Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA TIERE E LA GREPIE. Plui web e robots pes stalis furlanis

Adriano Del Fabro – diretôr dal bimestrâl “SoleVerde”

Trop sono tecnologjichis lis nestris aziendis zootecnichis? Al cuesît al à cirût di rispuindi l’Istat cuntun so rapuart resint focalizât su “La difusion des tecnologjiis intes aziendis zootecnichis, an 2020”. I risultâts principâi che a son saltâts fûr de investigazion a mostrin che il 16,1% des aziendis campionadis al à un sît web o une pagjine social e il 71,2% al dopre struments di precision.
L’acès a une conetivitât svelte e afidabile, la disponibilitât di capitâl uman che al vedi lis competencis che a coventin par doprâ struments tecnologjics evolûts, la sielte dal digjitâl tant che invistiment necessari ancje se cjâr, a son elements di inovazion pe competitivitât e pe sostignibilitât des produzions des aziendis zootecnichis, che però a patissin ancjemò di un divari digjitâl fuart. Cun dut achel, il miorament al è net a pet di ce che al jere stât rilevât dal Censiment gjenerâl de agriculture dal 2010 cuant che dome il 3,8% des aziendis agriculis al veve inviât procès di digjitalizazion e l’1,2% al navigave su Internet. Intal 2020, cuasi une aziende su trê e je dotade di computer, di une conession e des competencis digjitâls, intun contest là che la Italie si cjate al vincjesim cuint puest inte graduatorie europeane dal “indiç di digjitalizazion”.
La situazion a Nordest
Il 52,8% des aziendis zootecnichis talianis al à declarât di doprâ une conession in bande largje (il 61,4% intal Nordest). Cheste proporzion e cambie se si calcolin lis dimensions aziendâls. La cuote di aziendis dal Nordest cun plui di 5 assegnâts colegadis in rêt e rive al 83,6%. Sul teritori, invezit, la plui grande difusion di conessions sveltis si rileve tra lis aziendis dal Nordovest (63,1%).
Par ce che al tocje l’ûs di plateformis social, la adozion di strategjiis in linie par cressi la visibilitât e par promovi i propris prodots e mostre ancjemò un divari digjitâl fuart. La presince di sîts web e di profîi aziendâi su lis rêts social, di fat, e interesse dome il 16,1% des aziendis talianis intervistadis. Ancje in chest câs, la dimension aziendâl e à un rûl culminatîf: al è presint in linie il 51,6% des aziendis zootecnichis dal Nordest cun plui di 5 lavoradôrs; il 22,1% di chês cun 1-5 lavoradôrs e il 17,8% des aziendis dome cuntun sôl lavoradôr.
Tra i servizis ufierts sul sît aziendâl o sui propris profîi social, tal prin puest a figurin la descrizion di prodots o servizis e lis informazions sui presits (98,4% di aziendis), po dopo a grande distance la vendite in linie (34,9%), lis informazions su cualitât, sostignibilitât e sigurece dai prodots (13,4%) e la segnabilitât dai ordins (11,6%).
Par ce che al tocje i sistemis o i machinaris di zootecnie di precision introdots inte ativitât produtive, chei plui difondûts a son i sistemis informatics pe gjestion de mandrie (47,8%), po dopo i sistemis pal monitorament de ativitât produtive e riprodutive (41,0%), chei deputâts ae gjestion di lontan de identificazion dai animâi (29,9%) e i robots pe molzidure (21,4%).  ❚

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +