Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LADINIE. Lei, scrivi e fâ di cont

............

Lenghe e scuele: un rapuart dificil. Lu san ben chei che si ocupin di minorancis e che a viodin la scuele come un lûc dulà che une lenghe e puès sedi trasmitude, imparade e doprade.
IN VAL GARDENE E VAL BADIE_ Inte zone ladine sot Bolzan, parl insegnament dal ladin si aplichin il Statût Provinciâl di Autonomie e normis specifichis. Dal 1972 e esist une Intendence scolastiche ladine.
Tes scuelis de infanzie si dopre soredut il ladin par inviâ, i fruts, midiant chest, al talian e todesc, stant che il ladin al è la lôr lenghe mari, la prime imparade in famee. Chest passaç graduâl dal ladin a chês altris lenghis al ven adotât ancje inte prime classe elementâr. In Val Gardene a vegnin istituidis sezions ladinis-todescjis, cun ladin e todesc prevalents (si zonte il talian par une ore in dì) o sezions italo-ladinis (là che si fevele todesc une ore in dì).
Cu la seconde elementâr, al tache il sisteme paritetic (nassût tal 1948) che al proviôt che i insegnaments tes scuelis a sedin intun numar identic di oris in talian e todesc. Il ladin al ven doprât dome come lenghe veicolâr par judâ l’aprendiment di altris lenghis, a part dôs oris ae setemane come materie par so cont, ven a stâi “lenghe e culture ladine”. Stesse robe te scuele secondarie di prin grât. Aes superiôrs la culture ladine e ven tratade dome par une ore par setemane, e cheste puaretât di spazi e je une vore criticade.
Dut câs, il sisteme al tente di valorizâ la impuartance afetive e cognitive dal ladin pal disvilup globâl – plurilengâl e pluriculturâl – dal zovin. I fruts ladins a passin di une lenghe a chê altre cun facilitât e la lôr identitât ladine e je une risorse che ur permet di movisi in contescj difarents.
Pal an 2012-2013 i students ladins a son tes maternis 682, tes elementârs 1284, tes mediis 818, tes superiôrs 457.
I insegnants a àn une specifiche formazion pal insegnament dal ladin, dade de Facoltât di Siencis de Educazion di Bolzan. Cun di plui, a àn di sedi di marilenghe ladine, dimostrade midiant un esam.
I finanziaments ae scuele ladine a son cumò tor i 5 mil euros pal an, cetant di mancul rispiet ai 30 mil euros che a jerin stâts dâts tal 2009.
INTE PROVINCIE DI TRENT E BELUN_Te Provincie di Trent, par sburt de Union de Ladins de Fascia e dal Istitût Culturâl “Majon di Fascegn”, il ladin al è amitût no dome come materie curicolâr, ma ancje come lenghe di insegnament a partî dal 1993 (Decret legjislatîf n. 592), ancje se di fat si limitisi a une ore par setemane di lenghe ladine e dôs oris di materiis par ladin. Tal 2006 al nas l’OLFED (Ofize Ladin de Formazion e Enrescida Didatica) a supuart de formazion didatiche, il Consei gjenerâl pe educazion e formazion, e a vegnin fissadis regulis pe nomine e funzions dal dirigjent scolastic ladin (“Sorastant de la Scola Ladina”).
Te zone di Belun, invezit, i ladins no àn maniere di insegnâ la lôr lenghe e dome cualchi progjet individuâl, grazie ae leç 482 dal 1999 su lis minorancis linguistichiis, al cjape forme.
IN FRIÛL_ Il gnûf “Plan aplicatîf di sisteme par l’insegnament dal furlan te scuele”, aprovât de Zonte Regjonâl a Jugn 2012, al proviôt che il furlan al jentri come materie curicolâr, tacant dal 2012-2013 pe scuele de infanzie e primarie, par continuâ tai agns dopo te secondarie di prin grât. In aplicazion ae leç regjonâl su la valorizazion e promozion dal furlan, si à decidût ancje di inaugurâ un regjistri dai insegnants cun competincis ricognossudis par insegnâ furlan.
Destinataris a son cirche 32 mil students tra scuelis de infanzie e primariis. Il dut cuntun milion di euros di finanziament.
TAI GRISONS_ Tal Cjanton svuizar a son i Comuns che a decidin la lenghe di insegnament tes scuelis. 85 Comuns a àn une scuele elementâr romancie (dutis lis materiis a son insegnadis in romanç e a partî de cuarte classe si zontin 4 o 6 oris di todesc), 16 a àn optât par une scuele todescje cul romanç come prime lenghe straniere (par 2 oris setemanâls). Te scuele materne il trilinguisim al ven favorît in maniere graduâl. Sperimentâls a son lis scuelis paritetichis e bilengâls romancis-todescjs (a Samedan), là che ogni materie e ven insegnade in dutis dôs lis lenghis. Tes mediis e superiôr, a son almancul dôs lis oris par setemane di lenghe e culture romancie. Si sta lavorant par introdusi ancje tes universitâts catedris di romanç.
La formazion dai insegnants e je curade de “Alte Scuele Pedagogjiche trilengâl”. ■
Ilarie Colùs

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +