Sfuei Mensîl Furlan Indipendent
Archivi de Patrie

LA FABRICHE DAI… LIBRIS – La art di contâ ai fruts

............

Cuviertine dal librut
Cuviertine dal librut

Al contrari di ce che si podarès pensâ la leterature pe infanzie e je une forme artistiche une vore sofisticade e dificile di fâ ben.
Se o cjapìn par esempli i albums ilustrâts, si cjatìn denant di oparis che a àn plui nivei comunicatîfs. Di une bande e je la storie contade dal test, dongje a son i dissens, che par solit a son une altre storie te storie. Se po dopo il libri al è scrit par furlan i nivei comunicatîfs, e lis dificoltâts, a cressin.
Spes tal test dal autôr (o tradutôr), soredut se al ven de leterature par “grancj”, a jentrin in zûc dinamichis leadis ae grafie, al ûs de coinè o des varietâts e a la “necessitât” di cirî peraulis il plui lontan pussibil dal corispondent talian, che a fasin cori il riscjo di slontanâ masse il test de lenghe dai fruts. Chest no vûl dî che e ledi doprade une lenghe puare o banâl, anzit, ma si à di rivâ a liberâsi des paranoiis dai adults.
Cuviertine dal librut
Cuviertine dal librut

Al va ancje marcât che a voltis no je juste la sielte de part grafiche, contentantsi, pes ilustrazions, di un nivel masse diletantistic.
Dal pont di viste linguistic lis robis plui interessantis a vegnin di chei che cui fruts a lavorin, par solit  mestris o animadôrs. E esist dute une produzion di tescj, cun pocje circolazion e cuntune stampe spes amatoriâl e magari aprossimative, che e rive a jessi dongje al regjistri linguistic just pai piçui.
Dal buligâ di chest ambient a son vignudis fûr tal ultin an oparis impuartantis come i libruts cu lis aventuris di GiatUT o l’audiolibri “l’Arbul feliç”.
Cul audio (duncje cuntun nivel di complessitât in plui), Lussia di Uannis e continue su la strade di chê che e je probabilmentri la plui grande autore moderne di tescj furlans par fruts, Marie Fanin, vere e proprie teoriche dal savê contâ a vôs.
Il so librut di cualchi an indaûr “une Cjase cussì cussì e altris contis” al è un
Cuviertine dal librut
Cuviertine dal librut

vêr tesaur platât de leterature tout court, opare di riscuvierzi e valorizâ che no sfigurarès di sigûr denant a che dai  grancj autôrs modernis di oparis pe infanzie.
Maurizio Biasizzo

Comunicât / Cungjò, Aureli. Nus lasse un grant omp, Aureli Argemì, che si è batût pai dirits dal popul catalan e par chei di ducj i popui minorizâts. Il comunicât in lenghe catalane e furlane.

Dree Venier
BARCELONA Aureli Argemí, fundador i president emèrit del Centre Internacional Escarré per a les Minories Ètniques i les Nacions (CIEMEN), ha mort aquest dilluns als 88 anys, segons ha informat l’entitat en un comunicat. Nascut a Sabadell el 1936 i llicenciat en teologia a Roma i París, va ser monjo de Montserrat, va formar part […] lei di plui +

L'EDITORIAL / Preâ par furlan al è onôr e no pecjât

Walter Tomada
Jo no jeri ancjemò nassût cuant che pre Checo Placerean al tacave a voltâ il Messâl par furlan. A son passâts passe 50 agns e i furlans no àn ancjemò plen dirit, pe Glesie di Rome, a preâ inte lôr lenghe. La Conference Episcopâl dai Talians e à mancjât, ancjemò une volte, di fâ bon […] lei di plui +

Gnovis / Acuile sportive furlane

Redazion
Joibe di sere aes 6 intal Salon dal Popul dal Palaç da Comun di Udin si tignarà la cerimonie di consegne de prime edizion dal premi ACUILE SPORTIVE FURLANE, un gnûf ricognossiment che al met dongje il valôr dai risultâts sportîfs ae cussience identitarie che i campions furlans di ogni sport a son bogns di […] lei di plui +