Dopo la presentazion de declarazion dai redits, il contribuent al pues vê bisugne di corezi chel che al à declarât. Par esempli, al pues vê dismenteât di segnâ cierts redits o di scurtâ spesis.
Al è pussibil presentâ il model Unico integratîf dentri dai 30 di Setembar dal an dopo di chel di compilazion de declarazion ordenarie (pai redits dal 2013 la scjadince e je ai 30 di Setembar dal 2015).
La declarazion integrative e pues finî cuntun debit che al larà paiât doprant il model F24, insiemi a sanzions e interès.
Se il contribuent al à presentât il model 730, al pues retificâlu cul 730 integratîf fin ai 25 di Otubar dal an in cors. Però, dome se la declarazion integrative e previôt un rimbors di impueste. E, tant che pal 730 ordenari, al sarà simpri il sostitût di impueste a compensâ il credit in maniere direte te buste paie dal dipendent/pensionât.
Dopo de date dai 25 di Otubar, al sarà simpri pussibil corezi il 730 doprant la metodologjie di prime: Unico integratîf fin ai 30 di Setembar dal 2015.
Se invezit la modificazion al 730 ordenari e gjenere un debit, nol è pussibil elaborâ il model 730 integratîf, ma al larà doprât il model Unico dentri de scjadince dai 30 di Setembar dal an dopo. La impueste in plui dovude in chest câs no vignarà stratignude in buste paie o te pension, ma e sarà paiade in maniere direte dal contribuent doprant il model F24, plui lis sanzions e i interès al tas agjevolât previodûts in câs di raviodiment operôs.
Il raviodiment operôs al è un istitût juridic che al permet al contribuent di regolarizâ in maniere spontanie erôrs fiscâi, paiant il dovût dentri di une date fissade. Il raviodiment al è perfezionât cul viersament contestuâl dai interès pal paiament intardât e di une sanzion limitade, che la sô alicuote e varie su la base dai dîs di intart e dal gjenar di violazion cometude:
– Raviodiment sprint: in câs di intart fin a 14 dîs, la sanzion minime e ven ridote a 1/15 par ogni dì di dilazion dal paiament.
– Raviodiment curt: par intarts fin a 30 dîs, la sanzion e ven ridote a 1/10 dal minim.
– Raviodiment lunc: par intarts superiôrs ai trente dîs, ma dentri dai tiermins di presentazion de declarazion relative al an che e je stade cometude la violazion o, se no je previodude une declarazion, dentri di un an de scjadince dal paiament, la sanzion e ven ridote a 1/8 dal minim.
Par esempli, intal câs di viersament intardât di impuestis, la sanzion minime e je previodude al 30%. Si che duncje, in câs di raviodiment, o varìn chestis sanzions:
– Raviodiment sprint: 0,2% par ogni dì di intart fin al massim di 2,8% intal câs che si pai te decime cuarte dì.
– Raviodiment curt: de decime cuinte dì ae trentesime, la sanzion e sarà al 3%.
– Raviodiment lunc: di là de trentesime dì, la sanzion e passe al 3,75%.. ❚
✒ Marianninna Rocco, Responsabile Fiscâl CAF CISL Udin
Musiche / Carniarmonie: trentedôs stagjons di armoniis te mont furlane
Alessio Screm
Il festival che al met in rêt midiant de musiche Cjargne, Valcjanâl e Cjanâl dal Fier A son trentedoi agns che la Cjargne e je protagoniste di armoniis musicâls estivis, graciis al festival de mont Carniarmonie, la prime vere rassegne musicâl che e à pandût une maniere di fâ culture che cumò e je cetant […] lei di plui +
La tiere e la grepie / Lis âfs (ancje chês cjargnelis) a svolin ancjemò sui cjamps dal Friûl
Adriano Del Fabro
Al cres il numar dai apicultôrs e dai bôçs, cundut des tantis dificoltâts che il setôr al à vût, che al à e che al è daûr a frontâ A son stâts agns dificii, tal passât, pes âfs (Apis mellifera) e pai apicultôrs. Prime preocupâts e in difese pai atacs dal acar Varroa; dopo i […] lei di plui +
La rassegne / Avostanis 2023, un viaç a scuvierzi ce che al reste de sacralitât
A son 32 agns che i Colonos a rindin l’Istât furlan un laboratori di sperimentazion creative e di riflession cence confins. Intal curtîl dal vecjo complès colonic di Vilecjaze, “Avostanis” e je deventade une rassegne che no si pues mancjâ par capî ce che si messede inte culture contemporanie no dome di chenti: culì a […] lei di plui +
Int di Cjargne / Magjie a Cjarsovalas
Marta Vezzi
Un dai lûcs dai Pagans in Cjargne Cjarsovalas, il paisut dai Pagans, al è sore Val e Rualp, frazions dal Comun di Darte, a 1.350 metris sul nivel dal mâr. “Al è un dai lûcs indulà che o puarti di plui la int – e conte Fides Banelli, mestre in pension che a fâs ancje […] lei di plui +
L’Editoriâl / Cuant vignaraie la “adunade” dai furlans?
Walter Tomada
Tropis vitis aial il Friûl? Al sarès biel se a’ndi ves siet, come i gjats: o cetantis di plui, come i protagoniscj di tancj videozûcs che ur plasin ai nestris fantats. Magari cussì no, dut câs, un popul nol è mai bon di vivi dôs voltis: se i tocje disparî, al sarà par simpri. Se […] lei di plui +
Festival di Poesie Alpine / Autôrs di Ladinie, Grisons e Friûl a confront
Gabriele Zanello
Tal incuintri di Bressanon ancje lis vôs di Gigi Maieron, Nelvia Di Monte, Gianluca Franco, Francesco Indrigo, Luigina Lorenzini e Antonella Sbuelz Tra lis comunitâts furlane, ladine e rumance a esistin relazions identitariis e culturâls une vore antighis, che massime tai agns Setante e Otante a àn vût un moment di gnove sfloridure ancje sul […] lei di plui +