Scûr di lune l’ultin libri di contis di Checo Tam jessût pe golaine La Comugne de cjase editore Kappa Vu, al è pardabon une biele discuvierte. Il libri al è dut biel: dal formât (comut di tignî in man e di lei sedi in tren che distirâts sul sofà) ae imagjine di cuviertine (che ti fâs vignî gole di vierzilu par viodi ce che si plate daûr di chel voli), passant pal gjenar di cjarte doprât.
Nancje a dîlu però, la robe plui biele a son lis contis. 37 storiis che nus puartin dentri tal mont, reâl e imagjinari, di Checo Tam.
Par cui che, ancjemò, no lu cognòs Checo Tam al è un dai plui poliedrics personaçs de culture furlane contemporanie. Al à publicât une altre racuelte di contis e un romanç/radiodram, al à vinçût un premi S. Simon e chel pes senegjaduris cinematografichis dal Centri Espressions Cinematografichis di Udin, di agns al condûs su Radio Onde Furlane il program cult Indigo, al à colaborât cun cetancj grups musicâi e cun Francis and the Phantoms, il so ultin progjet, al à vinçût la edizion 2008 dal Premi Friûl.
“Gotic, ironic, furlan” al è stât definît e, di fat, chestis trê peraulis a descrivin ben ancje Scûr di lune.
Te racuelte Checo nus fevele de sô vite di frut a Pavie, di un mont e di personis che aromai no esistin plui, ma ancje di fantasience, e di cemût che e je nassude la sô passion pe musiche, par un gjenar che cuasi nissun al cognosseve. Jo e Berto Fari e je pardabon divertente, no si pues fâ di mancul di ridi e di imagjinâsi l’efiet che al à di vê fat un dai prins dark a Pavie! Cussì come che si reste di stuc cuant che si rive da pît di La storie di Meni Fari. Ma ognidun di nô al cjatarà alc di so almancul intune di chestis contis.
Lis storiis si lein di corse, finide une si à subit voie di tacâ chê altre. La lenghe doprade e je vive, Checo al à une biele maniere di zuiâ cu lis peraulis: lis imagjins, i sunôrs, i colôrs, la lûs, i sintiments a jessin de cjarte e a deventin reâi.
Di chest libri no us conseìn dome la leture, ma ancje la scolte. Se us capite che Scûr di lune al sei presentât des vuestris bandis, lait a scoltâ l’autôr che al lei lis sôs storiis e o restarês dal sigûr inmagâts.
Federica Angeli
Gnovis / LA PATRIE DAL FRIÛL AL SALON DAL LIBRI DI TURIN 2026
Redazion
Dai 14 ai 18 di Mai no steit a cirînus, noaltris de “Patrie”: no sarin in Friûl, ma inaltrò.◆ No, no lìn in esili. Pal moment, jessi “furlans che no si rindin” nol è ancjemò une colpe. Salacor lu deventarà, ma pal moment o podin jessi “libars di sielzi” di lâ in “mission”. Une mission […] lei di plui +
Gnovis / Par che il popul furlan al salti fûr dal taramot cul cjâf e vîf
Redazion
Lunis ai 11 di Mai te Glesie di Sante Marie sul Cjiscjel di Udin, si è tignude la messe par ricuardâ i 50 agns dal document “Ai furlans che a crodin” cu la partecipazion dal nestri vescul bons. Riccardo Lamba che al à presiedude la celebrazion. Un grazie a lui, a bons. Luciano Nobile che […] lei di plui +
GNOVIS / Par che il popul furlan al salti fûr dal taramot cul cjâf e vîf
Redazion
Lunis ai 11 di Mai a lis 18,30 te Glesie di Sante Marie sul Cjiscjel di Udin. Glesie Furlane, cun la Arcidiocesi di Udine e Clape di Culture Patrie dal Friûl a 50 agns dal taramot o volìn ricuardâ ducj i muarts e dutis chês personis che tai agns si son dadis da fâ par […] lei di plui +
GNOVIS / Il gnûf libri de Patrie: «Di scjas in scjas» di Agnul Floramo, su la storie dai taramots in Friûl. Presentazions a Majan, Pavie e Udin.
Redazion
Un libri su la storie dai taramots in Friûl nol esisteve. Il libri «Di scjas in scjas, i taramots inte storie furlane» di Agnul/Angelo Floramo al ripasse in mût clâr e cronologjic la storie dai taramots in Friûl, mostrant tant che il pericul sismic al sedi une presince costante inte nestre storie. La pene fortunade di Floramo e acompagne il […] lei di plui +
Fotografiis / Tante int e partecipazion ae presentazion dal gnûf libri, “CHENTI” di Diego Navarria
Redazion
La prime des iniziativis pai 80 agns de “La Patrie dal Friûl” (1946-2026). O vin presentât ai 27 di Fevrâr tal Salon di Palaç Belgrado di Udin, il gnûf libri, “CHENTI” romanç furlan di Diego Navarria. A son intervegnûts la gjornaliste Martina Delpiccolo e il diretôr da La Patrie dal Friûl Walter Tomada, l’autôr Diego […] lei di plui +
L’EDITORIÂL / I taramots che no si viodin
Walter Tomada
“Mê mari e veve 5 agns. E ricuarde che tai dîs dopo il taramot si viveve ducj insiemi e si davin ducj une man un cul altri. E prove tenarece e displasè pe int che no je plui, ma ancje tante braùre pe fuarce dimostrade de int furlane in cheste disgracie. Mê mari si vise […] lei di plui +



