bolinte tra lis mans di un guvier amì! E se po al fasès ancje lui part di chel stes, cemût salvâ il lat e la cite? Miôr duncje zigâ “autonomie”, e pandisi tant che paladin di chê, ma intant continuâ a movisi fasint i interès des grandis aziendis, des confraternitis de energjie, de italianitât e dai sacris confins; tante retoriche e sieltis che no fasin ciert i interès de Regjon, e soredut no dal Friûl.
Dut câs, al è in buine compagnie: ae classe dirigjente furlane i va ben un om bessôl al comant, al baste che nol comandi e che nol ledi cuintri i siei interès di buteghe.
Basse manoalance, altri che autonomie. ❚

Dree Valcic

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +