Stant che cumò al è timp di Campionâts Mondiâi di Balon, al ven di pensà a cemût che si vîf il Balon ancje in chei puescj, dulà che a vivin popui cence Stât.
Ven a stâi che, pardabon, ancje Nazionâls di Balon che a partecipin a chescj mondiâi in Sud Afriche, di fat no son rapresentativis dal Stât intîr di partignince.
Par esempli la Ingletiere (alenade tra l’altri dal bisiac di Pieris Fabio Capello), e je une des nazionâls di Balon plui preseadis dal Mont, ma no je rapresentative dal so Stât, che come che a san ducj, si clame «Ream Unît di Grande Bretagne e Irlande dal Nord…». Di fat si cjatin ancje altris che a àn une proprie identitât e che a àn ancje une proprie Nazionâl di Balon rapresentative, che a son: il Gales, la Scozie e la Irlande dal Nord. Scuadris di Balon che a fasin part dal organisim uficiâl dal Balon European, che si clame «U.E.F.A.» e di chel Mondiâl che si Clame «F.I.F.A».
Po dopo, restant simpri in cjamp European, si fevele par esempli ancje di Nazionâls di Balon che a son rapresentativis dal lôr teritori di divignince ma che no son dentri ni de UEFA e ni de FIFA.
In Spagne si cjate la selezion di Balon de Catalogne. In chest câs, no jessint dentri ni de UEFA e ni de FIFA, la selezion de Catalogne no pues partecipâ a manifestazions uficiâls come i Campionâts Europeans di Balon o apont chei Mondiai, ancje se plui voltis e à provât a jentrâ in tal organisim de UEFA, ma cence nissun risultât.
Simpri in Spagne si cjate le Selezion di Balon dai Paîs Bascs, nomenade «Euskal Selekzioa», ancje jê fûr dai organisims uficiâi dal Balon, sedi UEFA sedi FIFA.
Ma viodût che si fevele di organisims uficiâi dal balon, lant a torzeon pe Rêt internet, si scuvierç ancje che e esist une federazion di Balon des Scuadris di entitâts teritoriâls che, gjavadis pocjis ecezions, come par esempli il Principât di Monaco, no son Stâts Sovrans. Cheste Federazion si clame «NF-Board» (www.nf-board.com) e je state fondade tal 2003. Par cumò dentri de »NF-Board» a son plui di 30 Stâts: 3 associâts (il Sealand, la Basse Sassonie Meridionâl e la Republiche di Saugeais, che e je in Francie sul confin cu la Svuizare); 18 a son chei uficiâi (tra chescj la Lapponie, il Principât di Monaco, la Republiche Turche di Cipro dal Nord, il Kurdistan, la Ocitanie, la Provence, la Groenlandie, Fiume, il Camerun Meridionâl e la Padanie) e 11 a son invezit provisoris (tra chescj la Sardegne e ultin rivât il Ream des Dôs Siciliis).
La Manifestazion Uficiâl de »NF-Board» e je la »VIVA World Cup», che e sarès come i Campionâts dal Mont e che dopo il 2008 si zuie ogni an. Tal 2009 e à vint la Padanie, in spiete de edizion di chest an che e varès di tignîsi su la Isule di Malta e di chê dal 2011 in Kurdistan.
Par cumò, dut câs, lis scuadris dai teritoris che a fasin part de Italie a son la Padanie, la Sardegne e apont il Ream des Dôs Siciliis. Si spere che un doman ancje il Friûl al podedi jessi presint, parcè no, cuntune proprie rapresentative di Balon.
(Enrico Turloni)
Sindic jo mame / “La nestre int no à mai molât. Covente fâ, no lamentâsi, par saltâ fûr dal pantan”
Walter Tomada
Alessandro Marangoni: la Aclif e deventarà istituzion di riferiment pai furlans “La Assemblee dai sindics furlans e je une realtât necessarie. E cul timp e deventarà ancjemò di plui un pont di riferiment pe identitât de nestre int”. Al è sigûr di chest Alessandro Marangoni, prin citadin di Dartigne, che al crôt tant inte Aclif […] lei di plui +
(L)Int Autonomiste / Autodeterminazion e dirits pai popui, uniche strade di pâs
Dree Valcic
✽✽ No podìn sigûr fâ fente che la vuere in Ucraine no dedi une serie di problemis intrigôs ancje aes fuarcis che si riclamin ae autodeterminazion dai popui e al ricognossiment dai dirits des minorancis etnichis. Prin di dut, ce che al è daûr a sucedi al è la ultime dimostrazion che chei problemis no […] lei di plui +
L'editoriâl / Macroregjons, une oportunitât di racuei
Alessandro Ambrosino - Graduate Institute, Gjinevre
Lis strategjiis macroregjonâls a son la ultime “invenzion” UE par favorî la cooperazion teritoriâl. Trê di cuatri si incrosin in Friûl Intai ultins agns, la Union Europeane si è sfuarçade in maniere vigorose di vignî dongje di plui ai citadins e – su la fonde di chest cambi di rote – e à ricognossût une […] lei di plui +
Ricorence / Pier Pauli Pasolini om contraditori e segnâl di contradizion
Pre Toni Beline
Tal centenari de muart di Pier Pauli Pasolini o ripuartìn a tocs la tierce part dal libri scrit di Antoni Beline tal 1993 ‘Trilogjie tormentade’, che e rivuarde propit il poete di Cjasarse I. RISPIETÂ IL MISTERI DAL OMLa sience plui dificile e je la cognossince di se stes. E se al è grivi cognossi […] lei di plui +
Int di Cjargne / La sporte de spese a km zero a ‘La Polse’ di Chiara e Matteo
Marta Vezzi
Di cualchi dì al è stât screât un gnûf servizi intal spaç e ristorant di Chiara e Matteo “La Polse di Cougnes” a Zui, indulà che si pues cumò cjatâ e comprâ prodots locâi. “La idee e je nassude pal fat che za nô intal ristorant o doprìn avonde materiis primis dal teritori – e […] lei di plui +
Il numar in edicule / Jugn 2022
Dree Venier
Jugn 2022 – L’EDITORIÂL. La multiculturalitât e valorize il grant e il piçul / (L)INT AUTONOMISTE. Il pericul centralist al è tal Dna dai partîts talians / PAGJINE 2 – LA STORIE. Di Udin a Pesariis par promovi la mont e i prodots furlans / INT DI CJARGNE. Aziende Agricule Rovis Sabrina di Davài di […] lei di plui +