Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

La gnove presidente de Republiche di Slovenie e sarà une femine

Luciano Lister
Nataša Pirc Musar

La gnove presidente de Republiche di Slovenie e sarà une femine. Al secont turni des elezions par votâ il gnûf president de piçule Republiche, par Nataša Pirc Musar – indipendente di centriçampe cul sostegn di Moviment Libertât, Democratics sociâi, Partît dai pirâts di Slovenie e Partît dai zovins – a àn votât 480.414 eletôrs, il 53,87% di chei che a son lâts a votâ. A Anže Logar, candidât indipendent di centridiestre cul sostegn di Partît democratic sloven (li che al è ancje vicepresident e li che al è deputât elet), Partît popolâr sloven, Gnove Slovenie, e Verts a son lâts 411.432 vôts, il 46,13%. Si scuen tignî cont che cussì, in totâl, la partecipazion al vôt e je stade dal 53,22% su 1.694.36 eletôrs.
◆ Tal moment che si scrîf chest articul il risultât al à inmò di vignî confermât dal dut cui esits dai vôts par pueste dal forest e tes sedis di rapresentance consolâr e diplomatiche.
◆ Nataša Pirc Musar e tacarà i siei cinc agns di mandât ai 23 di Dicembar, la dì daspò de scjadince di mandât dal president Borut Pahor.
◆ La gnove presidente e à 54 agns e e je nassude a Lubiane, li che si è laureade in Jurisprudence tal 1992. Tal 1997 e à sostignût l’esam di abilitazion a avocat. Tal passât e je stade par sîs agns gjornaliste e condutore dal telegjornâl sloven e par cinc agns condutore dal program di informazion 24ur pe rêt televisive comerciâl Pop Tv.
«Aes elezions democratichis la int e à dit ce Slovenie che e vûl. Preseâts citadins e citadinis, o jentrarai cun braùre tal palaç presidenziâl, cu la fiducie che mi vês dât. Mi impegnarai a jessi par vêr la presidente di ducj e o lavorarai cence molâ pai dirits fondamentâi dal om, i dirits costituzionâi e la democrazie» e à dit Pirc Musar daspò che e à savût i risultâts. «Mi darai di fâ plui che o pues par che si metin ducj adun insiemi sui temis strategjics. Jo o soi par une sanitât publiche di cualitât, pe sigurece, la sigurece dal om al è un teme che o sint dongje», e à dit inmò la future presidente.
◆ Il candidât sconfit, Anže Logar, al jere jessût prin in vantaç su ducj i candidâts daspò dal prin turni di domenie, ai 23 di Otubar, cuant che i vôts che al secont turni a son lâts a Pirc Musar a jerin dividûts cun chei altris concorints.
◆ Daspò vê savût il risultât, Logar si è congratulât cun Pirc Musar. «Al è tal interès di ducj vê une buine presidente. Nataša e sarà une buine presidente, se nus scoltarà ducj. Daspò e varà la nestre poie tal superament des diferencis, di chês che a gjavin l’aiar aes velis. Diferencis tra nô a son e a saran. Chest nol pues jessi un ostacul par no metisi adun tal cirî soluzions comunis. Par chest o sburti ducj chei che a àn votât par me a complasêsi cu la prime presidente di Slovenie», al à dit il candidât sconfit, che cul so 46,13% di preferencis al podarès ancje viodi vierzisi cualchi altre puarte.
◆ Plui di cualchidun al spere che un politic plui zovin – e Logar al à 46 agns – al cjapi il puest dal bielzà prin ministri Janez Janša ae vuide dal Partît democratic sloven, che cumò in Slovenie al è il partît di oposizion principâl. ❚

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +