Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA TIERE E LA GREPIE. Il bosc digjitâl al è plui util e sostignibil

Adriano Del Fabro – diretôr dal bimestrâl “SoleVerde”

Il progjet Pri.For.Man. al vûl meti a sisteme
in maniere inovative
lis piçulis proprietâts forestâls cul supuart digjitâl

Lis statistichis forestâls a disin che i boscs dal Friûl-VJ a son doprâts mancul di ce che al sarès pussibil, cundut de disponibilitât de risorse prime e de cressite dal nivel di mecanizazion des impresis forestâls. Un ûs che al è trê voltis plui bas di chel di France, Spagne e Portugal e cinc voltis plui bas di chel di Gjermanie e Gran Bretagne, massime par vie de framentazion de proprietât forestâl privade. Di fat, i boscs in Friûl-VJ a son pal 56% di proprietât privade che, inte plui part dai câs, e je polverizade in particulis cun superficiis une vore piçulis.
◆ «La analisi fate inte prime fase dal progjet trienâl Pri.For.Man,  inviade intal 2019 in graciis di un finanziament dal Psr – al sclarìs Carlo Piemonte, president de cooperative Legno Servizi di Tumieç e diretôr dal Cluster Legno Fvg – e à metût in evidence cemût che i operadôrs dal setôr, e i proprietaris privâts in particolâr, a viodin inte gjestion condividude de lôr proprietât la pussibilitât di gjenerâ impats ambientâi positîfs pe coletivitât, sedi in tiermins ambientâi che economics. In ogni câs, par rivâ a chescj obietîfs, a van ativâts modei gjestionâi clârs e ben definîts, in stât di sodisfâ lis spietis legjitimis di ogni part. In chest sens – al va indevant Piemonte –, la aplicazion des gnovis tecnologjiis pal rilêf cui drons pe inventariazion digjitâl des risorsis forestâls e podarès rapresentâ un strument in plui, util pal disvilup di sistemis di supuart aes decisions (SSD), in mût di garantî i singui proprietaris e favorî une gjestion condividude des proprietâts stessis de bande di un sogjet tierç».
◆ «L’obietîf gjenerâl di Pri.For.Man. al è chel di rinfuarçâ il podê di marcjât, in plui che la cuantitât e la cualitât dal legnam che a puedin prelevâ i proprietaris privâts, lis impresis boschivis, lis societât di servizis e di comercializazion e i libars professioniscj, favorint une lôr integrazion verticâl multinivel – al zonte Giorgio Alberti, docent di Silviculture e Assestament Forestâl te Universitât dal Friûl –. Il caratar inovatîf dal progjet al è intai struments planificadôrs digjitâi che a saran metûts a disposizion dai partners, sedi su scjale regjonâl che in cuatri areis pilote.
◆ Il SSD al rapresentarà, in chest mût, il prin câs in Italie di aplicazion a proprietâts forestâls privadis. La inventariazion di lontan des risorsis forestâls e la lôr integrazion intai struments planificadôrs previodûts de normative, e facilitarà une miôr cognossince dal teritori, une miôr planificazion intal ûs de risorse len, une semplificazion intes proceduris autorizativis al tai e une miôr organizazion dai lavôrs di implei, cun ricjadudis economichis impuartantis».
◆ Il Progjet al viôt tant che partners la imprese forestâl Danta Legnami e Biomasse srl (prin de file) di Verzegnis, la cooperative Legno Servizi, il Consorzi Comunitât di Rute – Dorfschaft Greuth di Tarvis, la Societât agricule Dolomitis Legnami di For Disore e la imprese forestâl Vuerich Gregorio di Tarvis.
I partners sientifics a son la Universitât dal Friûl (Dipartiment di Siencis AgroAlimentars, Ambientâls e Animâls, cul contribût dal Dipartiment di Siencis Juridichis) e la Universitât dai Studis di Florence (Dipartiment di Siencis e Tecnologjiis Agrariis, Alimentârs, Ambientâls e Forestâls). Il coordenadôr e project manager al è l’architet Maurizio Trevisan. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +