Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La situazion dal Friûl ise pardabon cussì grivie?

Fausto Stefanutti

Prreseade Patrie dal Friûl,
o ai let l’articul publicât sul numar di Otubar, là che Tonin Cjapelâr, memoreant i cuarantenûf agns de nassite di Glesie Furlane, al lamentave che «in zornade di vuê, il popul furlan e la nestre glesie a stan passant une situazion che mai e mai altri e je stade tant in bas: la mancjance di une identitât furlane cussiente e vive e il bandon de religjon». Lassant fûr la glesie e la religjon, o volarès fa cualchi riflession sul Friûl e sui furlans.
◆ Che no sedin plui i furlans di une volte, che i zovins di vuê a sedin simpri mancul leâts ae proprie “tiere” e che si feveli simpri di mancul in furlan al è un fat, clâr e indubitabil, par altri documentât di tancj studis e ricercjis.
◆ Ma, mi domandi, ise par dabon cussì grivie la situazion? Se o cjalìn al Friûl di un secul fa, sì, cence altri. Ma nol è cun chel mont che o vin di confrontâsi si ben cu la realtât di vuê, che cun chel mont e à pôc o nuie a cefâ.
◆ Il mont di gno nono al jere il paîs: li al jere nassût, li al à lavorât. Vuê chel mont nol è plui. I zovins di vuê a viazin, si trasferissin in altris paîs par studiâ e lavorâ, a ricevin stimui e a comunichin cun dut il mont.
◆ Nissun doman pal Friûl e pe sô culture, alore? Nol è dit. Alc si pues fâ: insegnâ il furlan ai propris fîs e fa in mût che a sepin di dulà che a vegnin e che a cognossin il teritori dulà che a stan; continuâ a fevelâ furlan in famee, cui amîs e i cognossints e cun ducj chei che lu cjacarin, cence pôre e cence vergogne; studiâ, ricuardâ, documentâ e valorizâ.
◆ Lassìn pierdi la idee che i nestris fîs a vedin di jessi furlans come che lu jerin i nestris nonos e lis nestris nonis. Al sarès za un grant biel risultât se si sintissin “ancje” furlans (un pôc furlans, un pôc talians, europeans e citadins dal mont), se a fevelassin “ancje” furlan, in plui dal talian e, magari, dal inglês (ricuardìnsi che il plurilinguisim al è une ricjece).
Di plui, o crôt, no si pues sperâ o pretindi. Se dopo cualchidun al vai la pierdite de identitât furlane parcè che al pense che i furlans a sedin miôr di chei altris, chest al è un altri discors, sul cuâl no soi dispuest a seguîlu. ❚

Vençon, ai 28 di Novembar 2023

Cristina Delli Santi, la siore dal pugjilât furlan

Dree Venier
Juste maridade cul tecnic Gianluca Calligaro,e je cognossude e preseade di ducjpal so lavôr te palestre di vie Marangon Galeotto fu il ring. Vê cognossût Gianluca Calligaro, tecnic preseât de Pugjilistiche Udinese che al puarte indenant la scuele dal mestri Remo Venzo, al è stât par Cristina Delli Santi la faliscje di une relazion, saldade […] lei di plui +

Presentazion / Libri “Sport… che ti trai!”

Redazion
Sabide 18 di Otubar, a 11 a buinore a Çarvignan te Cjase de Musiche, “La Patrie dal Friûl” e varà un spazi intal program dal biel Festival del Coraggio che si davuelç a Çarvignan fintremai a domenie. Stant che il program di chest an al fevele di oms e feminis che a puartin indenant valôrs di […] lei di plui +

La zornade / “Stin dongje ae Patrie” 2025

Redazion
Li dai Colonos a Vilecjaze di Listize. In conclusion de rassegne Avostanis Il mont des associazions, de culture, dal spetacul, dal sport furlan si strenç intor dal gjornâl CHE DAL 1946 AL È LA VÔS DI UN FRIÛL CHE NO SI RINT. A son stâts cun nô: Tullio Avoledo, Andrea Del Favero, I “Bardi” di […] lei di plui +